Monday 24 December 2012

BERAMAL SOLEH


Islam mengajar pelbagai sudut kehidupan bagaimana berhubungan manusia, hubungan Tuhan, hubungan dengan bumi dan langit, hubungan dengan lain dan sebagainya. Islam mengajar untuk tutup aurat, cara berekonomi, bernikah, poligami hanya boleh sampai empat orang sahaja kalau lebih itu sifat binatang. Kahwin ramai mesti adil, berperang ada caranya, berdamai, bersyair, menyanyi, berhibur, bermain sukan, nak cari harta banyak boleh tapi mesti halal, duit banyak perlu zakat dan sedekah. Semua aktiviti yang ingin dilaksanakan ada batas. Semua ada Islam yang merangkumi semua perkara

Sesiapa yang beriman dan percaya pada Allah, beramal ikut cara Islam (etc: solat, ekonomi, pergaulan) iaitu semua ikut dengan Islam adalah orang beramal soleh. Amalan soleh terlalu banyak. Setiap sendi, setiap detik, setiap saat dan setiap ruang ada beramal soleh. Contoh: Mengalihkan duri tengah jalan, mengalihkan batu tengah jalan tanpa menunggu pihak berkuasa mengalihkan batu tersebut. Tanggungjawab dipegang hingga mati. Islam ada tanggungjawab kepada masyarakat. Kalau semua orang Islam bertanggungjawab,   dunia menjadi aman.
Hidayah bukan sebab kita rajin mendengar ceramah agama tetapi berkat buat amal soleh. Ada sesetengah masyarakat kita berpuas hati buat maksiat kemudian apabila ada duit buat umrah. Itu adalah salah.

Sesiapa yang buat amalan soleh akan dimasukkan dalam syurga.

*Sesiapa buat zalim ambil tanah orang, pada hari Kiamat nanti, Tuhan bebankan 7 lapis bumi. Apa sahaja bentuk kezaliman tanah, kezaliman keluarga. Akan belit dengan 7 lapis bumi (lebih teruk). Nak pikul tanah seguni pun tidak larat bagaimana nak usung 7 lapis bumi.

Tuhan punya bumi dan kita sebagai tukang pegang amanah sahaja. Tuhan yang memiliki segala-galanya. Semuanya di bawah kuasa Allah. Beriman dan percayalah kepada Allah dan serah diri hanya pada Allah

Friday 5 October 2012

PENERIMA ZAKAT


Penerima zakat perlu memahami hikmah diwajibkan orang kaya mengeluarkan zakat ialah untuk memenuhi hasrat golongan miskin untuk mentaati Allah SWT. Ini kerana ketiadaan harta boleh mencelarukan fikiran antara hendak taat kepada Allah SWT dengan hendak bekerja mengatasi kesulitan akibat kemiskinan.

Apabila orang miskin menerima harta zakat lalu dibelanjakan ke jalan maksiat sesungguhnya mereka telah kufur nikmat Allah SWT dan telah disingkirkan jauh daripada Allah SWT.

Penerima harta zakat hendaklah berterima kasih kepada orang yang telah berbudi dengan harta zakat itu dengan mendoakan “jazakallahukhiran wa akhlafaka khaira(semoga Tuhan membalasnya dan menggantikan dengan yang lebih baik lagi)

Malah wajar memuji kebaikan di depan orang lain meskipun manusia diajar supaya berterima kasih kepada orang yang memberi. Hendaklah difahami bahawa orang yang memberi itu sekadar wasitoh (perantara) antara Allah SWT yang bersifat “Ar-Razzaq” dengan penerima zakat itu. Memang menjadi wasitoh patut menerima pujian tetapi tidak menafikan pujian sebenar ialah untuk Allah SWT. Sabda Rasulullah SAW “Sesiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia bererti dia tidak bersyukur kepada Allah SWT”.

Sabda Rasulullah SAW:”Mana-mana orang beri sesuatu kepadamu, mak hendaklah kamu balas seimbang. Jika kamu tidak upaya membalasnya hendaklah doakan dia sehingga kamu rasa telah buat seimbang dengan kebaikannya”.

Sebahagian kesempurnaan syukur itu, hendaklah berusaha melindungi keaiban pemberiannya (jika ada), jangan perlekeh sebarang pemberian kerana Nabi SAW berpesan:”sebarang pemberian hendaklah diterima walaupun hanya kaki kambing yang dibakar”.

Janganlah burukkan seseorang lantaran dia tidak memberi dan menghebahkan kepada orang ramai merata tempat. Pemberi dan penerima hendaklah menjaga hak masing-masing, ia tidak bercanggah bahawa segala nikmat datang daripada Allah SWT.

Apa yang ditegah agama ialah hanya melihat budi manusia tanpa mengenali hakikat semua anugerah daripada Allah SWT belaka.

Pengambilan harta yang diragui status kehalalannya ambil sekadar untuk maslahah menjaga nyawa, tidak boleh berlebih untuk bersenang lenang.

Bagi mereka yang hendak menerima harta zakat atau derma mesti berhati-hati di tempat yang dikira syubhah (meragukan). Janganlah ambil pemberian itu terkecuali dia yakin yang dirinya bersifat mustahak. Kadar yang diharuskan oleh syarak ialah dia boleh ambil untuk keperluan diri dan keluarga bagi satu tahun. Kadar tersebut merupakan had tertinggi yang dibenarkan oleh syarak kerana Nabi SAW sendiri pernah simpan makanan keluarganya bagi tempoh satu tahun.

 

 

Saturday 22 September 2012

PUTARAN KEHIDUPAN MANUSIA


Related image


Allah SWT menjadikan manusia secara berperingkat seperti ditegaskan oleh Nabi Nuh a.s.Manusia dijadikan daripada air mani kemudian menjadi darah, daripada darah menjadi daging kemudian dijadikan tulang dan dibalut dengan kulit seterusnya ditiup nyawa (roh) dan lahir ke dunia sebagai serang bayi. Setelah melalui zaman kanak-kanak, remaja dan dewasa seterusnya tua, akhirnya kembali kepada Tuhan dan dihidupkan kembali daripada alam barzakh ke alam mahsyar. Kemudian ditetapkan nasibnya sama ada ke syurga atau ke negara, oleh itu tiada sesiapa yang boleh mengingkari proses kitaran tersebut.