Tuesday, 6 June 2017

PERUBAHAN SOSIAL DAN KONFLIK



PENGENALAN
Perubahan adalah fenomena sejagat kerana berlaku dalam semua masyarakat pada bila-bila masa. Perubahan berlaku ke atas ciri manusia dan masyarakat. Semua masyarakat mengalami perubahan: Tidak kira maju / mundur / primitif. Di mana-mana, pada bila-bila masa. Bezanya ada yang berubah secara cepat dan ada yang lambat (seolah-olah statik):-

      i.        Orang Asli dan Orang Penan di Malaysia
     ii.        Orang Malaysia vs Orang USA

Hakikatnya, tidak ada masyarakat yang boleh lari daripada perubahan. Kebanyakan masyarakat adalah terdedah dengan masyarakat lain melalui KONTAK (hubungan). Dunia sekarang semakin kecil – globalisasi. Memang ada kuasa yang stabilkan masyarakat & bertahan daripada unsur-unsur luar:-

      i.      Melalui proses sosialisasi
     ii.      Kawalan sosial
    iii.     Tapi perubahan yang datang daripada luar sukar ditahan
   iv.       Global dunia dan masyarakat.

PERUBAHAN SOSIAL
Perubahan sosial adalah perubahan dalam. Contoh perubahan: daripada famili luas kepada
famili asas.
      i.    Status bapa/suami lebih besar (tidak seperti dlm famili luasan).
     ii.    Pola interaksi juga berbeza, lebih intim (keluarga kecil).
    iii.    Hak dan tanggungjawab ahli-ahlinya juga berbeza; bapa lebih bertanggungjawab.
   iv.     Pengurusan perbelanjaan keluarga juga berubah;
    v.     suami isteri menyumbang (bekerja).
 Contoh: Perubahan masyarakat yang lebih luas
o    
        Masyarakat menjadi lebih kompleks.
o      Banyak kedudukan sosial (terdapat bermacam-macam status).
o      Banyak rol; dan rol lebih khusus
o      Peranan lebih berasaskan autoriti (perlantikan ada jawatan, atau peraturan kawal tindakan).
o      Interaksi menjadi lebih formal
o      Lebih berorientasikan matlamat dan berasaskan rol (peranan) yang ditetapkan.
o      Norma-norma yang ditetapkan.

• Contoh: Perubahan Sosial & perubahan Budaya
o   Perubahan budaya: perubahan dalam cara hidup manusia daripada aspek material dan bukan material.
o   Perubahan material: Kerbau ke jentera, Batu giling ke pengisar elektrik
o   Perubahan bukan material:  Perubahan kepercayaan, tiada tuah kepada percaya satu Tuhan.
§  Perubahan nilai, utamakan sains dan teknologi.
§  Budaya hiburan diutamakan berbanding kerohanian

PENDEKATAN TEORI

TEORI EVOLUSI
§       Menerangkan perubahan masyarakat secara lambat / perlahan.
§    Seperti evolusi organisme biologi: tisu-tisu tumbuh satu persatu –daripada yang simpel kepada yang kompleks (idea Charles Darwin).
§    Dalam masyarakat proses evolusi pun masih berlaku keranasekarang ini pun masih ada masyarakat yang simple/primitif; dan ada yang maju (masyarakat Barat).
§    Perubahan masyarakat yang simpel kepada masyarakat maju mungkin mengambil masa beratus tahun.
§      Seolah pendekatan evolusi ini menekankan, perubahan terbaik adalah ke arah masyarakat barat (satu arah) iaitu bersifat unilinear·  

          Evolution.
§    Walhal ada jalan lain (pandangan timur), apa yang daripada Barat itu tidak semestinya ideal.

TEORI/PENDEKATAN FUNGSIONALIS
Melihat perubahan akibat daripada keadaan tidak seimbang dalam masyarakat (disequilibrium).  Ketidakseimbangan wujud kerana ada gangguan (perubahan) kepada satu-satu komponen institusi/bahagian masyarakat (agama, keluarga, pendidikan, ekonomi, politik etc.). Contoh: ekonomi berubah:
– Sistem perbankan berubah
– Pembukaan tanah
– Bangunan baru tumbuh
– Diikuti perubahan dalam pentadbiran, dasar, etc.
– Institusi keluarga juga turut berubah.
• Perubahan dalam masyarakat berlaku apabila berlaku perubahan dalam komponennya (institusi); dan perubahan ini mempengaruhi perubahan yang lain. Apabila ingin kembali kepada keseimbangan, masyarakat juga perlu berubah – supaya masyarakat tenang /stabil / seimbang semula; berintegrasi semula unsurunsur di dalamnya.

TEORI PUTARAN (CYCLICAL)
Masyarakat dilihat sebagai telah ditentukan destininya (arahnya): mesti mengalami putaran yang serupa, daripada keadaan kurang maju kepada maju, dan lepas itu akan pula mengalami zaman kemerosotan dan kemusnahan. Ini seperti proses perubahan organisme biologi. Ia melihat sejarah perubahan masyarakat manusia adalah sejarah kemunculan, kebangkitan, kehebatan dan kemusnahan pelbagai tamadun.

TEORI KONFLIK
Perubahan dalam masyarakat adalah dilihat sebagai akibat daripada konflik. Konflik: satu ketegangan yang melibatkan penggulingan / pemusnahan satu-satu kelompok tertentu. Karl Marx kata perubahan berlaku bila kelas bawahan / pekerja (proletariat) menentang kelas bourgeoisie (kelas pemodal / kapitalis). Konflik membawa perubahan masyarakat tanpa kelas.

KETIDAKADILAN SOSIAL
Ketidakadilan sosial definisikan sebagai satu keadaan apabila beberapa amalan yang tidak adil berlaku dalam sesebuah masyarakat. Pada asasnya, ketidakadilan sosial berlaku apabila golongan individu atau masyarakat yang sama taraf dilayan dengan cara yang tidak sama rata.  Ketidaksamaan sosial mula di perkatakan dalam abad ke-18 melalui penulisan beberapa ahli falsafah. Ketika itu, ahli falsafah mendapat kesedaran tentang bagaimana perbezaan sosial diguna pakai dalam masyarakat dan mengakibatkan ketidakadilan social berlaku. Perlu diingatkan juga keadilan sosial adalah bergantung kepada norma dan nilai sesebuah masyarakat dan tidak menyalahi undang-undang sesebuah negara. Hal ini kerana ada yang tidak bermoral tetapi menuntut kepada keadilan sosial seperti LGBT, phidophilia dan sebagainya.
Terdapat banyak isu-isu ketidakadilan sosial yang dibincangkan dan dibawa kepada United Nation of Human Rights. Antara isu ketidakadilan social adalah seperti berikut:

1. Diskriminasi: Walaupun ia adalah satu istilah tunggal tetapi ia termasuk dalam ketidaksamaan sosial atas dasar budaya, politik, agama atau kumpulan etnik.

2. Homophobia: Ia adalah ketidakadilan terhadap minoriti seksual, di mana kebencian ditunjukkan ke arah biseksual atau transgender. Walaupun terdapat banyak kepelbagaian di Amerika tetapi minoriti seksual masih menderita. Ketidakadilan sosial di Amerika untuk orang-orang ini masih dalam fasa pembangunan. 

3. Ageism: Ini adalah bentuk ketidakadilan di mana orang atau kumpulan orang tertentu telah didiskriminasi atas dasar usia mereka. Sebagai contoh sesebuah institusi yang menghalang hak-hak orang tua atau melayan mereka dengan cara yang yang tidak berpatutan.

IDENTITI SOSIAL
Identiti sosial adalah istilah hubungan, menentukan siapa kita sebagai fungsi persamaan dan perbezaan dengan orang lain. Identiti sosial dikongsi dengan orang lain dan serta menjadi asas kepada sesuatu tindakan yang disediakan untuk dikongsi bersama. Identiti sosial merupakan makna yang dikongsi bersama seperti sejarah, perlambangan yang menjadi identity negara dan diri. Identiti sosial adalah sesuatu yang menghubungkan kita kepada dunia sosial. Ia menyediakan platform asas di antara individu dan masyarakat. Sebagai contoh lagu Negaraku merupakan identiti sosial yang melanbangkan lagu Kebangsaan negera Malaysia. Bunga Raya juga melambangkan bunga kebangsaan Malaysia. Ini merupakan identiti kepada Rakyat Malaysia.

Identiti sosial berkait juga dengan bagaimana kita mengenal pasti diri kita dan berhubung dengan orang lain. Sebagai contoh, kita boleh mengenal pasti diri kita mengikut agama atau di mana kita berada dari (Asia Amerika, dari Selatan, New York), fahaman politik (Demokrat, persekitaran sekaligus), kerjaya (penulis, artis, pakar bedah otak), atau hubungan (ibu, bapa, besar-ibu saudara). Beberapa identiti sedang didiskriminasikan (orang dengan AIDS, orang kehilangan tempat tinggal, alkohol) dan banyak identiti sosial boleh menjadi pelbagai (seorang rakyat Amerika Demokrat Asia yang bekerja sebagai seorang penulis).

Identiti sosial mempunyai perananan yang berbeza-beza. Identiti sosial boleh meningkatkan rasa bangga dan rasa harga diri untuk bersosial, dan ia boleh mempengaruhi tingkah laku manusia.

SOLIDARITI SOSIAL
Solidariti sosial merupakan satu terma yang diperkenalkan oleh Émile Durkheim yang memberi fokus kepada sumber moral sosial dalam masyarakat. Emile Durkheim (1858-1917), sosiologi Perancis yang pemikiranya sangat dipengaruhi oleh Auguste Comte, merupakan sosiologi yang sangat memperlihatkan pendekatan ilmiah dalam memahami fenomena sosial. Oleh itu beliau telah memperkenalkan konsep ‘organik solidariti’ dan ‘mekanikal solidariti’.

Masyarakat mempamerkan mekanikal solidariti, dan integrasi perpaduan yang berasal dari kehomogenan individu. Individu berasa dihubungkan melalui pekerjaan yang sama, latihan pendidikan dan agama, dan gaya hidup. Mekanikal solidariti biasanya beroperasi dalam "tradisional" dan berskala kecil dalam sesebuah masyarakat, dan ia biasanya berdasarkan hubungan persaudaraan dan juga ahli keluarga.

Organik Solidariti pula adalah solidariti sosial berdasarkan pergantungan individu di antara satu sama lain dalam masyarakat yang lebih maju. Ia datang daripada saling bergantungan yang timbul daripada pengkhususan kerja dan saling melengkapi antara individu dengan perkembangan yang berlaku dalam masyarakat "moden" dan masyarakat "industri". Walaupun individu melaksanakan tugas-tugas yang berbeza dan sering mempunyai nilai dan kepentingan yang berbeza. Susunan dan perpaduan masyarakat sangat bergantung kepada pergantungan mereka terhadap satu sama lain untuk melaksanakan tugas-tugas tertentu mereka.


"Organik" merujuk kepada saling bergantung satu bahagian komponen. Solidariti sosial dikekalkan dalam masyarakat yang lebih kompleks melalui saling bergantung bahagian-bahagian komponen. Kedua-dua jenis solidariti boleh dibezakan oleh ciri-ciri formal dan demografi, jenis norma wujud, dan intensiti serta kandungan kolektif dalaman.

No comments: