Thursday 17 November 2016

PENGURUSAN KONFLIK


Konflik adalah fitrah semula jadi dalam kehidupan manusia. Konflik terjadi apabila satu pihak menghalang, menekan atau memaksa pihak lain yang kemudiannya terasa tergugat dengan tindakan pihak yang pertama. Meskipun konflik boleh diselesaikan oleh pihak-pihak berkonflik namun kerapkali ia memerlukan pihak ketiga untuk menyelesaikannya.

Apa yang dimaksudkan dengan konflik? Konflik boleh dipandang dalam sudut positif dan negatif. Definisi konflik menurut pandangan positif adalah persaingan manakala negatif pula ketidaksecocokan. 

Dalam diri manusia juga mempunyai konflik dalam diri perseorangan (Intrapersonal) seperti nilai, kefahaman, sahsiah, sikap, budaya dan Latar belakang. 

Konflik antara perseorangan pula apabila mempunyai krisis dengan indivisu lain seperti 
selisih faham, priority yang berbeza, tiada kerjasama antara rakan pekerja, organisasi birokrasi......

Contoh

Organisasi – matlamat sistem
Individu – matlamat keperluan diri
Pentadbir orang tengah – jurucakap organisasi

Konflik intraorganisasi melibatkan 2 atau lebih pihak. 

Apa sebenarnya menjadi Punca Konflik:
Konflik tentang hal yang tidak praktikal
Perselisihan bidang kuasa / terhalang kerjasama dendam mendendami
Negatif terhadap aktiviti orang lain
Berebut sumber (menang – kalah)
Cara melaksanakan tugas 
Peraturan organisasi – punca dan batasan (individu ikut norma kumpulan)

Konflik Negatif
Tidak berfungsi
Merosakkan
Hancurkan perhubungan
Mengganggu pencapaian matlamat
Masa terbuang bertengkar
Hasilkan kenangan menyakitkan
Mendendami
Syak wasangka / dengki
Pengetua dipecat / dipindah

Konflik Positif
Konflik beri manfaat
Merangsang, beri idea baru menganalisa nilai diri dan organisasi
Menguatkan identiti dan komitmen
Bekerja keras / bersaing
Mengukuhkan perpaduan dalam sistem social

Penyelesaian Konflik adalah berbeza mengikut situasi. Antara yang boleh digunakan untuk menyelesaikan konflik seperti berikut:

i. Mengelak
                - tidak peduli
                - mengurus secara langsung atau mengelak diri?

                KESANNYA?
                - menyekat perhubungan kakitangan
                - perlu beri perhatian
                - pentadbir perlu bekerjasama, so pilih antara dua, terlibat atau tidak?

ii. Pendamaian 
                - berkorban / menyerah diri
                - kita berdamai saja
                - perlu berbaik
                - sesuai untuk konflik antara individu
                - konflik antara organisasi – individu
                - guru mengalah pada pentadbiran (letak jawatan)

iii. Penguasaan
                - enggan bekerjasama
                - menang kalah situasi
                - menundukkan lawan
                - konflik membinasa

iv. Tolak ansur
                - dapat sebahagian daripada apa yang kita    hendak
                - tolak ansur perlu untuk kepuasan kedua dua pihak

v. Integrasi
                - lebih baik dari tolak ansur
                - tolong menolong
                - menang – menang
                - bekerjasama untuk memuaskan secara keseluruhan

Sebenarnya kita boleh mengelak konflik jika:
Kedua – dua pihak sikap terbuka tentang motif dan objektif masing – masing
Dapat menghargai niat setiap pihak
Memahami lawan dengan baik
Mematuhi undang – undang situasi
Ketepikan istilah kita – mereka


No comments: