Definisi Media - Newsom dan Jim Haynes (1991) menyatakan
media merupakan sejenis cara komunikasi
yang membolehkan maklumat disebarkan kepada masyarakat melalui radio,
televisyen, surat khabar, majalah, filem dan juga Internet.
Definisi Masyarakat - Menurut Mohd. Hamdan Adnan, publik
ialah “sekumpulan individu yang bergabung bersama kerana berkongsi minat dan
kepentingan yang sama” (p.131).
Khalayak ditakrifkan sebagai entiti berkumpulan yang wujud
kerana individu-individu berkongsi pengalaman tertentu, tradisi dan gaya hidup.
Revolusi Media Tempatan
- Akhbar pertama di Malaysia, The Prince Of Wales Island Gazette juga diterbitkan oleh British di Pulau Pinang pada tahun 1805
- Ini diikuti oleh akhbar bahasa Cina, The Chinese Monthly yang diterbitkan di Melaka pada 1815.
- Akhbar pertama dalam bahasa Melayu ialah Jawi Peranakan yang diperkenalkan pada tahun 1876.
Penyelidikan Media
- Kelahiran Internet dengan ruang IRC, e-mel, laman web dan lain-lain kemudahan berkomunikasi telah mengubah landskap media pada awal abad ini.
- ICT baru telah menambah ketidaktentuan golongan penerima yang sinis tentang kegunaannya, berbanding golongan yang optimis.
Punca kerosakan moral dan keganasan dalam masyarakat
- Permainan video
- Televisyen dan wayang gambar
- Muzik popular masa kini
- Internet
Teori Keganasan Media
- Kajian Gerbner et.al (1980) menghasilkan indeks keganasan untuk mengukur jumlah aksi ganas dalamkandungan sesebuah rancangan televisyen.
- Hasil beberapa kajian yang dijalankan untuk mencari hubungan di antara kesan keganasan media dan masyarakat, telah mencetuskan teori-teori keganasan media.
- Teori Social Learning – Albert Bandura
- Teori Cultivation / Penyuburan – George Gerbner
- Teori Peluru Ajaib (Magic Bullet)
Menurut Prof. Jazmyn Chelliah, seorang pakar psikologi di
Singapura berpendapat bahawa televisyen yang telah mengambil alih peranan guru,
mentor, bapa dan ibu kepada anak-anak kita yang perlu dipersalahkan kerana
menayangkan terlalu banyak keganasan, seks, penyalahgunaan dadah dan alkohol.
Kajian Hagell & Newburn (1994) - Kajian ini mendapati bahawa remaja delinkuen
kurang menonton televisyen dan video berbanding remaja lain.
Kajian Buckingham - Hasil
penemuan menunjukkan kanak-kanak yang dikaji itu bijak bercakap tentang media.
Kajian Milavsky, Kessler, Stipp & Rubens - Dalam kajian tersebut, faktor-faktor
perubahan biologi, perkembangan fizikal dan persekitaran diambil kira ketika
meneliti kesan media ke atas responden.
Kajian Kualitatif Buckingham et al - Kajian kualitatif yang
dijalankan secara mendalam oleh Buckingham(1993, 1996), Hill(1997),
Schlesinger, Dobash, Dobash&Weaver (1992), Gray(1992) dan Palmer(1986)
mendapati bahawa khalayak media mempunyai interpretasi mereka masing-masing
terhadap kandungan media.
Kredibiliti Media
Apabila televisyen mula menembusi masyarakat, generasi
televisyen pula dikritik oleh generasi yang rosak perkembangan kognitifnya
kerana mamalan menonton yang didakwa menghasilkan :
- Tumpuan perhatian yang singkat.
- Kemampuan linguistik yang lemah
- Imaginasi yang berkurangan.
- Selalu menginginkan gratifikasi segera.
- Tidak berupaya membezakan maklumat dengan kebijaksanaan.
Generasi radio pula dipuji kerana keupayaan berimaginasi
tinggi, kreatif dan boleh mempersembahkan peristiwa dramatik.
Implikasi ICT kepada masyarakat
- Literasi Media dan ICT
- Literasi media(termasuk ICT) merujuk kepada kebolehan untuk berkomunikasi dengan baik dalam semua bentuk media-cetak, elektronik atau on-line, serta mengakses, memahami, menganalisis dan menilai imej dan visual, perkataan dan bunyi yang menjadi budaya media dan ICT masa kini.
- Pendidikan media penting untuk orang dewasa dan juga kanak-kanak ini kerana kehidupan mereka tepu dengan mesej media. Pengguna media yang bijak bukan sahaja berupaya mengkritik media yang tidak bertanggungjawab, tetapi juga berupaya menggunakan maklumat dengan sebaik-baiknya untuk tujuan berguna.
- Falsafah Center for Media Literacy yang memperjuangkan “pemerkasaan menerusi pendidikan”. Falsafah tersebut merangkumi tiga konsep yang saling berkait.
·
Literasi
media ialah pendidikan sepanjang hayat dalam dunia media global.
- Intipati literasi media ialah proses pencarian maklumat –kesedaran, analisis, renungan, tindakan yang boleh membantu memperkasakan diri dengan kemahiran “mengemudi” iaitu merangkumi kebolehan untuk mengakses, menganalisis dan meneroka, menilai dan mengeluarkan pandangan dan mencipta mesej sendiri.
- Literasi media adalah alternatif kepada penapisan, pemulauan atau menyalahkan media, iaitu kemampuan membuat keputusan yang terbaik.
Kumpulan Pemantau Media
- Kumpulan pengguna dalam masyarakat yang seringkali menjadi sasaran pengiklan dan penjual barangan serta perkhidmatan. Setiap individu dalam masyarakat perlu menjadi pengguna yang bijaksana supaya tidak mudah diperalatkan oleh pengiklan atau pengamal media yang tidak bertanggungjawab.
- Ibu bapa khususnya perlu lebih prihatin tentang kandungan media yang didedahkan kepada ahli keluarga mereka. Ibu bapa boleh menyuarakan kritikan kepada pihak media sekiranya terdapat kandungan media yang dianggap boleh merosakkan kesihatan minda dan akal budi masyarakat.
- Kumpulan pengguna dalam masyarakat yang seringkali menjadi sasaran pengiklan dan penjual barangan serta perkhidmatan. Setiap individu dalam masyarakat perlu menjadi pengguna yang bijaksana supaya tidak mudah diperalatkan oleh pengiklan atau pengamal media yang tidak bertanggungjawab.
- Ibu bapa khususnya perlu lebih prihatin tentang kandungan media yang didedahkan kepada ahli keluarga mereka. Ibu bapa boleh menyuarakan kritikan kepada pihak media sekiranya terdapat kandungan media yang dianggap boleh merosakkan kesihatan minda dan akal budi masyarakat.
Rumusan
Perkembangan
dan penggunaan media banyak memberi kesan terhadap individu mahupun masyarakat
Media
dilihat bukan sahaja memberikan kesan yang positif malah turut mengundang
beberapa kesan negatif dari pelbagai aspek.
No comments:
Post a Comment