Tuesday, 6 August 2019

KHUTBAH TERAKHIR RASULLULLAH S.A.W.

Related image

Kutbah ini disampaikan pada 9 Zulhijah Tahun 10 Hijrah di Lembah Uranah, Gunung Arafah.

Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kata ku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap muslim sebagai amanah suci.

Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.

Jangan kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi.

Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu.

Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu.

Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka keatas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.

Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik, berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina. (Taat suami yang akan diberi ganjaran)

Wahai manusia, dengarkanlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadan!, dan tunaikan zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadat haji sekiranya kamu mampu.

Ketahuilah bahawa setiap muslim adalah saudara kepada muslim yang lain. Kamu semua adalah sama, tidak seorangpun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam taqwa dan beramal soleh.

Ingatlah bahawa kamu akan mengadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia, tidak akan ada lagi Nabi dan Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru.

Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kata ku yang telah aku sampaikan kepada kamu.

Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al Quran dan Sunnah ku.

Hendaknya orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dari ku.

Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah ku sampaikan risalah Mu kepada hamba-hambaMU.

Friday, 2 August 2019

BLOOM’S CRITICAL THINKING QUESTIONING STRATEGIES

Image may contain: 1 person, smiling, standing

Bloom’s Six Levels

Level 1(Knowledge) – Recall. Remembering previously learned material, recalling facts, terms, basic concepts from stated text. (Name, List, Recognize, Choose, Label, Relate, Tell, Recall, Match, Define)

Level 2 – Understand (Comprehension). Demonstrating understanding of the stated meaning of facts and ideas. (Compare, Describe, Outline, Organize, Classify, Explain, Rephrase, Show, Relate, Identify)

Level 2 1/2 – Infer. Demonstrating understanding of the unstated meaning of facts and ideas. (Speculate, Interpret, Infer, Generalize, Conclude)

Level 3 – Put to Use (Application). Solving problems by applying acquired knowledge, facts, and techniques in a different situation. (Apply, Construct, Model, Use, Practice, Dramatize, Restructure, Simulate, Translate, Experiment)

Level 4 – Break down (Analysis). Examining and breaking down information into parts. (Analyze, Diagram, Classify, Contrast, Sequence, Simplify, Summarize, Relate to, Categorize, Differentiate)

Level 5 – Put together (Synthesis). Compiling information in a different way by combining elements in a new pattern. Compose, Design, Develop, Propose, Adapt, Elaborate, Formulate, Originate, Solve, Invent)

Level 6 – Judge (Evaluation). Presenting and defending opinions by making judgments about information based on criteria. (Judge, Rank, Rate, Evaluate, Recommend, Defend, Justify, Prioritize, Support, Prove)

Applying Bloom’s. Using the story Goldilocks and the Three Bears
Knowledge – List the items used by Goldilocks while she was in the Bears’ house.
Comprehension – Explain why Goldilocks liked Baby Bear’s chair the best.
Application – Demonstrate what Goldilocks would use if she came to your house.
Analysis – Compare this story to reality. What events could not really happen.
Synthesis – Propose how the story would be different if it were Goldilocks and the Three Fish.
Evaluation – Judge whether Goldilocks was good or bad. Defend your opinion.