Wednesday 17 August 2016

MUDAHNYA MEDIA BAHARU...


...................................

Menghitung menunggu mati
Agar kau jumpa yang dinanti
Semoga pemergianku ini terbaik untukmu
Tak sanggup ku dibohongi
Ku rela dijemput Ilahi
Jerna dia ku sanggup pergi
Hanya di sana kekal dan abadi

............................. lirik lagu Aiman Tino


Sedih lagu ni. Sedih lagi apabila kematian orang tersayang. Hakikatnya semua yang hidup akan merasai mati. Cuma masa, tempat dan gaya mati seseorang je kita tidak tahu.
Apabila mati anak adam, setiap orang akan menemui fitnah kubur… Fitnah itu maksudnya ujian dalam kubur. Ikut logik, apabila seseorang itu mati kira mati terus dan senyap je dalam tanah. Kalau macam tu, mudahlah hidup.

Kita bertuah sebab Nabi SAW memberitahu bahawa apabila seorang itu mati mereka akan melalui fitnah kubur. Tiada sesiapa pun boleh membantu hanya bergantung kepada amalan dan pertolongan Allah SWT. Dalam kubur, Allah SWT stopkan daripada menerima setitis air minuman, hentikan gerakan anggota badan, hentikan nikmat apa-apa yang kita dapat didunia dan ketika itu…barulah kita menyesal…tak cukup amalan..huhu...hai dah tau tak berusaha....sebok sebok sebok!!!

Firman Allah SWT dalam surah At-Takathur ayat 1 – 2

 Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh), (1)

Sehingga kamu masuk kubur (2)

Hadis Imam Bukhari (Hadis panjang, tak dapat nak salin). Secara ringkas apa yang saya faham:

Nabi SAW telah bermimpi (1 juzuk daripada 70 wahi). Nabi SAW telah dibawa oleh Malaikat di alam barzakh mengenai seksaan dan kenikmatan di dalam alam barzakh:

  • Seorang lelaki duduk dan ada seorang lelaki membawa batu besar lalu baling batu kepada lelaki hingga pecah kepala. (Seksaan tidak menunaikan solat)
  • Orang yang dibaling batu. (mereka yang menghafal, membaca dan faham AlQuran tetapi tidak melaksanakan apa AlQuran suruh buat)
  • Seseorang telah dicangkuk mata, pipi, telinga hingga tembus ke belakang kepala. (Seksaan membuat fitnah siang dan malam menggunakan intenet)
  • Lelaki dan perempuan  bertelanjang datang api dari bawah membakar dan mereka melaung laung kesakitan. (Seksaan orang berzina)
  • Di dalam sungai, seorang lelaki telah mengumpulkan batu itu lalu di beri kepada lelaki makan batu hingga telan. (Seksaan makan riba)
  • Tidak basuh kencing dengan bersih dan betul
  • Kematiaan dan ahli keluarga menangis melolong akan diseksa
  • Orang yang mengumpat dan mendambu domba
Seksaan ini diberi kepada mereka yang ada baki dosa. Sebab itu, kita dihendaki sentiasa memoho keampunan dengan Allah SWT. Selain itu, ,melakukan amalam kebaikan dan kebajikan juga Allah SWT mengampun dosa.

Semoga kita semua selamat dengan fitnah kubur. Marilah kita amalkan doa ini:


No comments: