Analisis Tekanan
Lapangan Kurt Lewin (1974) merupakan satu teknik umum diagnosis bagi membawa
perubahan. Dalam model tersebut, terdapat dua tekanan yang bertindak untuk
mengimbangi satu sama lain.
Tekanan memacu (driving forces) - Tekanan menganjak kearah perubahan dan membantu
(facilitate) usaha perubahan.
Tekanan menahan (restraining forces) - akan menarik daripada arah perubahan tersebut. Tekanan ini cuba untuk
mengelak perubahan itu berlaku.
Walaupun menghadapi tekanan
ia seakan-akan seimbang (quasi-equilibrium) akan tercapai. Tujuan model ini
adalah untuk mengenalpasti kesemua tekanan dalam persekitaran bagi membolehkan
agen perubahan mengambil tindakan untuk meningkatkan tekanan memacu supaya
perubahan dapat dicapai.
Tekanan persekitaran dapat
diramalkan dengan menentukan kekuatan tekanan yang bertindak keatas individu dan keperluan untuk berubah. Tekanan ini lebih kepada persepsi individu
terhadap tekanan.
Contoh, melakukan sesuatu kerja yang ketua kita suruh kerana
persepsi kita terhadap kuasa yang ada pada beliau. Sekiranya kita mempunyai
perspesi bahawa dia sangat berkuasa dalam menentukan masa hadapan kita maka
kemungkinan kita akan buat kerja itu dengan lebih cepat dan teliti. Tetapi, sekiranya
pekerja mempunyai persepsi rendah terhadap kuasa ketua maka besar kemungkinan
kerja tersebut tidak akan diberi keutamaan. Dalam keadaan ini tingkahlaku kita
merupakan gandingan keperluan kita untuk maju dalam kerjaya dan persepsi kita
terhadap kuasa pada ketua. Maka tekanan yang terdapat pada masa ini merupakan
tekanan memacu. Sekiranya semasa kita cuba menyelesaikan tugas tersebut, kita
dilekakan oleh rakan kita yang mengajak kita minum teh tarik, maka tekanan
menahan wujud dalam keadaan tersebut.
Menurut Lewin,
tingkahlaku seseorang itu merupakan fungsi personaliti ditakrifkan sebagai motivasi serta keperluan. Suasana atau
persekitaran atau tekanan seperti kesibukan kerja akan menyebabkan satu keadaan
seakan-akan imbangan yang tidak membolehkan kerja tersebut dilaksanakan. Dengan
ini kejayaan tugas tersebut ditentukan dengan kebolehan untuk meningkatkan
tekanan memacu atau mengurangkan tekanan menahan.
Mungkin salah satu cara
ialah dengan menambahkan tekanan memacu seperti meningkatkan aspirasi kita
untuk maju dalam kerjaya. Untuk mengurangkan
tekanan yang menahan atau meningkatkan tekanan memacu kita dapat menganjakkan
garisan seakan-akan seimbang ke arah garisan yang di ingini.
Model ini dapat digunakan untuk menganalisi perubahan supaya dianalisis
dan tindakan dapat diambil dalam usaha mengurus perubahan. Ianya dapat gambaran
jelas berkaitan perubahan yang hendak dilaksanakan serta kepastian yang lebih
dalam membawa perubahan ditempat kerja.
No comments:
Post a Comment