Friday 5 August 2016

BAHAYA SYIRIK NI...


Alhamdulillah..
Penulisan saya hari ini berkaitan dengan bahayanya syirik. Sepertimana yang kita sedia maklum, manusia akan dimati oleh Allah SWT dan dihidupkan oleh Allah SWT. Kalau ikutkan logik memang kita ini tidak mempunyai sebarang kekuatan hanya bergantung kepada pemberian Allah SWT. Kalau mati itu adat, mungkin kita boleh mengusulkan mati itu dibatal atau dipinda, jika hukuman dari manusia mungkin kita boleh pinda undang-undang untuk tidak mahu merasai mati. Hakikatnya, hidup dan mati manusia adalah kehendak Allah SWT....Allahuakbar!

Kalaulah begini, maka kita kena patuh dan taat setia kepada Allah SWT. Berusaha bersungguh-sungguh untuk melaksanakan perintah Allah SWT. Saya cuba, aku cuba..tetapi cabarannya untuk melaksanakan perintah Allah SWT sangat mencabar bukan sahaja jiwa dalaman tetapi luaran dan halangan besar pula ancaman manusia di dunia. Sesiapa yang berjaya melaksanakan perintah Allah SWT akan diberi pembalasan terus masuk syurga. Marilah kita semua buat apa-apa yang boleh untuk membantu agama Allah SWT ini.

Hari ini saya ingin berkongsi berkaitan dengan bahaya syirik. Syirik boleh dibahagikan kepada dua (2) iaitu syirik jali dan syirik khafi.

Syirik jali adalah syirik dimana manusia menyembah selain daripada Allah SWT. Syirik khafi pula adalah syirik yang membatalkan pahala dan ibadat amalan yang dilakukan. Tujuan ibadat adalah untuk selain daripada Allah SWT. Maka dalam AlQuran Allah SWT telah mengajar manusia supaya semua perbuatan adalah ikhlas  (ilmu tasawuf) kerana Allah SWT bukan selain daripadaNYA kerana hati manusia akan dibuka diakhirat nanti. Syirik khafi tidak membatalkan iman seseorang tetapi boleh masuk dalam neraka. Dalam Hadis Nabi SAW terdapat 3 (tiga) jenis manusia kerana dalam dirinya terdapat syirik khafi iaitu Ulama, Orang Kaya dan jihad kerana perbuatan dibuat untuk dipuji, mendapat pangkat, kekayaan dan sebagainya bukan kerana Allah SWT.

Kesimpulannya, marilah meningkatkan ilmu tasawuf dan akhlak supaya perbuatan kita kerana Allah SWT. Jauhilah amalan seperti ujub, takabur, riak dan sebagainya. Sesungguhnya hidup dalam dunia untuk mendapat pahala sebanyak-banyaknya.



No comments: