Friday 23 February 2018

KEYAKINAN





Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa:" Susukanlah dia; dalam pada itu, jika engkau takutkan sesuatu bahaya mengenainya (dari angkara Firaun), maka (letakkanlah dia di dalam peti dan) lepaskanlah dia ke laut; dan janganlah engkau merasa bimbang dan jangan pula berdukacita; sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu, dan Kami akan melantiknya menjadi salah seorang dari Rasul-rasul Kami.(7)


-Tafsir ayat ini mengandungi 2 arahan (Susukanlah dan letakkanlah dia di dalam peti dan lepaskanlah dia ke laut;), 2 larangan (janganlah engkau merasa bimbang dan jangan pula berdukacita;) dan 2 kebaikan (mengembalikannya kepadamu dan menjadi salah seorang dari Rasul-rasul Kami

-Hikmah ayat ini mengajar kepada ibu kerap menyusu anak dan biasakan menyusu anak

- Kita mesti ada keyakinan bahawa manusia akan mati dan menunggu giliran  untuk kearah itu. Apabila kita yakin, maka kita bersungguh untuk melakukan persediaan untuk kematian itu iaitu menjadi baik, taat suami, menjadi anak solehah dan menjadi manusia yang bermanfaat.  



Setelah itu dia dipungut oleh orang-orang Firaun; kesudahannya dia akan menjadi musuh dan menyebabkan dukacita bagi mereka; sesungguhnya Firaun dan Haman serta orang-orangnya adalah golongan yang bersalah. (8)

-Jangan takabur dan sombong kerana Allah SWT boleh mendatangkan balasan pelbagai cara.

-Firaun silap strategi dan silap langkah



Dan (ketika melihat kanak-kanak itu) berkatalah isteri Firaun: "(Semoga ia menjadi) cahaya mata bagiku dan bagimu; janganlah kamu membunuhnya; mudah-mudahan ia berguna kepada kita, atau kita jadikan dia anak". Padahal mereka tidak menyedari (kesudahannya).(9)

- Wanita ada peranannya dalam kehidupan ini
- Hikmah Allah SWT tidak menyebut nama isteri adalah supaya kita mengenali personaliti/karekter kerana wujud sepanjang zaman.
-Psikologi untuk lelaki kerana isteri firaun merayu untuk membesarkan anak lelaki yang ditemuinya. Untuk melembutkan lelaki, wanita perlu ada keyakinan dengan cara mengambil berat perihal suami (makan,minum), jawab balas dengan suami bahasa yang lembut, 
- Wanita jangan merasa diri lebih pandai dari suami, jangan memberi arahan kepada suami, jangan pandang lekeh kepada suami, 
-Firaun merasa isterinya hormat kepada dirinya sebagai suami
-isteri diberi Perlindungan Dan suami dihormati
-pujuk rayu isteri firaun akur APA Yang berlaku

Kesimpulan, keyakinan kita kepada Allah SWT akan membawa perjalanan hidup lebih terarah, objektif dan terbimbing seperti mana yang telah dijanjikan oleh Allah SWT. Yakin dengan janji Allah SWT walaupun kita telah menahan sabar lebih 30 tahun kerana perangani suami, sakit dan sebagainya kerana keyakinan. Jangan ragu kerana orang seperti ini akan merasa cemas, tidak terbimbing dan perasaan bimbang.

No comments: