Wednesday 13 September 2017

MENGAPA KANAK-KANAK BEKERJA?


·         


  1.  Kemiskinan menyebabkan kanak-kanak terpaksa bekerja untuk membantu keluarga.
  2. Kegagalan sekolah menyediakan persekitaran yang kondusif untuk menyedarkan ibubapa dan kanak-kanak kepentingan pendidikan.
  3. Faktor Keluarga: Kehilangan ibu bapa,Ibu bapa kurang upaya,Ibu bapa lanjut usia,Ibu bapa penagih arak atau dadah,Perpecahan keluarga, & Penderaan dalam keluarga kanak-kanak lari daripada rumah
Bagi mengatasi masalah kanak-kanak bekerja, peraturan pekerjaan dan promosi pendidikan oleh kerajaan boleh menurunkan kadar buruh kanak-kanak dan bukan membasminya

Wednesday 6 September 2017

WANITA KERJAYA MENURUT KACA MATA ISLAM



  • Niat keluar rumah untuk bekerja,
  • Jaga aurat yang sempurna,
  • Menjaga pergaulan antara lelaki dan wanita,
  • Membantu keluarga dan memberi perkhidmatan & kepakaran kepada masyarakat yang memerlukan kehadiran wanita, 
  • Memilih pekerjaan yang sesuai sifat kewanitaan, 
  • Mendapatkan izin suami,
  • Menjaga nama baik suami dengan tidak menceritakan keburukan,
  • Memilih kawan yang baik untuk berusaha melakukan kebaikan 
  • Bijak seimbang antara kerjaya dan tuntutan rumah tangga. 
  • Dan paling penting melaksanakan amanah dan tanggungjawab sebagai seorang isteri walaupun sesibuk manapun. 

Thursday 17 August 2017

KEMAHIRAN BERFIKIR




Kelebihan manusia adalah kerana manusia dikurniakan akal. Dengan penggunaan akal yang bijak manusia dapat membuat Proses Penaakulan Memberikan sebab(reasoning) kenapa sesuatu itu berlaku.

Membentuk konsep: Berdasarkan cerapan dan kajian, pengetahuan baru akan dirumuskan sebagai konsep dan teori. Memahami fenomena yang diperhatikan Hasil daripada pemerhatian keadaan yang berlaku di sekeliling kita.

Kebijaksanaan seseorang juga dikaitkan dgn hati. Seseorang yang bijak akan menggunakan akal dan hati untuk menghasilkan idea yg bernas. Keputusan hasil penggunaan kemahiran berfikir harus memberi natijah yg positif kepada diri sendiri serta orang lain.
Kita juga dapat menggunakan pengetahuan yang telah dipelajari dgn lebih  produktif. Penting kita dapat menggunakan pengetahuan, kemahiran dan sikap yang terurus dalam kehidupan.

Socrates: menekankan keberkesanan soalan untuk menilai dan meningkatkan kebolehan seseorang untuk menjana idea yang bernas. Untuk menggalakkan seseorang berfikir, soalan “aras tinggi” harus digunakan.

Soalan “aras tinggi” digunakan untuk mencapai jawapan yang bernas :-
Mengapa
Kenapa
Bagaimana

Soalan “aras rendah” :-
Siapa nama awak?
Bila

Siapa