Friday 7 July 2017

SOLAT KHUSYUK


Mengapa manusia perlu solat? Solat khusyuk. Sebabnya, Allah berkata dalam surah Al-Ma'aarij

·Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut);
·Apabila ia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah;
·Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut;
·Kecuali orang-orang yang mengerjakan sembahyang -
·Iaitu mereka yang tetap mengerjakan sembahyangnya;

Apabila kita dah faham erti solat tuh, manusia mula bertindak

  • Dan mereka (yang menentukan bahagian) pada harta-hartanya, menjadi hak yang termaklum
  • Bagi orang miskin yang meminta dan orang miskin yang menahan diri (daripada meminta);
Orang mukmin percaya hari akhirat
  • Dan mereka yang percayakan hari pembalasan (dengan mengerjakan amal-amal yang soleh sebagai buktinya);
  • Dan mereka yang cemas takut daripada ditimpa azab Tuhannya, -
  • Kerana sesungguhnya azab Tuhan mereka, tidak patut (bagi seseorangpun) merasa aman terhadapnya;
Tanggungjawab kepada keluarga

  • Dan mereka yang menjaga kehormatannya, -
  • Kecuali kepada isterinya atau kepada hambanya, maka sesungguhnya mereka tidak tercela;
  • Kemudian sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas;
  • Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya
  • Dan mereka yang memberikan keterangan dengan benar lagi adil (semasa mereka menjadi saksi);
Maka, jagalah solat

  • Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya;
  • Mereka (yang demikian sifatnya) ditempatkan di dalam Syurga dengan diberikan penghormatan.
Allah SWT mengetahui segala-galanya isi hati manusia seperti dalam Surah Qaaf

  • Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya,
  • Semasa dua malaikat (yang mengawal dan menjaganya) menerima dan menulis segala perkataan dan perbuatannya; yang satu duduk di sebelah kanannya, dan yang satu lagi di sebelah kirinya.
  • Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya
  • (Serta dikatakan kepadanya): "Demi sesungguhnya! Engkau di dunia dahulu berada dalam keadaan lalai tentang (perkara hari) ini, maka kami hapuskan kelalaian yang menyelubungimu itu, lalu pandanganmu pada hari ini menjadi tajam (dapat menyaksikan dengan jelasnya perkara-perkara hari akhirat)".
  • Dan berkatalah malaikat yang sentiasa ada bersama-samanya: "Inilah (Kitab catitan iman dan amal) orang yang terletak dalam jagaanku, siap sedia (untuk dibicarakan)".
  • (Setelah tiap-tiap orang dibicarakan, Allah berfirman kepada kedua malaikat yang menjadi pembawa dan saksi itu): "Humbankanlah oleh kamu berdua, ke dalam neraka Jahannam tiap-tiap orang yang tetap degil dalam kekufurannya; -
  • "Yang sering menghalangi jenis kebajikan, yang melanggar hukum agama, lagi yang meragukan kebenaran,
  • "Yang menyembah benda yang lain bersama-sama Allah; maka humbankanlah oleh kamu berdua akan dia ke dalam azab seksa yang seberat-beratnya".
  • (Semasa ia dihumbankan ke dalam neraka Jahannam, ia mendakwa bahawa Syaitanlah yang menjadikan dia sesat; pada saat itu) Syaitan yang sentiasa menyertainya (di dunia dahulu) berkata: "Wahai Tuhan kami, aku tidak menyesatkannya tetapi sememangnya dia sendiri berada di dalam kesesatan yang jauh terpesong".
  • Allah berfirman: "Janganlah kamu berbalah lagi di hadapanKu, (tidak ada gunanya berbalah pada masa Aku membuat keputusan); padahal (kamu sedia mengetahui bahawa) Aku dahulu telah memberi amaran kepada kamu (akan menyeksa orang-orang yang bersalah).
  • "KeputusanKu itu tidak dapat diubah atau ditukar ganti, dan Aku tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hambaKu".
  • (Peringatkanlah manusia) akan hari Kami bertanya kepada neraka Jahannam: "Adakah engkau sudah penuh? " Ia menjawab: "Adakah lagi sebarang tambahan?"
  • Dan (ingatkanlah pula hari) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa, di tempat yang tidak jauh (dari mereka).

·         (Serta dikatakan kepada mereka): "Inilah yang dijanjikan kepada kamu, - kepada tiap-tiap hamba yang sentiasa kembali (kepada Allah dengan mengerjakan ibadat), lagi yang sangat memelihara dengan sebaik-baiknya (segala hukum dan peraturan Allah);

·         "(Iaitu) orang yang takut (melanggar perintah Allah) Yang Maha Pemurah, semasa tidak dilihat orang dan semasa ia tidak melihat azab Allah, serta ia datang (kepada Allah) dengan hati yang tunduk taat".

·         (Mereka dipersilakan oleh malaikat dengan berkata): "Masuklah kamu ke dalam Syurga dengan selamat sejahtera; hari ini ialah hari (bermulanya) kehidupan yang kekal".

·         Mereka beroleh apa yang mereka kehendaki di situ, dan di sisi Kami ada lagi tambahan (limpah kurnia yang tidak terlintas di hati mereka).

·         Dan berapa banyak kaum-kaum (yang ingkar) yang terdahulu daripada orang-orang musyrik Makkah itu Kami telah binasakan. Kaum-kaum itu lebih kekuatannya (dan kehandalannya) daripada mereka, lalu kaum-kaum itu keluar mencari perlindungan di merata-rata negeri. (Meskipun demikian keadaannya) dapatkah (mereka) menyelamatkan diri?


Surah As-Sajdah

·    Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajjud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya); dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka.

Surah Taha
Rendahkan diri

"Sesungguhnya Akulah Allah; tiada tuhan melainkan Aku; oleh itu, sembahlah akan Daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku.

Tuesday 4 July 2017

IMPROVING THE TEACHING PROFESSION THROUGH UNDERSTANDING EDUCATORS’ SELF-MOTIVATION


Introduction

Why do people go into teaching? What makes teaching an enjoyable life-long career for some, while others leave the profession? This paper will discuss those aspects of teaching that contribute to and detract from the appeal of a teaching career for both prospective and practicing teachers.  This paper is based on a research that had explored the factors influencing the motivation, morale and job satisfaction experienced by teachers.

Generally motivation level of school educators determine their productivity. Challenges faced by educators in the teaching profession sometimes prohibit the successful implementation of educational programs.  A study was conducted on 221 Distance Education Students to investigate their self-motivation towards teaching as a profession. Data were collected via an open ended questionnaire to elicit their perceptions on reasons in favor or otherwise of the teaching profession. Data were analyzed qualitatively using the phenomenological approach. Findings indicate that teachers have several reasons in favoring the teaching profession such an s teaching being a noble profession, as an opportunity to contribute towards students’ advancement and development and to fulfill self-interest and satisfaction. Another category that emerged from the findings is the perception of teaching as a challenging career.

On the other hand reasons for not favoring the teaching profession include low salary, lack of promotion opportunities, unsatisfactory leader behavior, and variety of workload, student discipline problems, uncooperative colleagues and unconducive working environment. Some suggestions given by the respondents to improve self-motivation include understanding of personal traits, selection of good school leaders, and review of educational system, salary scale and workload. Implications of the study are discussed to understand current status of teacher’s self-motivation in relation to individual well-being and self-actualization.

Research have shown that it is more difficult now for school to attract god teachers and also to retrain them in schools (Langdon 1990). The most frequently mentioned reason teachers give for the difficulty school have in getting and keeping good teachers is “low pay”. Other reasons given for schools having problems in getting good teachers are “geographic location” of the district, “working conditions” and “teacher shortage”.

The main reason teachers given for leaving is the same one they give for school not attracting good teachers that is “low pay” (35%). This is followed by working conditions (17%); lack of support from administrators, community, and parents (15%); weak or poor administration (9%); location (7%); work load (6%); better job opportunities (5%); lack of respect (3%); and burnout (2%).

Working conditions

The specific problems with working conditions that teachers mention most often is “poor student discipline”. These reasons are similar to those identified by another research group (National Association of state boards of Education, October 1998). The study cited “low salaries”, “poor students” discipline and being assigned to “teach subjects for which they are not prepared” as the top reasons why teachers quit.

Methodology

Sample: 221 distance education students, majoring in TESL

Analysis of data : qualitatively using phenomenological approach

A study was conducted to investigate their self-motivation towards teachings as a profession. Data were collected via an open ended questionnaire to answer these research question.

Research question

What are the factors that make teachers “like” teaching career / profession?
Why teachers “do not like” teaching career / profession
What are the suggestion given by teachers to improve their self-motivation?

Findings: 6 theme emerged: Why teachers like teaching profession


Why teachers don’t like teaching profession











Examples of reasons for
A.      Fulfill self interest & satisfaction
1.       More holidays
2.       Working environment suitable to self need
3.       Shorter working hours
4.       More autonomy
5.       Satisfied if students pass their exams
6.       Respect from society
7.       Contribution for Dunia & Akhirat

B.      Contribute to student’s advancement
1.       Ensure students get new knowledge, skills and attitude
2.       To change student’s behavior
3.       To teach weak students
4.       To educate students to face the world
5.       To produce knowledge generations.

C.      Noble profession
1.       Respectable career
2.       Happy to be called as teacher
3.       Able to control negative behavior
4.       Responsible person
5.       Helping students to be good citizen

D.    Contribute to student’s advancement
1.       Act as role model
2.       Improve communication skills and self confidence
3.       Help to improve and teach own children
4.       Opportunity to learn new knowledge through reading etc.
5.       Opportunity to further study
6.       Challenge self ability
7.       To improve self discipline
8.       To improve self potential


Suggestion to improve self-motivation of teachers
  • Understanding of personal traits
  • Selection of good school leaders
  • Review of educational system
  • Review salary scale
  • Decrease workload/burden


Discussion & conclusion
  • Lord Puttnam (BBC News 2001) the Chairman of General Teaching Council for England (GTCE) concerns over teacher shortages.
  • They need take a long, hard look at why teachers leave and-stay-in the profession and then make the necessary improvements sustain a high quality teaching workforce.
  • The problems was not just teachers leaving the profession, but of people ‘down-shifting’ within teaching because of work pressure.
  •  Many of these trained professionals do not leave teaching but opt for a job with less pressure or one that isn’t full time.
  •  Many lady teachers in Malaysia opt for early retirement because can’t cope with heavy work load, burden with teaching subjects they are not prepared, students discipline etc