Tuesday 17 January 2017

PROGRAM PLANNING IN COMMUNITY DEVELOPMENT (CD)



Program is defined as a process that explains what activities to be done, what are the objectives, who is responsible, where, when, how and why…! About the activities

CD Program include
  • Planner
  • Target group  
  • Implementer (community)
CD Program involves. It standard any programme
  • Planning
  • Implementation
  • Evaluation

Why Program is Important in CD
  • Program is a structure used to coordinate units in any organisation. Coordination is necessary to monitor task divisions and use of resources.
  • Program as package in CD. It explains the objectives, the steps, the actors (planners, implementer and target community) and the resources used. Program is a holistic approach in CD.
  • Program indicates that there are a series of activities arranged strategically in order to achieve CD objectives.
  • Program tells us the time frame and schedules of activities. E.g.. Short term (one or two months), or long term program (more than six months).
  • Program signifies the necessity of people’s participation.

Principles of Program Planning
  • Based on needs and problems – important to analysis
  • Participation and cooperation
  • Location specific
  • Depends on target group
  • Needs valid information/data about the community

Steps in Program Development for Community
  • Situational Analysis
  • Developing Objectives
  • Developing Plan of Work
  • Implementation
  • Evaluation

Monday 16 January 2017

KENAL PSIKOLOGI KITARAN MANUSIA



PERINGKAT BAYI (0-2 TAHUN SELEPAS LAHIR)
  Bayi berkembang dengan pesat dalam aspek fizikal/motor, emosi, deria dan sosial.
  Peranan agen sosialisasi primer penting.
  Bayi belajar untuk percaya dan tidak percaya orang lain; belajar untuk menyatakan kasih sayang & kemesraan; cuba menguasai perkembangan (fizikal)
 Temperamen boleh dikesan pada tahap ini.

PERINGKAT AWAL KANAK-KANAK (3 - 6 TAHUN)
  Perkembanganpesat dalam aspek fizikal, sosial, kognitif dan bahasa.
  Perkembangan konsep kendiri, identiti (tahap awal); rol gender; seronok bermain dengan orang lain.
 Hubungan ibu bapa dengan anak yang berkesan sangat kritikal.

PERINGKAT PERTENGAHAN KANAK-KANAK (7- 12 TAHUN)
  Kebolehan menulis, membaca dan matematik berkembang.
  Cuba berfikir secara logik untuk memahami dunia.
  Sekolah sebagai satu lagi sistem mikro.
  Perkembangan pesat aspek psikososial dan moral
    Perhubungan yang baik dengan keluarga sangat kritikal.

PERINGKAT AWAL REMAJA (13 – 15 TAHUN)
   Tempoh transisi antara alam kanak-kanak dan alam dewasa.
   Pertumbuhan pesat dan mencapai baligh; remaja perempuan lebih awal daripada remaja lelaki.
   Kematangan seksual; pemikiran olahan formal.
   Inginkan kebebasan dan autonomi; kawan menjadi semakin penting.

AKHIR REMAJA (16 - 19 TAHUN)
    Aspek kritikal perkembangan – pembentukan identiti.
    Perancangan untk kemajuan akademik, kerjaya masa depan, dan pekerjaan.
    Mula membentuk kelompok hubungan dengan rakan berlainan jauntina.

PERINGKAT AWAL DEWASA (20 – 30’AN TAHUN)
   Cabaran paling besar: membentuk perhubungan intim; tentukan pilihan kerjaya; dan bekerja.
   Membuat pelabagi keputusan kehidupan: perkahwinan, menjadi ibu bapa, dan mempunyai kerjaya yang stabil.
   Kemungkinan berlaku perceraian dan perkahwinan semula.
   Apa yang berlaku di peringkat ini akan mempengaruhi peringkat hidup yang seterusnya.

PERINGKAT PERTENGAHAN DEWASA (40 – 50’AN TAHUN)
    Mengejar masa.
    Membuat cerminan diri – mungkin mengalami krisis kehidupan.
    Lebih banyak kebebasan jika semua anka-anak sudah tinggalkan rumah.
    Berjaya dalam kerjaya.
    Perlu adaptasi jika berlaku perubahan seperti naik pangkat, pindah tempat tinggal.

PERINGKAT AKHIR DEWASA (> 60 TAHUN KE ATAS)
   Perubahan besar berlaku hampir dalm semua aspek kehidupan.
   Fokus terhadap penjagaan kesihatan untuk kesejahteraan hidup.
   Masa untuk ‘give back’ kepada keluarga, masyarakat dan negara menggunakan ilmu dan pengalaman yang ada.