Sunday 29 August 2021

NASIHAT

 


Kehidupan itu cuma dua hari. Satu hari untukmu dan satu hari melawanmu. Maka pada saat ia untukmu, jangan merasa bangga dan pada saat ia melawanmu bersabarlah. Kerana keduanya adalah ujian bagimu. (Ali bin Abi Thalib)

Wahai anak Adam, juallah duniamu untuk akhiratmu, niscaya kamu untung di keduanya. Dan janganlah kamu jual akhiratmu untuk duniamu, kerana kamu akan rugi di keduanya. Singgah di dunia ini sebentar, sedang tinggal diakhirat disana kekal selamanya. (Hassan Al-Bashri)

Bila engkau pulang ke alam baqa’, tidak membawa bekal takwa, kau lihat orang-orang membawanya pada hari perhimpunan. Engkau akan menyesal, kerana engkau tidak seperti mereka. Mereka mempunyai persiapan sedang engkau tidak memilikinya. (Ibnu Qayyim)

Hiduplah sebagaimana semaumu, tetapi ingat, bahawa engkau akan mati. Dan cintailah siapa yang engkau sukai, namun ingat, engkau akan berpisah dengannya. Dan berbuatlah seperti yang engkau kehendaki, namun ingat, engkau pasti akan menerima balasannya nanti. (Imam Ghazali)


No comments: