Monday 7 February 2011

FALSAFAH CAWAN



Seorang pensyarah Jepun telah menuangkan air ke dalam cawan sehingga melimpah air keluar dari cawan. Pelajar telah diminta memikirkan mengapa beliau melakukan sedemikian. " Cuba fikirkan falsafah cawan? " katanya. " Apa erk?. Falsafah ke atau falsampah. Atau silap dengar ni?" Pelbagai jawapan telah diberi itu ini, namun semuanya salah.

Berdasarkan kepada falsafah cawan ialah
  • Kita perlu menguruskan masa dengan bijak dan teratur. Sekiranya kita gagal menguruskan masa dengan    bijak, maka kita akan membazir waktu kepada aktiviti yang tidak berfaedah. Hargai masa sesungguhnya manusia berada kerugiaan. Allah SWT berfirman,
Demi Masa! (103:1). Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian (103:2). Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar (103:3- Surat Al-`Aşr)
  • Anggaplah diri tidak tahu apa-apa (kosong) sekiranya menghadiri sesuatu majlis ilmu. Walaupun kita tahu akan ilmu itu. Belajar dan belajar.
  • Walaupun cawan itu sudah ada air tetapi dicurahkan juga sehingga melimpah air dari cawan tersebut,  maknanya kita perlu menerima idea baru dan segera melakukan sebarang perubahan atau tranformasi.

No comments: