Thursday 23 November 2017

PENILAIAN LATIHAN


Mengapa enggan untuk menilai adalah kerana Jurulatih tidak sanggup untuk menumpukan masa kepada penilaian, Kurang pengetahuan & Kemahiran dan menganggapnya sebagai tidak penting. 


Mengapa perlu membuat penilaian latihan. Ini disebabkan pautan kepada strategi organisasi, Keberkesanan latihan dan pulangan ke atas pelaburan.

Apakah yang dikatakan latihan yang berkesan?. Manfaat organisasi & pelatih terima daripada latihan

Bagaimana Penilaian Latihan dilakukan?.  Pertama, Penilaian formatif (berlaku dalam reka bentuk program, boleh menyebabkan perubahan kandungan, mungkin melibatkan ujian perintis dan boleh menyesuaikan diri untuk memenuhi keperluan pelatih)


Kedua, Penilaian sumatif (dijalankan pada akhir latihan digunakan untuk menentukan sejauh mana pelatih telah berubah hasil daripada program latihan digunakan untuk mengukur pulangan ke atas pelaburan)

Apa yang berlaku dalam Proses Penilaian?. Menjalankan analisis keperluan, Membangunkan hasil pembelajaran yang boleh diukur & merancang untuk pemindahan latihan, Membangunkan langkah-langkah hasil dan memilih strategi penilaian.

Model Empat Tahap-Model Kirkpatrick
Aras 1, Reaksi 
Bagaimana peserta bertindak balas terhadap program ini?-Tahap senyuman, Komen rasmi daripada peserta, Fokus sesi temubual kumpulan dengan peserta.


Aras 2, Pembelajaran
Sejauh manakah peserta meningkatkan pengetahuan & kemahiran & mengubah sikap akibat daripada latihan? Pra & pasca ujian skor, On-the-Job, Penyelia melaporkan

Aras 3, perlakuan
Adakah pelajar menggunakan kemahiran yang baru diperolehi & pengetahuan di tempat kerja?- Pemindahan latihan, Pemerhatian OJT, Penilaian kendiri dan Penyelia & penilaian rakan sebaya

Aras 4, Keputusan 
Apakah faedah organisasi hasil daripada latihan? Sukar & mahal untuk mengumpul dan Sukar untuk mengasingkan hasil latihan


Bagaimana pula untuk Mengukur pulangan ke atas pelaburan?
-Peserta akan dapat sama-sama mendapatkan pengiraan daripada segi Pulangan atas Pelaburan dalam latihan yang dikendalikan seperti berikut:

-Nisbah Faedah-Kos (Membantu dalam proses membuat keputusan, Analisis yang konsisten di seluruh program, Maklumat sukar untuk mendapatkan dan Pulangan atas Pelaburan)

No comments: