Fenomena budaya bahasa
Inggeris dan anak-anak mereka juga menggunakan bahasa Inggeris bagi golongan
kecil elit Melayu serta bukan Melayu yang berpendidikan Inggeris ini mahukan menguatkan
penguasaan bahasa Inggeris mereka. Oleh itu, mereka mahu menguasai Sains dan
Matematik dalam bahasa Inggeris.
Pengajaran mata pelajaran Sains dan Matematik dalam
bahasa Inggeris di sekolah dilihat hanya untuk memenuhi permintaan sebahagian
kecil golongan elit Melayu di negara ini. Kumpulan-kumpulan elit Melayu ini
sudah terdedah dan terbiasa dengan penggunaan bahasa Inggeris di luar negara dan
mereka juga mahu anak-anak mereka menggunakan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran
Sains dan Matematik.
Sebab pendekatan jalan tengah itu diambil kerana ada rakyat Malaysia menyokong penggunaan bahasa Inggeris bagi pengajaran mata pelajaran itu selain ramai berpendapat bahasa Inggeris akan menjadikan seseorang yang lulus lebih mudah diterima di pasaran pekerjaan.
Sebab pendekatan jalan tengah itu diambil kerana ada rakyat Malaysia menyokong penggunaan bahasa Inggeris bagi pengajaran mata pelajaran itu selain ramai berpendapat bahasa Inggeris akan menjadikan seseorang yang lulus lebih mudah diterima di pasaran pekerjaan.
kerajaan mengambil pendekatan membenarkan pengajaran
mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris di sekolah namun pada
masa sama pengajaran kedua-dua subjek itu dalam bahasa kebangsaan tetap
diteruskan. Akhirnya, akan melahirkan pelajar dua darjat.
Kaedah memperkukuhkan pengajaran bahasa Inggeris dan lebih
berkesan kepada pelajar dapat membaca dan menulis pelbagai topik lain bukan
sahaja Sains dan Matematik.
No comments:
Post a Comment