PENGENALAN
Perubahan
adalah fenomena sejagat kerana berlaku dalam semua masyarakat pada bila-bila
masa. Perubahan berlaku ke atas ciri manusia dan masyarakat. Semua masyarakat
mengalami perubahan: Tidak kira maju / mundur / primitif. Di mana-mana, pada
bila-bila masa. Bezanya ada yang berubah secara cepat dan ada yang lambat
(seolah-olah statik):-
i.
Orang
Asli dan Orang Penan di Malaysia
ii.
Orang
Malaysia vs Orang USA
Hakikatnya,
tidak ada masyarakat yang boleh lari daripada perubahan. Kebanyakan masyarakat
adalah terdedah dengan masyarakat lain melalui KONTAK (hubungan). Dunia
sekarang semakin kecil – globalisasi. Memang ada kuasa yang stabilkan
masyarakat & bertahan daripada unsur-unsur luar:-
i. Melalui
proses sosialisasi
ii. Kawalan
sosial
iii. Tapi
perubahan yang datang daripada luar sukar ditahan
iv. Global
dunia dan masyarakat.
PERUBAHAN SOSIAL
Perubahan
sosial adalah perubahan dalam. Contoh perubahan: daripada famili luas kepada
famili
asas.
i. Status
bapa/suami lebih besar (tidak seperti dlm famili luasan).
ii. Pola
interaksi juga berbeza, lebih intim (keluarga kecil).
iii. Hak
dan tanggungjawab ahli-ahlinya juga berbeza; bapa lebih bertanggungjawab.
iv. Pengurusan
perbelanjaan keluarga juga berubah;
v. suami
isteri menyumbang (bekerja).
Contoh: Perubahan masyarakat yang lebih luas
o
Masyarakat menjadi lebih kompleks.
o Banyak kedudukan sosial (terdapat
bermacam-macam status).
o Banyak rol; dan rol lebih khusus
o Peranan lebih berasaskan autoriti
(perlantikan ada jawatan, atau peraturan kawal tindakan).
o Interaksi menjadi lebih formal
o Lebih berorientasikan matlamat dan
berasaskan rol (peranan) yang ditetapkan.
o Norma-norma yang ditetapkan.
•
Contoh: Perubahan Sosial & perubahan Budaya
o
Perubahan
budaya: perubahan dalam cara hidup manusia daripada aspek material dan bukan
material.
o
Perubahan
material: Kerbau ke jentera, Batu giling ke pengisar elektrik
o
Perubahan
bukan material: Perubahan kepercayaan,
tiada tuah kepada percaya satu Tuhan.
§
Perubahan
nilai, utamakan sains dan teknologi.
§
Budaya
hiburan diutamakan berbanding kerohanian
PENDEKATAN TEORI
TEORI EVOLUSI
§ Menerangkan
perubahan masyarakat secara lambat / perlahan.
§
Seperti
evolusi organisme biologi: tisu-tisu tumbuh satu persatu –daripada yang simpel
kepada yang kompleks (idea Charles Darwin).
§
Dalam
masyarakat proses evolusi pun masih berlaku keranasekarang ini pun masih ada
masyarakat yang simple/primitif; dan ada yang maju (masyarakat Barat).
§
Perubahan
masyarakat yang simpel kepada masyarakat maju mungkin mengambil masa beratus
tahun.
§ Seolah
pendekatan evolusi ini menekankan, perubahan terbaik adalah ke arah masyarakat
barat (satu arah) iaitu bersifat unilinear·
Evolution.
§
Walhal
ada jalan lain (pandangan timur), apa yang daripada Barat itu tidak semestinya
ideal.
TEORI/PENDEKATAN
FUNGSIONALIS
Melihat
perubahan akibat daripada keadaan tidak seimbang dalam masyarakat (disequilibrium).
Ketidakseimbangan wujud kerana ada
gangguan (perubahan) kepada satu-satu komponen institusi/bahagian masyarakat
(agama, keluarga, pendidikan, ekonomi, politik etc.). Contoh: ekonomi berubah:
–
Sistem perbankan berubah
–
Pembukaan tanah
–
Bangunan baru tumbuh
–
Diikuti perubahan dalam pentadbiran, dasar, etc.
–
Institusi keluarga juga turut berubah.
•
Perubahan dalam masyarakat berlaku apabila berlaku perubahan dalam komponennya
(institusi); dan perubahan ini mempengaruhi perubahan yang lain. Apabila ingin
kembali kepada keseimbangan, masyarakat juga perlu berubah – supaya masyarakat
tenang /stabil / seimbang semula; berintegrasi semula unsurunsur di dalamnya.
TEORI PUTARAN (CYCLICAL)
Masyarakat
dilihat sebagai telah ditentukan destininya (arahnya): mesti mengalami putaran
yang serupa, daripada keadaan kurang maju kepada maju, dan lepas itu akan pula
mengalami zaman kemerosotan dan kemusnahan. Ini seperti proses perubahan
organisme biologi. Ia melihat sejarah perubahan masyarakat manusia adalah
sejarah kemunculan, kebangkitan, kehebatan dan kemusnahan pelbagai tamadun.
TEORI KONFLIK
Perubahan
dalam masyarakat adalah dilihat sebagai akibat daripada konflik. Konflik: satu
ketegangan yang melibatkan penggulingan / pemusnahan satu-satu kelompok tertentu.
Karl Marx kata perubahan berlaku bila kelas bawahan / pekerja (proletariat)
menentang kelas bourgeoisie (kelas pemodal / kapitalis). Konflik membawa
perubahan masyarakat tanpa kelas.
KETIDAKADILAN SOSIAL
Ketidakadilan
sosial definisikan sebagai satu keadaan apabila beberapa amalan yang tidak adil
berlaku dalam sesebuah masyarakat. Pada asasnya, ketidakadilan sosial berlaku
apabila golongan individu atau masyarakat yang sama taraf dilayan dengan cara
yang tidak sama rata. Ketidaksamaan
sosial mula di perkatakan dalam abad ke-18 melalui penulisan beberapa ahli
falsafah. Ketika itu, ahli falsafah mendapat kesedaran tentang bagaimana perbezaan
sosial diguna pakai dalam masyarakat dan mengakibatkan ketidakadilan social
berlaku. Perlu diingatkan juga keadilan sosial adalah bergantung kepada norma dan
nilai sesebuah masyarakat dan tidak menyalahi undang-undang sesebuah negara. Hal
ini kerana ada yang tidak bermoral tetapi menuntut kepada keadilan sosial
seperti LGBT, phidophilia dan sebagainya.
Terdapat
banyak isu-isu ketidakadilan sosial yang dibincangkan dan dibawa kepada United
Nation of Human Rights. Antara isu ketidakadilan social adalah seperti berikut:
1. Diskriminasi: Walaupun ia adalah satu
istilah tunggal tetapi ia termasuk dalam ketidaksamaan sosial atas dasar
budaya, politik, agama atau kumpulan etnik.
2.
Homophobia: Ia adalah ketidakadilan
terhadap minoriti seksual, di mana kebencian ditunjukkan ke arah biseksual atau
transgender. Walaupun terdapat banyak kepelbagaian di Amerika tetapi minoriti
seksual masih menderita. Ketidakadilan sosial di Amerika untuk orang-orang ini
masih dalam fasa pembangunan.
3.
Ageism: Ini adalah bentuk
ketidakadilan di mana orang atau kumpulan orang tertentu telah didiskriminasi
atas dasar usia mereka. Sebagai contoh sesebuah institusi yang menghalang
hak-hak orang tua atau melayan mereka dengan cara yang yang tidak berpatutan.
IDENTITI SOSIAL
Identiti
sosial adalah istilah hubungan, menentukan siapa kita sebagai fungsi persamaan
dan perbezaan dengan orang lain. Identiti sosial dikongsi dengan orang lain dan
serta menjadi asas kepada sesuatu tindakan yang disediakan untuk dikongsi
bersama. Identiti sosial merupakan makna yang dikongsi bersama seperti sejarah,
perlambangan yang menjadi identity negara dan diri. Identiti sosial adalah
sesuatu yang menghubungkan kita kepada dunia sosial. Ia menyediakan platform
asas di antara individu dan masyarakat. Sebagai contoh lagu Negaraku merupakan
identiti sosial yang melanbangkan lagu Kebangsaan negera Malaysia. Bunga Raya
juga melambangkan bunga kebangsaan Malaysia. Ini merupakan identiti kepada
Rakyat Malaysia.
Identiti
sosial berkait juga dengan bagaimana kita mengenal pasti diri kita dan
berhubung dengan orang lain. Sebagai contoh, kita boleh mengenal pasti diri
kita mengikut agama atau di mana kita berada dari (Asia Amerika, dari Selatan,
New York), fahaman politik (Demokrat, persekitaran sekaligus), kerjaya
(penulis, artis, pakar bedah otak), atau hubungan (ibu, bapa, besar-ibu
saudara). Beberapa identiti sedang didiskriminasikan (orang dengan AIDS, orang kehilangan
tempat tinggal, alkohol) dan banyak identiti sosial boleh menjadi pelbagai
(seorang rakyat Amerika Demokrat Asia yang bekerja sebagai seorang penulis).
Identiti
sosial mempunyai perananan yang berbeza-beza. Identiti sosial boleh
meningkatkan rasa bangga dan rasa harga diri untuk bersosial, dan ia boleh
mempengaruhi tingkah laku manusia.
SOLIDARITI SOSIAL
Solidariti
sosial merupakan satu terma yang diperkenalkan oleh Émile Durkheim yang memberi
fokus kepada sumber moral sosial dalam masyarakat. Emile Durkheim (1858-1917),
sosiologi Perancis yang pemikiranya sangat dipengaruhi oleh Auguste Comte,
merupakan sosiologi yang sangat memperlihatkan pendekatan ilmiah dalam memahami
fenomena sosial. Oleh itu beliau telah memperkenalkan konsep ‘organik
solidariti’ dan ‘mekanikal solidariti’.
Masyarakat
mempamerkan mekanikal solidariti, dan integrasi perpaduan yang berasal dari
kehomogenan individu. Individu berasa dihubungkan melalui pekerjaan yang sama,
latihan pendidikan dan agama, dan gaya hidup. Mekanikal solidariti biasanya
beroperasi dalam "tradisional" dan berskala kecil dalam sesebuah
masyarakat, dan ia biasanya berdasarkan hubungan persaudaraan dan juga ahli
keluarga.
Organik
Solidariti pula adalah solidariti sosial berdasarkan pergantungan individu di
antara satu sama lain dalam masyarakat yang lebih maju. Ia datang daripada
saling bergantungan yang timbul daripada pengkhususan kerja dan saling
melengkapi antara individu dengan perkembangan yang berlaku dalam masyarakat
"moden" dan masyarakat "industri". Walaupun individu
melaksanakan tugas-tugas yang berbeza dan sering mempunyai nilai dan
kepentingan yang berbeza. Susunan dan perpaduan masyarakat sangat bergantung
kepada pergantungan mereka terhadap satu sama lain untuk melaksanakan
tugas-tugas tertentu mereka.
"Organik"
merujuk kepada saling bergantung satu bahagian komponen. Solidariti sosial
dikekalkan dalam masyarakat yang lebih kompleks melalui saling bergantung
bahagian-bahagian komponen. Kedua-dua jenis solidariti boleh dibezakan oleh
ciri-ciri formal dan demografi, jenis norma wujud, dan intensiti serta
kandungan kolektif dalaman.
No comments:
Post a Comment