Monday 13 February 2012

KEBERSIHAN DIRI ORANG ISLAM




Islam menyediakan peraturan yang sempurna dan terperinci untuk manusia hingga pengurusan diri meliputi pengawasan terhadap tubuh badan.

Seseorang itu diberi kebebasan sama ada hendak bercukur atau menyimpan rambut. Sekiranya menyimpan rambut hendaklah dengan kadar panjang yang munasabah asalkan ia terurus bersih dan rapi. Selain rambut, bulu yang tumbuh di atas bibir (misai) bagi kaum lelaki hendaklah menganyam misai hingga kelihatan kemas.

Disunatkan mencabut bulu ketiak sekurang-kurangnya sekali sebelum 40 hari. Sekiranya lebih 40 hari, menunjukkan orang itu tidak cermat dan kurang beri perhatian aspek kekemasan dan kebersihan.

Seterusnya Islam memberi perhatian terhadap bulu yang tumbuh di atas ari-ari dan di sekeliling alat kelamin lelaki mahupun wanita sama ada dicukur atau dicabut. Menjaga kebersihan ini amat penting agar kelihatan bersih dan kemas lebih-lebih lagi setiap manusia akan menghadapi kematian.

Apabila ajal tiba maka jenazahnya tidak mengaibkan ketika diselenggarakan oleh orang ramai kerana jenazah berkenaan dalam situasi terurus dan tidak serabut.

Kuku disunatkan memotong dan ditegah menyimpan kuku atas apa tujuan pun. Ada orang beranggapan kuku panjang tidak menimbulkan masalah kerana ia boleh dijaga dan dibersihkan kekotoran yang terlekat. Soalnya, mengapa mencari beban kerja yang tidak perlu walhal menjaga kuku ia membazirkan masa dan usia seseorang.

Usia dan masa dianugerahkan Allah yang amat berharga sepatutnya digunakan untuk perkara yang manfaat sama ada bagi urusan dunia lebih-lebih lagi akhirat. Usia dan masa ia ditanya oleh Allah sebaik sahaja dibangkitkan di mahsyar kelak. Untuk apakah umur itu di habiskan?.

No comments: