Wednesday 27 July 2011

ADAB BAITULLAH

Sebelum seseorang memasuki kota Makah disunatkan mandi semoga bukan saja tubuh bersih cuci dengan mandi itu tetapi rohani pun turut suci. Apabila masuk Masjidilharam serta terpandang Baitullah ketika itu ucapankanlah kalimah: “Lailahaillallah wallahu Akhbar.”/. kalimah itulah yang diucapkan oleh para nabi terutamanya Nabi Ibrahim a.s.. Kerana kalimah tersebut yang bersifat tauhid: “Tiada Tuhan yang menjadi pujaan kecuali Allah dan Allah lah yang Maha Agung.” Kemudian disambung pula dengan doa masyhur: “Allahumma Antas Salam Waminkas Salam wa Daruka Darus Salam Tabarakta Ya Zal Jalali wa Ikram” yang bermaksud: “Wahai Tuhan, Kamulah yang Selamat dari Mu terbitnya keselamatan negara (Kampung halaman) Kamu yang selamat, Maha Berkat dan Maha Besar Wahai Tuhan yang memiliki kemuliaan.”
Sebagai tanda seseorang itu bangga dan gembira menjadi tetamu Tuhan lantas dia berdoa lagi ketika menatap Baitullah dengan doanya: “Ahhaumma haza Baituka, ‘Azzamtahu wa Karramtahu, wa Syarraftahu. Allahumma fazzidhu Tasyrifan wa Takriman wa Zidhu mahabatan wa zid man hajjahu buran wa karomah” yang bermaksud: “Wahai Tuhan bahawa Kaabah ini adalah rumahmu yang Kamu mengagungkanNya dan Kamu memuliakan nya dan menghormatkan dia. Wahai Tuhan Engkau tambahkan lah kehormatannya dan Kemuliaan. Dan kepada orang yang melakukan haji itu tambahlah kehebatan dan kebajikan serta kemualannya.” Ditambah lagi dengan doa: “Allahumma aftahli abwaba rahmatika wa adhilnia Jannataka wa a’izni mainasy syaitonira rojim” yang bermaksud: “Wahai tuhan bukalah pintu rahmat Mu dan masukkanlah daku dalam syurga Mu Dan lindungi daku daripada gangguan syaitan yang kena rejam.”
Apabila memasuki Masjidilharam (atau mana-mana masjid pun) maka pohon lah rahmatnya kerana masjid itu ibarat gedung rahmat Allah SWT berdoa dengan doa: “Allahumma sholli’alasaiyidana Muhammad, Allahummaghfirli zambi wafthli abwaba rahmatika” yang bermaksud: “Ya Allah aku berselawat terhadap Nabi Muhammad ya Allah ampuni lah dosa ku dan bukakanlah sebanyak mana pintu rahmat Mu”.
Rahmat Allah SWT atau kasihan belas yang mencurah dari langit dan tersimpan terutama di gedung Nya dalam masjid dipohon agar dikurniakan Nya sama ada rahmat iman atau kesihatan mahupun rezeki yang berkat dan sebagainya. Setelah selesai berdoa maka bersegeralah mengerjakan tawaf dengan tujuan tawaf “Qudum” tawaf selamat datang sebagai tanda baru menjejaskan kaki di Masjidilharam kecuali ketika memasuki Masjidilharam didapati orang ramai sedang mengerjakan solat fardu berjemaah.
Apabila hendak mengerjakan tawaf hendaklah ingat enam perkara yang pertama hendaklah perhati syarat hendak menunaikan solat dengan syarat itu juga digunakan untuk tawaf iaitu suci diri daripada hadas (kecil atau besar) seterusnya suci daripada najis bagi diri pakaian dan tempat tawaf. Kedua dan wajib menutup aurat kerana tawaf di Baitullah hakikatnya ialah solat. Tetapi bezanya ialah Allah SWT mengharuskan bercakap semasa tawaf. Memakai kain ihram dan sehelai lagi ambil bahagian tengah di bawah ketiak sebalik kanan hujung kain di sebelah kiri di himpun ke atas bahu sebelah kiri dan punca kain di sebelah kanan diletakkan di bahu kiri juga.

Thursday 21 July 2011

SENYUMAN TERAKHIR MENJELANG WAFAT RASULULLAH

Sakaratul maut suatu episod yang luar biasa yang dialami oleh Nabi SAW ketika di ambang kewafatannya. Ketentuan Allah SWT itu pasti ditempuhi oleh setiap insan apabila di ambang kematiannya. Sebagaimana ditegaskan oleh firman Allah SWT yang bermaksud:

Dan datanglah sakaratul maut yang sebenar-benarnya itulah yang kamu selalu lari daripadanya.” (Surah Qaaf ayat 19)
Dapat dibayangkan apakah yang berlegar dalam pemikiran dan perasaan Nabi SAW di saat menghadapi sakaratul maut?. Hari-hari terakhir Nabi SAW berada di rumah Saidatina Aisyah yang terletak di sisi Masjid pintu rumahnya bersetentangan dengan pintu masjid keadaan itu memudahkan baginda SAW untuk melihat suasana dalam masjid. Di pagi yang hening, Abu Bakar r.a dan para sahabat sedang berdiri dalam saf untuk menunaikan solat subuh. Tiba-tiba tabir pintu rumah Aisyah tersingkap, kelihatan Nabi SAW berada di ambang pintu dengan wajah tersenyum manis.
Melihat Nabi SAW tersenyum, Abu Bakar berundur selangkah untuk memberi laluan kepada Nabi SAW mengimani solat. Beliau menyangka Nabi SAW sudah sihat segar dan bersedia untuk melaksanakan semula tugas mengimani solat fardu berjemaah. Para sahabat terlalu gembira apabila melihat baginda SAW tersenyum manis di ambang pintu kediaman Saidatina Aisyah. Kerana menyangka kesihatan baginda SAW telah kembali pulih. Sangkaan orang ramai tersasar, sebenarnya Nabi SAW masih gering dan tenat. Baginda SAW memberi isyarat dari sebalik tabir supaya para sahabat meneruskan solat Subuh berjemaah, berimamkan Abu Bakar As-Siddik.
Nabi SAW masuk semula ke rumah Aisyah lantaran keadaan sakitnya semakin berat. Lalu tabir pintu dilabuhkan semula. Nabi SAW merasai ketika itu bahawa dirinya sudah di ambang kewafatan nya. Dalam situasi begitu pun masih mengambil berat masalah umatnya, sempat melihat para sahabatnya dari sebalik tabir. Hatinya berbisik, apa akan berlaku kepada umat ku setelah kewafatan ku kelak?. Rasulullah Saw tersenyum apabila melihat para sahabatnya melaksanakan kewajipan ibadat. Melalui senyuman itu seolah-olah Nabi SAW meluahkan isi hatinya merasa puas dengan apa yang dilakukan oleh para sahabat.
Para pengikutnya dari tidak mengenali Allah SWt hingga menjadi insan mukmin yang patuh segala suruhannya. Daripada menentang Rasul Allah menjadi pengikutnya yang setia malah sedia mengorbankan harta dan jiwa demi agama allah dan kesejahteraan Rasulnya. Melalui senyuman, orang akan tahu bahawa ia satu fenomena yang menjelaskan degup sanubari Nabi SAW ketika sakaratul maut, tetap sentiasa memikirkan masalah umatnya. Supaya apabila meninggalkan alam fana ini untuk menghadap Tuhan melangkah dengan tenang hati.

Kerana benih tauhid yang disemai telah tumbuh dan hidup subuh membuahkan hasilnya. Benih Islam yang disemai di Makah hidup subur setelah dipupuk dengan tribulasi serta sanggup mengharungi kesukaran berhijrah ke Madinah. Orang Madinah pula sanggup menjadikan dirinya sebagai penolong (Anshar) menyambut kedatangan kaum Muhajirin bukan sekadar berkorban  harta benda malah demi persaudaraan Islam, mereka memberikan rumah tempat tinggal menceraikan sebahagian dari isteri-isterinya untuk dinikahkan dengan kaum Muhajirin selepas tamatnya idahnya.
Pada detik-detik terakhir, Nabi SAW melihat para sahabat sedang tekun bersiap mendirikan solat, seolah-olah sebagai lambaian terakhir untuk baginda SAW yang akan musafir jauh menghadap Allah SWT. Lambaian itu ibarat bekalan mustahak apabila Nabi SAW dengan hati ang puas melihat para sahabatnya berhimpun di masjid pada Subuh yang dingin untuk beribadat kepada Allah SWT.
Nabi SAW ingin berbekal dengan aktiviti usahanya. Berharap agar hatinya tenang mengharungi saat-saat akhir, untuk kembali ke hadrat Allah SWT melalui kebenaran Islam yang diperjuangkan. Allah SWT sengaja menjadikan Nabi Muhammad SAW yatim piatu pada zaman kanak-kanaknya, mentakdirkan kehidupan miskin sepanjang hayatnya. Supaya apabila ajarannya diterima dan dipatuhi oleh umatnya bukanlah dari pengaruh keluarga dan hartanya. Tetapi kerana kebenaran Islam yang datang dari Allah SWT.
Nabi SAW membelai sanubarinya agar tenang meninggalkan pusaka kepada umatnya dengan ajaran yang hak iaitu Islam. Meninggalkan al-Quran dan Sunahnya sebagai hidayah sama ada hidayah dalam perkara tauhid, ibadah, tarbiah, muamalat, ekonomi, kemasyarakatan dan kenegaraan. Allah SWT merestui apa yang dihajati oleh Nabi SAW dengan memperlihatkan suatu peristiwa yang menyebabkan jiwanya merasa amat tenang iaitu apabila melihat para sahabatnya dengan tekun melaksanakan ajarannya yang mulia.
Apabila perasaan gembira meresap di sanubari Nabi SAW kesukaran menghadapi ‘sakaratul maut’ lenyap dari jiwanya laksana embun yang lenyap di sinar mata hari. Kegembiraan telah menguntumkan sebuah senyuman di penghujung hayat, senyuman itulah yang disaksikan oleh Abu Bakar dan para sahabat hingga menyangka kesihatan Nabi SAW sudah pulih seperti sedia kala. Allah SWT telah menganugerahkan kesempatan kepada Nabi SAW pada Subuh yang damai dan hening menyaksikan  apa yang dilakukan oleh para sahabat di dalam masjid. Ia menimbulkan rasa syukur dan tenang hati hingga terukir sebuah senyuman terakhir di ambang kewafatan nya.

Tuesday 28 June 2011

FADILAT DOA DAN SELAWAT


Antara adab berdoa adalah hendaklah menghadap kiblat kerana doa adalah satu di antara ibadah kepada Allah SWT. Berdoa pula dikehendaki angkat kedua-dua belah tapak tangan. Cara angkat tangan semasa berdoa ada pelbagai kaifiyat yang dibahaskan oleh para ulama. Mengikut Imam Ghazali r.a ialah dengan mengangkat agak tinggi hingga kelihatan putih celah pangkal lengan.
Mengikut Iman Ghazali ra ialah mengangkat agak tinggi hingga kelihatan putih celah pangkal lengan. Selesai berdoa raup kedua tapak tapak tangan ke muka kerana menurut atsar Saiyidina Umar ra katanya “Nabi SAW Umar  apabila hulur tangan kea rah langit kerana berdoa tidak diturunkan tangannya kecuali setelah diraupkan ke mukanya”.
Abdullah ibnu Abbas r. anhuma pula berkata: “Nabi SAW apabila berdoa beliau temukan kedua-dua tangannya dan baginda jadikan kedua perut tangannya menghadap ke mukanya”. Demikianlah kedudukan tangan ketika berdoa, ketika angkat kedua tapak tangan jangan memandang ke langit. Jika berbuat demikian seolah Tuhan berada di langit sedangkan Allah SWT tidak bertempat.
Adab berdoa seterusnya ialah dengan suara yang sederhana dramatari jahar (nyaring) dan sir (perlahan). Apa yang mustahak hendaklah kedengaran butir huruf kerana segala perkataan itu hasil daripada gerakan bibir mulut dan lidah serta suara.
Siti Aisyah ketika mentafsirkan ayat yang bermaksud: “Dan janganlah kamu menyaringkan suara dalam solat mu dan janganlah merendahkan nya dan carilah jalan tengah di antara kedua-duanya.” (Surah Al-Israa ayat 10). Apa yang dimaksudkan dengan solat mu ialah doa kerana jika dimaksudkan itu solat, maka ia bercanggah dengan kedudukan solat malam Nabi SAW yang dibaca ‘jahar’ (nyaring) dan solat siang dengan ‘sir’ (suara perlahan).
Satu hujah lagi ialah dengan pujian Allah SWT terhadap Nabi Zakaria as dalam al-Quran yang bermaksud: “(Yang dibaca ini adalah) penjelasan tentang rahmat Tuhan kamu kepada hambanya Zakariya iaitu ketika ia berdoa kepada Tuhannya dengan suara yang lembut.” (Surah Maryam ayat 2 dan 3). Perkara yang dipuji Allah SWT ialah cara Nabi Zakariya berdoa dengan suara lembut, dia tidak menyaringkan suara ketika berdoa kerana yakin bahawa Allah SWT Yang Maha Mendengar terlalu dekat dengannya.
Adab berikutnya janganlah berdoa dengan kalimah yang bersajak sebaiknya berdoa dengan berpunca daripada Nabi SAW yang ma’tsurah. Tidak perlu bersusah payah mencipta doa sendiri kerana hendak dipinta semuanya telah dipohon kan oleh Nabi SAW. Doa yang disusun oleh Nabi SAW lebih teratur indah dan lebih sempurna.
Kadangkala manusia meminta sesuatu lebih daripada kadar yang sepatutnya kerana tidak semua orang pandai meminta. Oleh keran itu afdal jika mengambil doa daripada Rasulullah SAW lebih selamat dan terjamin kesesuaiannya. Demikianlah perbincangan mengenai zikir dan doa.
Kini masuk pula mengenai fadilat selawat ke atas Nabi SAW. Sebagaimana yang semua ketahui bahawa agama itu bergantung atas keyakinan seseorang kepada akhirat yang bernama syurga dan neraka. Ada pun kaya dan miskin, senang dan derita kehidupan, tidak boleh adi tanda ukur bahawa Allah SWT setuju atau sebaliknya. Kadangkala orang yang dikutuk Allah SWT, kehidupannya tetap senang dan mewah. Sebaliknya orang yang Allah SWT sayangi pula kehidupannya derita. Selawat ke atas Nabi SAW sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:
Sesungguhnya Allah san malaikat Nya berselawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman berselawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, berselawat lah kamu untuk Nabi dan ucapkan lah salam penghormatan kepadanya.” (Surah al-Ahzab ayat 56)
Ayat di atas menyatakan bahawa Allah SWT dan para malaikat Nya berselawat (berdoa) ke atas Nabi SAW. Justeru orang beriman diseur supaya berbuat demikian juga. Berselawat bukan saja dalam solat bahkan di luarnya kerana Allah SWT dan malaikat Nya juga telah berbuat demikian. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:” Sesiapa di kalangan umat ku yang berselawat sekali ke atas ku, Allah SWT akan tulis kepada orang itu 10 kebajikan”.
Sepuluh kebajikan bererti 10 pahala ganjaran meskipun pahala itu tidak kelihatan bentuk dan sifatnya tetapi pahala amat diperlukan oleh yang beriman di akhirat kelak. Sesiapa mengehendaki pahala yang banyak satu antara caranya ialah beramal tanpa modal iaitu berselawat ke atas Nabi SAW.
Seorang sahabat bertanya kepada Nabi SAW tentang bagaimana bentuk cara berselawat ke atas mu?

Sabda Nabi SAW berkatalah dengan bermaksud:
“Ya Allah Tuhanku, sejahterakanlah ke atas Nabi Muhammad dan kaum keluarganya dan para isterinya dan keturunannya, sebagaimana kesejahteraan ke atas Nabi Ibrahim dan keluarganya, sesungguhnya Engkau adalah Maha Terpuji lagi di Muliakan”.