Wednesday 17 August 2022

BERDAKWAH



Dari Abi Huhairah RA, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: Apabila seseorang anak Adam itu meninggal dunia,maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dengannya dan anak soleh yang mendoakan untuknya”.

Kata2 mubarak. Jika kamu ada satu hari untuk hidup dan esok mati. Apa nak buat dengan umur satu hari?.  Aku akan mengajar orang

Artinya: “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari Ilmu yang tidak bermanfaat, hati yang tidak khusyu, dan dari jiwa yang tidak pernah puas, serta doa yang tidak diijabahi.”

 Tanda orang yang berilmu. Kata mubarak, orang yang banyak ilmu ialah takut dengan Allah

 Kita perlu tahu, aku ni banyak ilmu atau tidak. Apa yang kita buat bila keseorangan contoh main game ke, tonton video lucah ke,.. takut azab bila mengumpat. Tugas kita bukan menilai orang lain.

Nilai diri banyak gelak atau banyak menangis. Takut azab Allah, takut dosa. Contoh umar al Khattab ra, dijamin masuk syurga kecuali seorang. Saidina rasa takut mungkin seorang masuk neraka itu aku. Abu Hurairah ra berkata, "beliau pernah menangis ketika sakaratul maut, beliau berkata aku tidak menangis untuk meninggalkan dunia. Tapi aku takut perjalanan aku sangatlah jauh alam kubur,pandang masyar. Amalan aku masih kecil sebab aku takut. Aku takut apa yang Allah nak bagi syurga atau neraka. Kata mubarak rhm, apabila engkau perhati sahabat nabi saw mereka sentiasa taat maksimum, paling takut kepada Allah. 

Suka belajar, talbis iblis ancam tidak mengajar kepada orang lain. 

Akibat bila tidak sampaikan ilmu, antara hadis nabi saw "kapal". Musibah paling besar hati keras. Jahil.

Hadis nabi saw, zainab" ramai orang soleh bila maksiat zina semakin banyak. Akan kena sekali. kenapa kemungkaran banyak, sebab tidak ada orang cegah.

 Hadis nabi saw" cegah yang mungkar, atau kamu hampir Allah azab dan ketika itu kamu berdoa Allah tidak makbul. sebab x cegah kemungkaran.

Sesiapa lihat kemungkaran, dia ubah ikut kemampuan. Maka dia lepas dosa dengan Allah.

No comments: