Deming telah memperkenalkan satu sistem pengurusan menyeluruh
yang mencontohi stail pengurusan Jepun pada tahun 1950. Total Quality Management
(TQM) menggunakan kaedah statistik kawalan kualiti sebagai usaha untuk meningkatkan kualiti
produk secara berterusan. Falsafah Deming adalah produktiviti akan meningkat melalui
pengurangan kerosakan. Deming juga menganjurkan penglibatan pekerja dalam
membuat keputusan.
TQM dalam organisasi tidak mengamalkan budaya mengarah
sebaliknya mengamalkan budaya partisipatif (kerjasama) iaitu berasaskan
kumpulan. Sangat menggalakkan penglibatan pekerja dan membudaya kerja secara
teamwork. Oleh itu, TQM menggangap pekerja adalah pakar “kuasa minda” iaitu
melibatkan semua pemikiran pekerja digabungkan dan bukan pemikiran seorang
sahaja iaitu ketua/bos.
Pekerja dan organisasi mampu untuk bersaing dengan mengubah sistem ganjaran bagi menggalakkan teamwork
& inovasi sebagai inisiatif kepada usaha kerja dengan meningkatkan prestasi kerja dan dapat mencapai KPI. Ganjaran dan prestasi atas insentif kapasiti teamwork berdasarkan kepada kejayaan seluruh "team". Sektor awam pula agak sukar melaksanakan kerana limitasi kewangan. Syarikat swasta boleh laksanakan.
Untuk mendapatkan pekerja yang cemerlang, latihan pekerja seharusnya konsisten untuk meningkatkan kualiti dan mempertingkatkan pengetahuan pekerja kita antaranya meyediakan sokongan alat dan dapat melaksanakan ilmu yang dipelajari.
Jadikan “learning organisation” sebagai langkah meningkatkan kemahiran dengan menganggarkan 1-5% masa pekerja akan digunakan untuk latihan, adakan “cross” training untuk mengajar pekerja
melaksanakan tugas lain juga. Disamping itu, sentiasa berkongsi maklumat dengan setiap orang dalam organisasi.
Jangan terlalu bergantung dengan ínspection’ untuk
hasilkan produk dan perkhidmatan berkualiti kerana akan menghasilkan tiada
peluang untuk penambahbaikan berterusan.
Budaya menyalahkan orang lain akan melemahkan pekerja dan mewujudkan ‘budaya’ takut berubah. TQM
adalah untuk memperbaiki proses bukan untuk menyalahkan pekerja.
Usaha untuk penambahbaikan berterusan dalam semua
proses/produk/perkhidmatan.
W. Edwards Deming 14 Prinsip TQM
- Sentiasa berusaha untuk meningkatkan kualiti produk & perkhidmatan
- Gunakan filosofi kualiti menyeluruh (a new way of thinking)
- Perbaiki kesalahan apabila ia terjadi. Jangan tunggu di saat akhir terlambat
- Jangan fikirkan “harga” murah & korbankan kualiti
- Amalkan penambahbaikan berterusan
- Adakan latihan untuk meningkatkan kualiti staf
- Adakan kepimpinan bukan jadi “bos” coaching, bukan controlling
- Jangan tanamkan rasa takut – galakan staf beri cadangan
- Hapuskan benteng pemisahan antara staf mereka mesti bekerjasama
- Buangkan “slogan” atau “matalamat” yang superficial
- Hapuskan kuota – hasilkan kualiti bukan kuantiti
- Hapuskan faktor yang mengurangkan motivasi pekerja – adakan suasana untuk mendapat penghargaan
- Adakan peningkatan pendidikan dan latihan staf – ajar mereka cara menambah kualiti
- Ketua/pemimpin jadi model untuk berubah melalui TQM
No comments:
Post a Comment