Wednesday 2 November 2016

PENULISAN PENYELIDIKAN



Assalamualaikum WBT dan selamat sejahtera pelajar….hehe. 

Hari ini saya ingin berkongsi macam mana nak buat penulisan penyelidikan. Sekadar asas je. Mungkin boleh dijadikan panduan untuk penulisan penyelidikan kepada pelajar yang sedang mengambil Diploma, Ijazah dan Master. 

BAB 1 : PENGENALAN
1.1        Tajuk Penyelidikan
Perlu menggambarkan masalah atau isu utama kajian, mempunyai maklumat yang ringkas dan padat. Ditulis dalam bentuk pyramid terbalik dan tidak <20 perkataan.

Contoh:
Title of the Research: Relationships between family background and family strengths with children’s social competence
Identify the 5 elements
Independent variable – Family background and family strengths
Dependent variable – Children’s social competence
Statistical term – relationships
Subject – children
Location – Not stated

1.2        Latar Belakang Kajian
Menerangkan tentang populasi yang dikajikan, Definisi DV, Isu semasa berkait dengan topik, kesan isu DV, Faktor yang menyumbangkan kepada DV (ketengah pembolehubah bebas – IV), bermula dengan persepktif yang luas kepada khusus
Lebih kurang 3-6 muka surat

1.3        Penyataan Masalah
Nyatakan masalah khusus, menyediakan focus dan arah kajian dan menerangkan masalah dan mengenalpasti pembolehubah

Contoh:
Kajian ini akan membanding, menilai, memeriksa isu…
Kajian ini bertujuan menentukan pembolehubah yang menerangkan perbezaan antara lelaki dan perempuan
Kajian ini direka bentuk untuk menentukan tahap tuntutan kerja dan kepuasan kerja dalam kalangan

1.4        Kepentingan Kajian
Menerangkan faedah yang diperolehi daripada kajian. Terangkan bauamana dapatan kajian berguna kepada kelompok khusus. Knowledge gap, program/polisi

1.5        Objektif
Objektif Am
Menerangkan, menghuraikan, menilai, memeriksa, menentu

Objektif Khusus
Tujuan adalah untuk menggambarkan kaedah yang akan digunakan untuk mencapai objektif dan mempunyai perkaitan langsung dengan hasil yang akan diperolehi.

1.6        Hipotesis
Jangkaan penyelidik tentang hubungan antara pembolehubah, hipotesis hanya perlu apabila penyelidik merancang untuk mengguna statistic inferensi

1.7        Kerangka Kerja Konseptual
Merujuk kepada model kerja kajian tentang pembolehubah kajian, kedudukan pembolehubah dana rah perkaitan

Kerangka kerja yang berkesan adalah yang menyediakan arah penyelidikan yang jelas.

1.8        Definisi istilah

Definisi konsep
Huraian umum semua kontruk, pembolehubah atau istilah yang    digunakan dalam kajian

Definisi Operational
Menerangkan secara tepat bagaimana konsep diukur atau  dimanipulasi dalam kajian

1.9        Limitasi Kajian
Responden, size sample, lokasi kajian, teknik persampelan dan pembolehubah dikaji




BAB 2 : TINJAUAN LITERATUR

Bab ini dimulakan dengan ‘Pengenalan’

Sorotan literatur sepatutnya membantu penyelidik memahami kajian, tunjukkan bahawa pengkaji lain memang menganggap kajian ini penting, dan telah menunjukkan bahawa pengkaji telah mengkaji dengan mendalam tentang dokumen-dokumen yang telah diterbitkan mengenai isu yang dikaji.

Ianya membantu penyelidik memahami isu kajian dan masalah kajian yang hendak dikaji daripada kajian terdahulu.

Pastikan bahawa a literature review is NOT a summary tetapi ianya adalah critical analysis of the relevant literature.

Sorotan literatur juga penting bagi membantu pembaca memahami objektifkajian kerana membaca sorotan literatur akan membantu pembaca menerima dan memahami objektif kajian

Sorotan literatur mestilah berciri dan berlandaskan objektif dan persoalan kajian atau hipotesis kajian. 

Sorotan literatur sudah boleh menjawab persoalan kajian hasil kajian-kajian lepas. Cuma kajian baharu ini dengan populasi dan kaedah yang berbeza

Pastikan bahawa sorotan literatur tidak pernah berakhir, kerana setiap kali terjumpa dapatan baru, maka sorotan literatur mengenainya perlu ditambah.

