Wednesday 18 September 2019

WAKTU-WAKTU MAKRUH SOLAT SUNAT

Solat merupakan ibadat yang terunggul di sisi Allah SWT, ibadat tersebut mesti mengikut cara peraturan yang dikehendakiNya.
Dalam banyak perkara yang waspada ialah mengenai waktu, terdapat lima ketika yang makruh melakukan solat iaitu:
1)   Selepas solat Asar
2)   Sesudah solat Subuh
3)   Waktu gelincir tengah hari (zawal)
4)   Ketika matahari sedang naik di ufuk timur
5)   Ketika matahari sedang jatuh di ufuk barat
Semua lima waktu yang dinyatakan itu makruh mendirikan solat yang tidak bersebab seperti solat sunat mutlak, termasuk solat sunat hajat kerana yang menjadi sebab musababnya muncul kemudian (mutaahir).
Adapun solat yang bersebab seperti qada solat ratibah (kapit solat fardu) lantaran sesuatu sebab dengan mengqada solat ratibah bagi melazimkan solat sunat tersebut yang lazimnya dilakukan. Hanya lantaran keuzuran tertentu solat tersebut tertinggal.

Termasuk dalam solat bersebab ialah solat gerhana (kusyuf), solat jenazah. Bagi solat bersebab tidak dimakruhkan melakukannya pada lima ketika yang dinyatakan itu.

Rahsia dimakruhkan oleh syarak mendirikan solat pada waktu tersebut ialah untuk mengelak daripada menyerupai penganut agama para penyembah matahari..

Sesungguhnya Islam mengajar umatnya supaya beribadat dengan caranya sendiri seperti yang ditegaskan oleh al-Quran dan sunnah Nabi SAW. Tidak meniru atau menyerupai ibadat agama lain termasuk penyembah matahari.

Jelaslah perbezaan antara peribadi atau cara hidup orang yang berlandaskan iman kerana beramal dengan syariat Islam dengan golongan yang mencabar syariat Allah SWT.

Antara jenis ibadat di kalangan manusia kufur kepada Allah SWT ialah ibadat menyembah mata hari. Ibadat tersebut dilakukan ketika mata hari naik di awal pagi, ketika tengah hari mata hari gelincir (zawal) dan ketika mata hari jatuh ketika senja.
Justeru jika umat Islam mendirikan solat ketika tersebut, ia dianggap menyerupai ibadat penyembah mata hari kecuali solat qada dan solat yang bersebab.

No comments: