Friday, 31 August 2018

BUDAYA ILMU DAN MEMBACA

Sesuatu amalan akan menjadi budaya sekiranya ia diamalkan secara konsisten/istiqamah oleh sebahagian masyarakat, organisasi dan keluarga dalam tempoh yang lama atau berterusan. Proses membudayaan mengambil masa dan ia perlu berlaku semula jadi tanpa ada paksaan atau kerahan. Oleh itu, masyarakat, organisasi dan keluarga perlu diberi pengetahuan, pemahaman dan seterusnya boleh meresap dalam diri disamping faktor motivasi, kepimpinan dan sebagainya menjadi penyumbang sesuatu budaya itu.


Menurut Alvin Toffler, untuk menguasai dunia/meluaskan kuasa memerlukan ilmu, teknologi, wealth dan violence. Sebab itu, banyak jurnal penyelidikan berkualiti tinggi diterbitkan di negara maju dan termasuk negara China. Sangat banyak jurnal ditemui dari negara China dalam pelbagai bidang. Ilmu yang ada telah dikembangkan menerusi ilmiah seperti penyelidikan, aktiviti inteklektual, inovasi, perkembangan sains dan teknologi.

Budaya ilmu menjadi asas kepada amalan bijak politik. Bijak memilih pemimpin dan parti memerintah. Ahli politik negara maju memperjuangkan idealisme mereka dan politik bukanlah satu batu lonjatan untuk mengaut kekayaan kerana mereka sentiasa dinilai oleh rakyat. Rakyat berilmu bijak memilih kerajaan untuk kesejahteraan dan kebaikan. Islam telah mengajar umatnya bagaimana cara memilih pemimpin seperti surah ali Imran ayat 28; Al Anfal ayat 60; al Qasas 28 dan banyak lagi.

KETUA NEGARA MESTI ISLAM

Image result for NUR FAZURA
Rasulullah SAW telah bertindak sebagai ketua negara memandangkan jawatan itu mempunyai kedudukan yang penting dalam negara Islam. Para ulama telah menggariskan beberapa syarat penting jawatan kepimpinan berdasarkan kepada AlQuran dan Hadis. Antaranya:

Islam - Syarat penting kerana orang bukan Islam tidak layak memegang jawatan ini. Firman Allah SWT:


Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali.(A-li'Imraan 3:28)

(Mereka yang munafik itu ialah) orang-orang yang sentiasa menunggu-nunggu (berlakunya sesuatu) kepada kamu; maka kalau kamu mendapat kemenangan dari Allah (dalam sesuatu peperangan), berkatalah mereka (kepada kamu): "Bukankah kami turut berjuang bersama-sama kamu? (Oleh itu kami juga berhak menerima bahagian dari harta rampasan perang)". Dan jika orang-orang kafir pula mendapat bahagian (yang menguntungkan dalam peperangan), berkatalah mereka (kepada orang-orang kafir itu): "Bukankah kami turut membantu kamu dan mempertahankan kamu dari (serang balas) orang-orang yang beriman (dengan mendedahkan rahsia perpaduannya)?" Maka Allah akan menghakimi di antara kamu semua pada hari kiamat; dan Allah tidak sekali-kali akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk membinasakan orang-orang yang beriman. (An-Nisaa' 4:141)

Orang yang memegang jawatan ini mestilah orang yang beriman kepada keseluruhan ajaran Islam. Dan sememangnya telah menjadi adat kepada mana-mana negara iaitu tidak melantik orang-orang yang tidak menganut ideologi negaranya sebagai pemimpin.

Dunia hari ini, ramai orang tidak kisah melantik pemimpin itu Islam atau tidak asalkan baik dan integriti. Ada juga yang tamak jawatan pemimpin tanpa menghitung ia adalah amanah di dunia dan akhirat.

Orang melayu dan penduduk bukan melayu perlu tahu, pemimpin dilantik adalah majoriti penduduk negara ini dan mesti Islam.

12 PRINCIPLES FOR EFFECTIVE ADULT TEACHING & LEARNING

Image may contain: 2 people, people smiling
Needs Assessment:
the participation of the learners in naming and informing what is to be learned

Safety 
in the environment and the process for both the participants and the instructor
Sound Relationship
between the teacher and the learners for learning and development
Sequence and Reinforcement
from simple concepts to complex, from group supported learning to solo efforts and reflection, then repetition of facts, skills and attitudes in diverse, engaging and interesting ways
Praxis 
Action (learning) with reflection (thought after doing)
Respect
for the learner, their life experiences, AND as subjects of their own learning
Cognitive, Affective & Psychomotor
involving ideas, feelings and actions, or the head, the heart, and the hands
Immediacy 
of the learning, seeing that is it instantly usable, using it right away
Roles
clearly defined and developed for both learner and teacher. The teacher as a facilitator of learning, not a “professor” of knowledge
Teamwork
using small groups. Learners in dialog with each other, not just with the instructor
Engagement
of the learners in what they are learning
Accountability 
How does the learner know that they know?