Tulisan juga perlu berkisar pada temaema, tajuk, pemboleh ubah 
berdasarkan persoalan kajian dan objektif kajian.  Pilihlah sub topik yang 
sesuai agar ianya boleh menjawab persoalan kajian.

Pastikan kenyataan mempunyai rujukan.

Perincian tajuk perlu bagi membolehkan perbincangan boleh dibuat
mengenai dapatan tersebut.
    

Susunan dapatan daripada literatur mengikut sub tema dan membincangkan secara kritis dapatan yang menyokong dan berlawanan dan rumuskan dapatan tersebut supaya boleh dikaitkan dengan kajian dibuat

Perlu bincang konsep utama, pemboleh ubah yang dikaji, teori dan model yang berkaitan

Rujuk dapatan utama, jurang dan isu yang dikaji secara menyeluruh.

Ringkasan:
Subtopik
DV
IV-DV
IV-DV
IV-DV
AV-DV

BAB 3 : METODOLOGI
3.1 Rekabentuk Kajian
Merupakan pelan, sktruktur dan strategi penyelidikan untuk mendapat jawapan bagi soalan kajian atau masalah kajian

3.2 Lokasi Kajian
Nyatakan kelompok yang ingin di kaji dan huraikan lokasi kajian dan alasan kenapa lokasi tersebut dipilih

3.3 Teknik Persampelan
Terangkan kaedah yang akan digunakan untuk menentukan sampel, nyatakan populasi dan saiz sampel dan bincangkan  proses pemilihan responden secara terperinci

3.4 Pengumpulan Data
Mendapatkan maklumat daripada situasi, masalah dan fenomena. Jenis data seperti pemerhatian, temuduga dan soal selidik

3.5 Pengukuran Dan Instrumentasi
a) Nyatakan jenis instrument dan pengukuran apa
b) macamana instrument  itu dibangunkan
c) berapa jumlah item? (List all the sub-scale if necessary dan termasuk number of items
d) Sediakan sample item (2 or 3)

3.6 Kajian Rintis

3.7 Pemprosesan Data Dan Analisis


Bab 4: DAPATAN KAJIAN DAN PERBINCANGAN

Memaparkan hasil analisis data

Memerlukan jadual-jadual yang meringkaskan dapatan hasil analisis

Sub topik adalah mengikut objektif dan soalan kajian/hipotesis

Membuat tafsiran kepada hasil analisis data dan membincangkan dapatan kajian ini dengan kajian sebelumnya. 
(Disyorkan penulisan bahagian ini dibuat mengikut objektif penyelidikan)

PERBINCANGAN
Whether the expected result are obtained or not, the implications of the results should be discussed, as well as considerations of accuracy and validity.

Any relevant remaining problems, or new ones revealed (i.e., suggested areas for further research) should be explored.

Pastikan sama ada dapatan adalah signifikan atau tidak perlu dinyatakan
dengan tulisan saintifiknya (e.g., p(2,11)=3.75, p<.05)

Pastikan keputusan yang penting ditonjolkan dan perkaitannya diterangkan dengan jelas terutamanya data yang mempunyai significant value.”

Penerangan menyeluruh tentang kenapa, dan bagaimana ianya sama atau 
berbeza dengan kajian lain perlu diterangkan.

Perbandingan dengan rujukan (dalam bab 2) daripada aspek persamaan atau perbezaan dapatan kajian

If a null hypothesis has been tested the slackness, or otherwise, of the confidence level should be commented upon. Comments on the robustness of any statistical techniques used, and whether others might have been better should be made.


Discussion should explain and ‘criticise’ the results.

It should address questions such as:
Was the sample representative?
How much generalization of the results is justified?
With the benefit of hindsight, what could have been, or should have been, done differently?
It should address questions such as:
      To what extent has the aim been achieved?
— What contributions of new knowledge does this thesis/report make?
      —What further research is suggested?

Bab 5: RUMUSAN, KESIMPULAN DAN CADANGAN
1.Pengenalan
2.Implikasi keputusan.
3.Aplikasi keputusan.
4.Kesimpulan penyelidikan
5.Cadangan penyelidikan

Rumusan, Kesimpulan
The results of any hypothesis testing must be included.
They should show whether or not the research problems have been “solved” and want has been learn from the results and show this knowledge can be used.
Conclusion must be congruent with aim
No new material may be introduced at this stage
Any contributions to new knowledge should be stressed

Ya. Dah siap kajian


No comments: