Sunday 21 August 2016

POWER SHIFT

\

Politik dan kuasa. Lihat kepada perkembangan politik semasa negara, bagaimana Barisan Nasional (BN) yang telah berkuasa lebih kurang 59 tahun untuk mempertahankan kuasa memerintah. Pelbagai cara dilakukan untuk mengekalkan kuasa seperti memberi Brim, dasar bumiputra dan sebagainya. Malangnya, dasar-dasar yang dilaksanakan tidak dapat membaiki taraf hidup rakyat miskin dan sederhana rakyat ketika ini yang terpaksa berdepan dengan kos hidup yang tinggi. Saya tidak mahu mengulasnya sekadar mukadimah sahaja.

Saya ingin berkongsi sebuah buku bertajuk Power Shift yang ditulis oleh Alvin Toffler bagaimana ingin mengekalkan kuasa dan politik. Dalam buku ini menyatakan untuk mengekalkan kuasa adalah dengan menguasai 3 perkara iaitu knowledge, wealth dan violence. Mari kita lihat satu persatu mengenai perkara tersebut:

Apa yang dimaksudkan dengan politik? Maknanya politik itu ada kuasa. Sebab itu memilih pemimpin adalah fardu ain dan mempunyai dosa dan pahala yang ditanya oleh Allah SWT di akhirat nanti. Sekiranya, kita dipilih untuk menunaikan haji pada tahun ini dan kebetulan kematian ahli parlimen dikawasan kita dan SPR telah menetapkan tarikh yang kebetulan kita perlu berangkat untuk menunaikan haji, mana satu yang kita pilih. Kedua-duanya hukum wajib. Hukum wajib boleh dibahagikan kepada 2 iaitu wajib sempit dan wajib luas. Ketika ini, wajib sempit adalah memilih pemimpin dan wajib luas adalah menunaikan haji. Maka, wajib sempit iaitu memilih pemimpin adalah keutamaan. Lihat, Islam memandang penting kepada kuasa dan politik yang mempunyai kebertangunggjawaban dosa dan pahala. Kalau terpisah, manusia suka hati bertindak dengan kuasa yang ada seperti zalim, khianat dan sebagainya.

Maksud politik adalah kuasa yang mempunyai hubungan kepada siapa (memerlukan) yang telah dilantik atau yang mempunyai autokriti dimana boleh mempengaruhi orang lain/tindakan orang lain.

Dalam buku ini telah menulis, untuk mengekalkan kuasa, seseorang itu perlu menguasai 

a) Wealth
Ekonomi hari melihat negara dunia berebut-rebut untuk mendapatkan telaga minyak dimana negara US menyerang Iraq. Nilai matawang negara dunia seperti Brunei dan Singapore yang lebih baik daripada negara kita.. Hari ini kita melihat kebangkitan negara China. Negara-negara besar sibuk mencari kekayaan negara lain dengan menyediakan pelbagai strategi politik seperti memujudkan militan IS, kacau bilau politik negara orang dan sebagainya.

b) Knowledge
Untuk berjaya dunia akhirat perlu ilmu. Untuk menjadi bos yang terus relevan adalah melalui ilmu.  Hari ini kita melihat teknologi yang canggih datangnya daripada US. Dimana teknologi IT masih dikuasai orang barat seperti google, apple, yahoo, sistem pengangkutan, kapa terbang Boeing, perubatan dan sebagainya. Ketika ini berdasarkan kepada indeks penerbitan jurnal, negara China telah mendahului negara US. Maknanya, negara China sedang melalui ledakan ilmu di Universiti mereka. Selain itu, aply knowledge digunakan untuk mewujudkan produk dan perkhidmatan.

c) Violence
Sanggup melakukan kekerasan dan perlu berani bertindakan tanpa rasa belas kasihan. Tanpa keberania, kita tidak boleh terus kekal berkuasa. Pernah suatu hari, TV CNN telah menemubual Margaret Thatcher (pandangan collateral damage) mengenai serangan US keatas Iraq yang mana kebanyakkan mati adalah kanak-kanak. Jawab Thatcher, kita ingin berkuasa perlu mengetepikan belas kasihan tetapi bertindak apa sahaja untuk kekal berkuasa di dunia. contoh movie Godfather.






No comments: