Assalamualaikum WBT dan selamat
sejahtera pelajar….hehe.
Hari ini
saya ingin berkongsi macam mana nak buat penulisan penyelidikan. Sekadar asas
je. Mungkin boleh dijadikan panduan untuk penulisan penyelidikan kepada pelajar
yang sedang mengambil Diploma, Ijazah dan Master.
BAB 1 : PENGENALAN
1.1
Tajuk Penyelidikan
Perlu menggambarkan masalah atau isu utama kajian, mempunyai
maklumat yang ringkas dan padat. Ditulis dalam bentuk pyramid terbalik dan
tidak <20 perkataan.
Contoh:
Title of
the Research: Relationships between family background and family strengths with
children’s social competence
Identify the 5 elements
Independent
variable – Family background and family strengths
Dependent
variable – Children’s social competence
Statistical
term – relationships
Subject –
children
Location – Not stated
1.2
Latar Belakang Kajian
Menerangkan tentang populasi yang dikajikan, Definisi DV, Isu
semasa berkait dengan topik, kesan isu DV, Faktor yang menyumbangkan kepada DV
(ketengah pembolehubah bebas – IV), bermula dengan persepktif yang luas kepada
khusus
Lebih kurang 3-6 muka surat
1.3
Penyataan Masalah
Nyatakan masalah khusus,
menyediakan focus dan arah kajian dan menerangkan masalah dan mengenalpasti
pembolehubah
Contoh:
Kajian ini akan membanding,
menilai, memeriksa isu…
Kajian ini bertujuan
menentukan pembolehubah yang menerangkan perbezaan antara lelaki dan perempuan
Kajian ini direka bentuk
untuk menentukan tahap tuntutan kerja dan kepuasan kerja dalam kalangan
1.4
Kepentingan Kajian
Menerangkan faedah yang diperolehi daripada kajian. Terangkan bauamana
dapatan kajian berguna kepada kelompok khusus. Knowledge gap, program/polisi
1.5
Objektif
Objektif Am
Menerangkan, menghuraikan, menilai, memeriksa, menentu
Objektif Khusus
Tujuan adalah untuk menggambarkan kaedah yang akan digunakan untuk
mencapai objektif dan mempunyai perkaitan langsung dengan hasil yang akan
diperolehi.
1.6
Hipotesis
Jangkaan penyelidik tentang hubungan antara pembolehubah,
hipotesis hanya perlu apabila penyelidik merancang untuk mengguna statistic inferensi
1.7
Kerangka Kerja Konseptual
Merujuk kepada model kerja kajian tentang pembolehubah kajian,
kedudukan pembolehubah dana rah perkaitan
Kerangka kerja yang berkesan adalah yang menyediakan arah
penyelidikan yang jelas.
1.8
Definisi istilah
Definisi konsep
Huraian umum semua kontruk, pembolehubah atau istilah yang digunakan dalam kajian
Definisi
Operational
Menerangkan secara tepat bagaimana konsep diukur atau dimanipulasi dalam kajian
1.9
Limitasi Kajian
Responden, size sample, lokasi kajian, teknik persampelan dan
pembolehubah dikaji
BAB 2 : TINJAUAN LITERATUR
Bab ini dimulakan dengan ‘Pengenalan’
Sorotan literatur sepatutnya membantu penyelidik memahami kajian,
tunjukkan bahawa pengkaji lain memang menganggap kajian ini penting, dan telah
menunjukkan bahawa pengkaji telah mengkaji dengan mendalam tentang
dokumen-dokumen yang telah diterbitkan mengenai isu yang dikaji.
Ianya membantu penyelidik memahami isu kajian dan masalah kajian
yang hendak dikaji daripada kajian terdahulu.
Pastikan bahawa “a literature review is NOT a
summary” tetapi ianya adalah critical analysis of the relevant literature.
Sorotan literatur juga penting bagi membantu pembaca memahami objektifkajian kerana membaca sorotan literatur akan membantu pembaca menerima dan memahami objektif kajian
Sorotan literatur mestilah berciri dan berlandaskan objektif dan persoalan kajian atau hipotesis kajian.
Sorotan literatur sudah boleh menjawab persoalan kajian hasil kajian-kajian lepas. Cuma kajian baharu ini dengan populasi dan kaedah yang berbeza
Pastikan bahawa sorotan literatur tidak pernah berakhir, kerana setiap kali terjumpa dapatan baru, maka sorotan literatur mengenainya perlu ditambah.
Tulisan juga perlu berkisar pada temaema, tajuk, pemboleh ubah
berdasarkan persoalan kajian dan objektif kajian. Pilihlah sub topik yang
sesuai agar ianya boleh menjawab persoalan kajian.
Pastikan kenyataan mempunyai rujukan.
Perincian tajuk perlu bagi membolehkan perbincangan boleh dibuat
mengenai dapatan tersebut.
Susunan dapatan daripada literatur mengikut sub tema dan
membincangkan secara kritis dapatan yang menyokong dan berlawanan dan rumuskan
dapatan tersebut supaya boleh dikaitkan dengan kajian dibuat
Perlu bincang konsep utama, pemboleh ubah yang dikaji, teori dan model
yang berkaitan
Rujuk dapatan utama, jurang dan isu yang dikaji secara menyeluruh.
Ringkasan:
Subtopik
DV
IV-DV
IV-DV
IV-DV
AV-DV
BAB 3 : METODOLOGI
3.1 Rekabentuk Kajian
Merupakan pelan, sktruktur dan
strategi penyelidikan untuk mendapat jawapan bagi soalan kajian atau masalah
kajian
3.2 Lokasi Kajian
Nyatakan kelompok yang ingin di
kaji dan huraikan lokasi kajian dan alasan kenapa lokasi tersebut dipilih
3.3 Teknik Persampelan
Terangkan kaedah yang akan
digunakan untuk menentukan sampel, nyatakan populasi dan saiz sampel dan
bincangkan proses pemilihan responden secara terperinci
3.4 Pengumpulan Data
Mendapatkan maklumat daripada
situasi, masalah dan fenomena. Jenis data seperti pemerhatian, temuduga dan
soal selidik
3.5 Pengukuran Dan Instrumentasi
a) Nyatakan jenis instrument dan
pengukuran apa
b) macamana instrument itu
dibangunkan
c) berapa jumlah item? (List all
the sub-scale if necessary dan termasuk number of items
d) Sediakan sample item (2 or 3)
3.6 Kajian Rintis
3.7 Pemprosesan Data Dan Analisis
Bab 4: DAPATAN KAJIAN DAN PERBINCANGAN
Memaparkan hasil analisis data
Memerlukan jadual-jadual yang meringkaskan dapatan hasil analisis
Sub topik adalah mengikut objektif dan soalan kajian/hipotesis
Membuat tafsiran kepada hasil analisis data dan membincangkan
dapatan kajian ini dengan kajian sebelumnya.
(Disyorkan penulisan bahagian ini dibuat mengikut objektif
penyelidikan)
PERBINCANGAN
Whether the expected result are obtained or not, the implications
of the results should be discussed, as well as considerations of accuracy and
validity.
Any relevant remaining problems, or new ones revealed (i.e.,
suggested areas for further research) should be explored.
Pastikan sama ada dapatan adalah signifikan atau tidak perlu dinyatakan
dengan tulisan saintifiknya (e.g., p(2,11)=3.75, p<.05)
Pastikan keputusan yang penting ditonjolkan dan perkaitannya diterangkan dengan jelas terutamanya data yang mempunyai “significant value.”
Penerangan menyeluruh tentang kenapa, dan bagaimana ianya sama atau
berbeza dengan kajian lain perlu diterangkan.
Perbandingan dengan rujukan (dalam bab 2) daripada aspek persamaan atau perbezaan dapatan kajian
If a null hypothesis has been tested the slackness, or otherwise,
of the confidence level should be commented upon. Comments on the robustness of
any statistical techniques used, and whether others might have been better
should be made.
Discussion should explain and ‘criticise’ the results.
It should address questions such as:
Was the sample representative?
How much generalization of the results is justified?
With the benefit of hindsight, what could have been, or should
have been, done differently?
It should address questions such as:
To what extent has
the aim been achieved?
What contributions of new knowledge does this thesis/report make?
What
further research is suggested?
Bab 5: RUMUSAN, KESIMPULAN DAN CADANGAN
1.Pengenalan
2.Implikasi keputusan.
3.Aplikasi keputusan.
4.Kesimpulan penyelidikan
5.Cadangan penyelidikan
Rumusan, Kesimpulan
The results of any hypothesis
testing must be included.
They should show whether or not
the research problems have been “solved” and want has been learn from the
results and show this knowledge can be used.
Conclusion must be congruent with
aim
No new material may be introduced
at this stage
Any contributions to new knowledge
should be stressed
Ya. Dah siap kajian