Thursday 8 September 2016

BERUSAHA UNTUK TIDAK DIKENALI


"Cantiknya tempat ini, boleh amik gambar ni". Luah saya. Lalu diberi kamera kepada rakan saya, Nurul. "Nak amik gaya macam ni ke?." Tanya Nurul. "Yup..". Saya mengiakan. "Gambar ni cantik tak". Tanya saya. "Cantik". Jawab Nurul tersengih. "Kenapa tersegih lak?."Tanya saya. "Tak ada apa, cuma gadis zaman moden sekarang sukar nak jadi muslimah sejati". Terang Nurul. "mmm, nape Nurul cakap macam tu". Tanya saya. "Yelah...kita dengan mudah tayang gambar diseluruh dunia, padahal untuk menjadi muslimah sejati wanita itu kurang dilihat dan melihat". Terang Nurul. Tersentak butir bicara Nurul sebentar tadi. Saya akui, suka menayangkan gambar diruang laman-laman web, friendster, blog, facebook (fb) dan sebagainya.

Rasulullah s.a.w bertanya pada puteri kesayangannya, Fatimah tentang ciri-ciri perempuan yang baik. Jawab Saidatina Fatimah "Perempuan yang baik adalah kurang melihat dan dilihat". Maksudnya perempuan itu kurang dilihat oleh lelaki dan lelaki pula kurang melihatnya.

Daripada Abdullah bin Amr sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda dunia ini penuh dengan kenikmatan dan sebaik-baik kenikmatan terbaik di dunia ini adalah wanita solehah. Hadis riwayat Muslim.

Sungguh mencabar rasanya untuk menjadi wanita solehah. Banyaknya laman-laman web, blog, fb dan sebagainya mendesak  wanita untuk tidak menjadi wanita muslimah solehah. Idaman kalbu semua lelaki soleh kepada wanita solehah. Realitinya, laman-laman web, blog, fb dan sebagainya boleh menjadi medium untuk berdakwah, menyampaikan ilmu, kata-kata motivasi dan sebagainya. Namun, sebaliknya terjadi kerana wanita menyalahgunakan medium tersebut untuk berseronok-seronok tanpa batas syariat.

Pelbagai kegunaan laman-laman web, facebook, blog dan sebagainya antaranya meng'upload'kan gambar. Orang kata, kecantikan yang dimiliki oleh seorang wanita bukan untuk dipamerkan. Wanita bukan barang perhiasan dan barang dagangan. Untuk apa di upload? Supaya dikenali oleh makluk dunia bahawa "inilah aku, Zu". Ada juga orang bagi alasan "Kalau tidak di upload gambar, nnati orang tak kenal". Mungkin juga orang bertanya "takkan gambar pun tak boleh nak upload?.".

Takzirah ustaz di masjid baru-baru ni, fitnah dari seorang wanita. "Syahwat lelaki tidak boleh kita duga, ada ketikanya boleh terangsang melihat tudung je, apatah lagi gambar wajah muka kita". Fuhhh!. Bisa gawat ini. Sila baca Mata Seorang Lelaki. Orang lelaki berupaya untuk x-ray seseorang wanita. Walaupun muka lelaki itu macam "buat bodoh" atau "buat tak tau" tapi dia sedang x-ray anda!.

......sambung












No comments: