Saturday 28 August 2021

DERITA ANGIN DI DALAM BADAN



Angin oh angin. Kenapa suka tinggal di dalam badan ku?. Tidak pasti punca angin di dalam badan ada. Kadang-kadang perasaan apabila terkena seperti nak mati sebab angin tersangkut-sangkut dan sukar nak keluar.

Orang yang biasa kena angin di dalam badan perlu menghindari untuk mengelakkan natijah buruk kepada tahap kesihatan seseorang itu. Angin ini boleh terjadi bagi golongan lelaki dan wanita. Tidak berkecuali mengikut tahap ‘kuat angin’ seseorang. Ada setengah orang mengesyorkan 'angin' ini boleh diubati dengan cara kampung. Ada juga makan ubat angin dan mengamalkan perubatan tradisional.

Kita mungkin selalu dengar nasihat orang-orang tua kita supaya ketika tidur ada waktu malam badan tidak sejuk dan untuk mengelak angin memasuki di dalam badan melalui bahagian hujung kaki. Elakkan tabiat mandi malam kerana air yang sejuk akan menyebabkan saraf badan kejutan akan menyebabkan terjadi angin.

Angin penyebab kebanyakan kesihatan seseorang terjejas tanpa mengira usia. Ada setengah mengatakan istilah angin ini disebabkan angin daripada usus, sendawa, kembung perut, mudah senak atau memulas perut, deruan bunyi seperti air berkocak dalam perut, sakit kepada dan sengal otot/ badan.

Punca utama terkena angin adalah kerana permakaman yang berunsur angin antaranya labu, nangka, cempedak, tepung, pisang, tebu, tembikai, durian Belanda, mi kuning, kicap, kacang soya, kekacang, air bergas, pulut, the, minuman berkafeina, tepung, sayur-sayuran yang sejuk, nasi sejuk.

Jika masalah angin tidak dapat dikawal, disembuhkan atau dibiarkan saja, masalah angin akan menjadi satu gangguan kesihatan yang boleh melarat kepada serius iaitu derita angin. Apabila terkena angin yang kuat, hanya Allah SWT yang lebih mengetahui.

Seriusnya angin lazimnya seseorang yang sedia ada masalah angin seperti angin medu iaitu angin yang berkumpul di ulu hati, angin gastrik, angin migrain dan sebagainya. Seseorang yang di masuki angin, ia boleh melemahkan badan dan mengganggu keadaan badan. Selalunya angin sejuk atau angin panas yang menyerang sarat pesakit. Ada setengah berlakunya bengkak di bahagian tulang, otot dan sendi.

Oleh itu, tiada ada perubatan yang khusus untuk menyembuhkan angin dengan mengambil makanan harian yang tidak ada unsur jenis berangin dan sejuk supaya masalah banyak angin atau urat saraf kembang ‘masuk angin’.

Banyakan makanan berserat tinggi dan mudah di hadam seperti sayur-sayuran, ikan, buah-buahan serta bijirin supaya proses buang air kecil dan air besar dengan mudah. Untuk mengelakkan angin juga, ada petua melarang minum sambil berdiri kerana ia mengundang masuk angin dan melemahkan saraf batin badan. Jangan biarkan angin anda sebaliknya berusahalah untuk mencegah.

No comments: