Friday 30 September 2016

LEBIH BAIK DIAM




Bertutur atau bercakap merupakan nikmat Allah SWT yang paling besar. Kejadiaannya cukup pelik dan ajaib bagi sesiapa yang memerhatikannya, sudah cukup untuk bersujud kepada Allah SWT kerana besarnya nikmat tersebut. Mempunyai kedudukan tertinggi di dalam kehidupan manusia walaupun bentuknya kecil sahaja.

Oleh itu, tutur kata melambangkan peribadi seseorang. Tutur kata yang baik, bersopan dan lemah lembut menjadi kegilaan ramai orang. Begitulah pentingya tutur kata atau cara percakapan kita.

Bahaya sekiranya percakapan yang disampaikan boleh memberi kesan kepada rohani dan jiwa seseorang kadang-kadang boleh terbunuh terlebih dahulu sebelum jasadnya terbunuh. Seandainya kita menggunakan dengan baik akan menghasilkan natijah yang baik dan jika digunakan dengan cara yang buruk, maka natijahnya buruk.

Oleh itu, mulut perlu dijaga dari mengeluarkan sesuatu perkataan yang tidak tepat kepada kawan-kawan. Justeru itu, diam dan menjaga percakapan adalah lebih baik. Tidak ramah tidak bermaksud sombong tetapi untuk mengelakkan orang sekeliling terasa hati. Mengambil sikap diam dan menjaga lidah dari bercakap yang bukan-bukan adalah lebih baik.

#Non confrontational personality

No comments: