Krisis persekitaran atau lebih dikenali sebagai krisis alam sekitar ialah ancaman kepada alam sekitar disebabkan aktiviti korporat dan krisis alam. Apa pun sebabnya apabila berlaku ancaman terhadap alam sekitar, maka organisasi akan menerima kesannya sama ada secara langsung atau tidak. Aktiviti organisasi yang memerlukan bahan mentah daripada kayu-kayan menyebabkan pokok di hutan ditebang tanpa kawalan sehingga mengancam keseimbangan ekosistem.
Kesannya, kawasan tadahan air menjadi berkurangan, air hujan tidak dapat menyerap ke dalam bumi sebaliknya menyebabkan banjir kilat, banjir lumpur dan keadaan seumpamanya. Lapisan ozon pada hari ini semakin nipis disebabkan pencemaran udara yang berleluasa.
Persoalannya apakah yang menyebabkan pencemaran udara?. Pengeluaran karbon dioksida dan mono-oksida yang berlebihan hasil daripada aktiviti kilang-kilang pengeluaran dan juga daripada kenderaan yang semakin banyak di jalan-jalan raya.
Aktiviti organisasi ini memberi kesan seperti pengeluaran gas toksid, hujan asid, dan akhirnya persekitaran menjadi tidak sesuai untuk kehidupan. Bagaimana harus krisis sebegini ditangani? dan Apa peranan organisasi dalam mengurus krisis yang mungkin berlaku?
Dua Kategori Krisis Alam Sekitar
Kesan
operasi korporat terhadap persekitaran
* Tindakan/kurang tindakan beri kesan terhadap persekitaran.
* Krisis lapisan ozon, gas toksid, hujan asid, “global warming”.
* Tindakan/kurang tindakan beri kesan terhadap persekitaran.
* Krisis lapisan ozon, gas toksid, hujan asid, “global warming”.
Krisis
persekitaran/krisis semulajadi
*Fenomena alam sekitar seperti gempa bumi, letupan gunung berapi, ribut,
tanah runtuh, banjir, kemarau.
*Risiko
dalam persekitaran yang perlu diambil kira dalam merancang pengurusan krisis.
* Boleh
jangka bencana yang mungkin berlaku.
PERSOALAN
TENTANG KRISIS PERSEKITARAN DISEBABKAN AKTIVITI KORPORAT
Kenapa krisis persekitaran berlaku?
Apakah peranan organisasi dalam
mengurangkan krisis persekitaran?
Apakah peranan pihak
berkuasa/kerajaa dan juga NGO dalam hal ini?
Apakah peranan masyarakat dalam
mengurus krisis persekitaran?
Apakah akta dan undang-undang
mengawal krisis alam sekitar daripada berlaku?
Apakah krisis persekitaran yang
berlaku di Malaysia masa kini dan kemungkinan berlaku masa hadapan?
Krisis Love Canal
Krisis alam sekitar disebabkan pembuangan sisa toksid di satu kawasan
lapang di Love Canal, New York, 1977. Organisasi yang terlibat ialah Hooker
Chemical Company yang telah membuang anggaran 21 000 tan sisa toksid di kawasan
lapang. Selang beberapa tahun sebuah sekolah telah dibina di situ. Kanak-kanak
sekolah selalu bermain berhampiran kawasan terdapat bahan hitam berminyak yang
timbul di permukaan tanah di kawasan berkenaan. Kesan pencemaran adalah pembawa penyakit seperti barah,
keguguran, penyakit jantung, leukemia sering menyerang penduduk berkenaan. Bagaimana masyarakat dan sektor perniagaan
memberi tindakbalas terhadap krisis persekitaran. Contoh Love Canal.
• Laporan penduduk terhadap masalah kesihatan-tiada tindakan pihak berkuasa tempatan.
• Laporan pada wakil kongres dan White House-bersimpati, tiada tindakan, takut menjadi rujukan bagi kes-kes lain.
• Penglibatan aktres Jane Fonda, aktivis - persidangan akhbar.
• Tumpuan media-tiada bantahan.
• Penduduk tahan 2 tebusan, tumpuan media-campur tangan White House janji tindakan kerajaan.
• Bantuan kewangan supaya penduduk pindah.
• Masa yang diambil untuk tindakan 6 tahun (1977-1983).
• Laporan penduduk terhadap masalah kesihatan-tiada tindakan pihak berkuasa tempatan.
• Laporan pada wakil kongres dan White House-bersimpati, tiada tindakan, takut menjadi rujukan bagi kes-kes lain.
• Penglibatan aktres Jane Fonda, aktivis - persidangan akhbar.
• Tumpuan media-tiada bantahan.
• Penduduk tahan 2 tebusan, tumpuan media-campur tangan White House janji tindakan kerajaan.
• Bantuan kewangan supaya penduduk pindah.
• Masa yang diambil untuk tindakan 6 tahun (1977-1983).
Kaedah Mengurus
Krisis Persekitaran
Pengurangan
(Mitigation):usaha kurangkan kerosakan.
Ø Kenalpasti
kelemahan/ risiko (e.g. banjir)
Ø Ambil
langkah bersedia:
* respon struktur-bina benteng simen
* respon persekitaran-tanam pokok
* respon pasif-buat tempat
berselindung
* respon kajicuaca-pembenihan awan
untuk halang hujan berlebihan
Persediaan: usaha untuk tingkatkan keupayaan untuk respon.
Persediaan: usaha untuk tingkatkan keupayaan untuk respon.
Ø
Buat persediaan hadapi bencana:
# tutup
saluran minyak/ gas # beli insuran
# “backup” # pusat kecemasan
Ø Sistem
amaran awal
# kaedah saintifik untuk ramalan
bencana.
# beri amaran kepada penduduk supaya
berpindah.
Ø
Pendidikan umum
# beri maklumat penting rancangan menghadapi krisis. Cth: minum banyak air, jangan buat aktiviti di luar rumah dll
# sebelum krisis beri kesedaran, maklumkan kepada pihak pengurusan
# bentuk dan kekalkan saluran komunikasi umum: sediakan dan edarkan bahan cetak, buat temubual dengan pegawai pengurusan bencana.
# libatkan masyarakat dalam merancang-edar pelan pada orang ramai, latih mereka kenali amaran krisis, beri maklumat jelas.
# beri maklumat penting rancangan menghadapi krisis. Cth: minum banyak air, jangan buat aktiviti di luar rumah dll
# sebelum krisis beri kesedaran, maklumkan kepada pihak pengurusan
# bentuk dan kekalkan saluran komunikasi umum: sediakan dan edarkan bahan cetak, buat temubual dengan pegawai pengurusan bencana.
# libatkan masyarakat dalam merancang-edar pelan pada orang ramai, latih mereka kenali amaran krisis, beri maklumat jelas.
Ø Libatkan
media
# beri maklumat awal
# beri amaran bencana
# beri maklumat dan panduan semasa
krisis
Ø Komunikasi
organisasi
# sedia maklumat untuk pekerja dan
orang awam panduan hadapi bencana.
# latihan untuk pekerja.
Ø Latihan
untuk tindakan bila berlaku bencana.
Respon:
aktiviti yang diambil sejurus sebelum, semasa dan selepas kejadian untuk
kurangkan kerosakan.
Ø Peranan
media
# amaran bencana seterusnya.
# beri maklumat kepada umum tentang
tindakan.
# media perlu berusaha menyampaikan
berita.
Ø Masalah
menjangka perlakuan pemindahan mangsa
# apa tindakan orang ramai bila
berlaku krisis?
# adakah amaran untuk berpindah
diikuti?
# adakah pekerja organisasi membantu
di pejabat atau balik membantu keluarga?
# perlu latih pekerja untuk tentukan
tanggungjawab pada organisasi.
Ø Kawalan
sosial/ undang-undang
# kawalan keselamatan selepas bencana
# halang kecurian di pasaraya,
masalah sampingan spt. dadah, dsb
# libatkan tentera, polis dll
Pemulihan
(Recovery):
aktiviti untuk menstabilkan keadaan dan balik pada keadaan normal.
aktiviti untuk menstabilkan keadaan dan balik pada keadaan normal.
Ø Aktiviti untuk stabilkan keadaan dan balik
kepada keadaan normal
Ø Kawal keadaan dan maklumkan kepada
masyarakat organisasi bertindak tegas terhadap aktiviti yang menjejaskan alam
sekitar
Ø Tegaskan organisasi akan bantu benteras
masalah yang timbul
Ø Bantu organisasi pulih seperti sedia kala
No comments:
Post a Comment