Wednesday 7 December 2016

ORGANIZATIONAL STRESS




Persoalan, mengapa masih ada pekerja lemah prestasi dan tidak bermotivasi? Kenapa masih ada pekerja yang stress walaupun pekerjaan itu pilihannya sendiri. Atau bagaimana cara untuk terus mengekalkan pekerja di dalam organisasi. Mungkin kita boleh melihat faktor-faktor yang menunjukkan pekerja bekerja di bawah tekanan.
   
common sources
Suggested Causes

Job mismatch
  • Pekerja tidak mempunyai kemahiran dan kebolehan dalam pekerjaannya (job incomplete);
  • Pekerja tidak diberi peluang untuk menggunakan sepenuhnya kemahiran dan kebolehan (underutilization)

Conflicting expectations
  • Jangkaan kelakuan organisasi format dan tidak formal bertentangan dengan jangkaan pekerja (expected behaviour)
  • The individual employee’s is affected by two (or more) strong influence.  

Role ambiguity
  • Pekerja  tidak jelas tentang bagaimana untuk melaksanakan kerja
  • Pekerja  tidak jelas mengenai apa yang diharapkan di tempat kerja
  • Pekerja tidak jelas tentang bagaimana hubungan antara prestasi kerja dan akibat jangkaan (ganjaran, hukuman dan sebagainya)

Role overload
  • Pekerja tidak cekap di tempat kerja (incompetent)
  • Pekerja bekerja dibawah tekanan dan masa kerja diminta k melakukan lebih daripada masa (tekanan masa)(time pressure

Fear / responsibility 
  • Pekerja takut prestasi yang rendah atau gagal
  • Pekerja merasakan tekanan untuk pencapaian yang tinggi (high achievement)

Alienation 
Terdapat interaksi sosial yang terhad. Pekerja juga tidak mengambil bahagian dalam membuat keputusan

Working / conditions
  • Persekitaran kerja adalah tidak menyenangkan antaranya cahaya lampu yang tidak mencukupi (inadequate lighting
  • The requirements of the job may unnecessary produce pacing problems, social isolation, and so forth.
  • The machine design and maintenance procedures create pressure
  • Waktu kerja yang panjang atau tidak menentu
Working relationship
  • Pekerja mempunyai masalah yang dengan, pegawai atasan, rakan, atau orang bawahan.
  • Pekerja mempunyai masalah bekerja dalam kumpulan.




Monday 28 November 2016

TOP MANAGERIAL COMPETENCIES



Jawatan pengurusan tertinggi di dalam organisasi sangat penting bagi mencapai visi dan misi organisasi. Oleh itu, pelbagai kompetensi perlu ada di dalam kumpulan top management yang lebih dikenali High Performance Manager (HPM). Tugas-tugas nereka mestilah mempunyai effective and efficiency dalam melaksanakan tugas harian.

Effectiveness    
-doing the right things
– Important element is quality
Efficiency
– ability to make the best use of available resources
 – involves in minimising cost

Berdasarkan kepada kajian, kompetensi top management telah menunjukkan min adalah tinggi bagi setiap kompetensi yang diperlukan oleh HPM seperti di bawah:
                   
No.
Competencies
Mean
1
Achievement orientation
4.74
2
Integrity / honesty
4.74
3
Problem solving & decision -  – making skills
4.66
4
High self-esteem/self-confident              
4.62
5
Inspiring
4.62
6
Conceptual skills
4.60
7
Proactively/initiative
4.59
8
Fostering teamwork      
4.55
9
Planning & organising Developing others
4.51
10
Good communication skills
4.50
11
Persistence
4.47
12
Getting along well with people & managing conflict constructively
4.46
13
Self-objectivity & lifelong learning
4.42
14
Managing time successfully
4.40
15
Self-control       
4.38
16
Assertiveness
4.33
17
Networking
4.33
18
Creativity
4.20
19
Technical expertise/job-specific Expertise skills
4.19
20
Tracking performance   
4.19
21
Flexibility
4.17
22
Managing quality            
4.17
23
Thoroughness/attention to detail
3.94
24
Computer literacy           
3.77