Thursday 23 November 2017

ETHICAL LEADERSHIP


Ethical Leadership: Acting from the morals and values concerned with the virtuousness of leaders and the nature of their behaviour and motives. The choices leaders make and how they respond in a given circumstance are informed and directed by their ethics.

Become an Ethical Leader. Follow these 5 principles:

1. Respect Others: (Empower others and let your subordinates be themselves creatively, Give credit to everyone’s ideas, Listen to your subordinates, be empathetic, tolerant to opposing points of view)

2. Serve Others: (Contribute to the greater good of others, Service behavior includes, Mentoring, Empower Others, Team Building)

3. Show Justice: (Treat all subordinates equally, Fairness should be main priority in decision making, be clear about rules for distributing rewards. No favorites, always be fair)

4. Be Honest: (Always tell the truth, Be open with others and represent reality exactly the way it is, Do not promise something that you cannot do, Do not misrepresent something, Do not silence your obligations)

 5. Build Community: (Influence others to reach common goal, Attend to more than just the leaders and follower’s goals. Also attend to the community’s goal and purpose. An Ethical Leader is concerned with the common good, in the broadest sense)

Morality is important! A leader should limit the amount of incentives to get their subordinates to do something, Excessive reliance on incentives demoralise professional activity, Causes people to lose moral and it causes activity to lose morality.


How to maintain ethical approaches in Higher Education and elsewhere by:
 Celebrate everyone on your team who displays morality.
 Always consider the entire community (campus or department) when a decision is made
 Always get to know who you are working with and develop trust within each other.

PENILAIAN LATIHAN


Mengapa enggan untuk menilai adalah kerana Jurulatih tidak sanggup untuk menumpukan masa kepada penilaian, Kurang pengetahuan & Kemahiran dan menganggapnya sebagai tidak penting. 


Mengapa perlu membuat penilaian latihan. Ini disebabkan pautan kepada strategi organisasi, Keberkesanan latihan dan pulangan ke atas pelaburan.

Apakah yang dikatakan latihan yang berkesan?. Manfaat organisasi & pelatih terima daripada latihan

Bagaimana Penilaian Latihan dilakukan?.  Pertama, Penilaian formatif (berlaku dalam reka bentuk program, boleh menyebabkan perubahan kandungan, mungkin melibatkan ujian perintis dan boleh menyesuaikan diri untuk memenuhi keperluan pelatih)


Kedua, Penilaian sumatif (dijalankan pada akhir latihan digunakan untuk menentukan sejauh mana pelatih telah berubah hasil daripada program latihan digunakan untuk mengukur pulangan ke atas pelaburan)

Apa yang berlaku dalam Proses Penilaian?. Menjalankan analisis keperluan, Membangunkan hasil pembelajaran yang boleh diukur & merancang untuk pemindahan latihan, Membangunkan langkah-langkah hasil dan memilih strategi penilaian.

Model Empat Tahap-Model Kirkpatrick
Aras 1, Reaksi 
Bagaimana peserta bertindak balas terhadap program ini?-Tahap senyuman, Komen rasmi daripada peserta, Fokus sesi temubual kumpulan dengan peserta.


Aras 2, Pembelajaran
Sejauh manakah peserta meningkatkan pengetahuan & kemahiran & mengubah sikap akibat daripada latihan? Pra & pasca ujian skor, On-the-Job, Penyelia melaporkan

Aras 3, perlakuan
Adakah pelajar menggunakan kemahiran yang baru diperolehi & pengetahuan di tempat kerja?- Pemindahan latihan, Pemerhatian OJT, Penilaian kendiri dan Penyelia & penilaian rakan sebaya

Aras 4, Keputusan 
Apakah faedah organisasi hasil daripada latihan? Sukar & mahal untuk mengumpul dan Sukar untuk mengasingkan hasil latihan


Bagaimana pula untuk Mengukur pulangan ke atas pelaburan?
-Peserta akan dapat sama-sama mendapatkan pengiraan daripada segi Pulangan atas Pelaburan dalam latihan yang dikendalikan seperti berikut:

-Nisbah Faedah-Kos (Membantu dalam proses membuat keputusan, Analisis yang konsisten di seluruh program, Maklumat sukar untuk mendapatkan dan Pulangan atas Pelaburan)