Friday 21 April 2017

KESAN MEDIA

Definisi Media - Newsom dan Jim Haynes (1991) menyatakan media  merupakan sejenis cara komunikasi yang membolehkan maklumat disebarkan kepada masyarakat melalui radio, televisyen, surat khabar, majalah, filem dan juga Internet.

Definisi Masyarakat - Menurut Mohd. Hamdan Adnan, publik ialah “sekumpulan individu yang bergabung bersama kerana berkongsi minat dan kepentingan yang sama” (p.131).
Khalayak ditakrifkan sebagai entiti berkumpulan yang wujud kerana individu-individu berkongsi pengalaman tertentu, tradisi dan gaya hidup.

Revolusi Media Tempatan
  • Akhbar pertama di Malaysia, The Prince Of Wales Island Gazette juga diterbitkan oleh British di Pulau Pinang pada tahun 1805
  • Ini diikuti oleh akhbar bahasa Cina, The Chinese Monthly yang diterbitkan di Melaka pada 1815.
  • Akhbar pertama dalam bahasa Melayu ialah Jawi Peranakan yang diperkenalkan pada tahun 1876.

Penyelidikan Media
  •  Kelahiran Internet dengan ruang IRC,  e-mel, laman web dan lain-lain kemudahan berkomunikasi telah mengubah landskap media pada awal abad ini.
  • ICT baru telah menambah ketidaktentuan golongan penerima yang sinis tentang kegunaannya, berbanding golongan yang optimis.

Punca kerosakan moral dan keganasan dalam masyarakat
  • Permainan video
  • Televisyen dan wayang gambar
  • Muzik popular masa kini
  • Internet

Teori  Keganasan Media
  • Kajian Gerbner et.al (1980) menghasilkan indeks keganasan untuk mengukur jumlah aksi ganas dalamkandungan sesebuah rancangan televisyen.
  • Hasil beberapa kajian yang dijalankan untuk mencari hubungan di antara kesan keganasan media dan masyarakat, telah mencetuskan teori-teori keganasan media.
  • Teori Social Learning – Albert Bandura
  • Teori Cultivation / Penyuburan – George Gerbner
  • Teori Peluru Ajaib (Magic Bullet)

Menurut Prof. Jazmyn Chelliah, seorang pakar psikologi di Singapura berpendapat bahawa televisyen yang telah mengambil alih peranan guru, mentor, bapa dan ibu kepada anak-anak kita yang perlu dipersalahkan kerana menayangkan terlalu banyak keganasan, seks, penyalahgunaan dadah dan alkohol.

Kajian Hagell & Newburn (1994)  - Kajian ini mendapati bahawa remaja delinkuen kurang menonton televisyen dan video berbanding remaja lain.

Kajian Buckingham  - Hasil penemuan menunjukkan kanak-kanak yang dikaji itu bijak bercakap tentang media.

Kajian Milavsky, Kessler, Stipp & Rubens  - Dalam kajian tersebut, faktor-faktor perubahan biologi, perkembangan fizikal dan persekitaran diambil kira ketika meneliti kesan media ke atas responden.

Kajian Kualitatif Buckingham et al - Kajian kualitatif yang dijalankan secara mendalam oleh Buckingham(1993, 1996), Hill(1997), Schlesinger, Dobash, Dobash&Weaver (1992), Gray(1992) dan Palmer(1986) mendapati bahawa khalayak media mempunyai interpretasi mereka masing-masing terhadap kandungan media.
Kredibiliti Media

Apabila televisyen mula menembusi masyarakat, generasi televisyen pula dikritik oleh generasi yang rosak perkembangan kognitifnya kerana mamalan menonton yang didakwa menghasilkan :

  1. Tumpuan perhatian yang singkat.
  2. Kemampuan linguistik yang lemah
  3. Imaginasi yang berkurangan.
  4. Selalu menginginkan gratifikasi segera.
  5. Tidak berupaya membezakan maklumat dengan kebijaksanaan.
Generasi radio pula dipuji kerana keupayaan berimaginasi tinggi, kreatif dan boleh mempersembahkan peristiwa dramatik.
Implikasi ICT kepada masyarakat
  • Literasi Media dan ICT
  • Literasi media(termasuk ICT) merujuk kepada kebolehan untuk berkomunikasi dengan baik dalam semua bentuk media-cetak, elektronik atau on-line, serta mengakses, memahami, menganalisis dan menilai imej dan visual, perkataan dan bunyi yang menjadi budaya media dan ICT masa kini.
  • Pendidikan media penting untuk orang dewasa dan juga kanak-kanak ini kerana kehidupan mereka tepu dengan mesej media.  Pengguna media yang bijak bukan sahaja berupaya mengkritik media yang tidak bertanggungjawab, tetapi juga berupaya menggunakan maklumat dengan sebaik-baiknya untuk tujuan berguna.
  • Falsafah Center for Media Literacy yang memperjuangkan “pemerkasaan menerusi pendidikan”.  Falsafah tersebut merangkumi tiga konsep yang saling berkait.

·         Literasi media ialah pendidikan sepanjang hayat dalam dunia media global.

  • Intipati literasi media ialah proses pencarian maklumat –kesedaran, analisis, renungan, tindakan yang boleh membantu memperkasakan diri dengan kemahiran “mengemudi” iaitu merangkumi kebolehan untuk mengakses, menganalisis dan meneroka, menilai dan mengeluarkan pandangan dan mencipta mesej sendiri.
  • Literasi media adalah alternatif kepada penapisan, pemulauan atau menyalahkan media, iaitu kemampuan membuat keputusan yang terbaik.
Kumpulan Pemantau Media
  • Kumpulan pengguna dalam masyarakat yang seringkali menjadi sasaran pengiklan dan penjual barangan serta perkhidmatan.  Setiap individu dalam masyarakat perlu menjadi pengguna yang bijaksana supaya tidak mudah diperalatkan oleh pengiklan atau pengamal media yang tidak bertanggungjawab.
  • Ibu bapa khususnya perlu lebih prihatin tentang kandungan media yang didedahkan kepada ahli keluarga mereka.  Ibu bapa boleh menyuarakan kritikan kepada pihak media sekiranya terdapat kandungan media yang dianggap boleh merosakkan kesihatan minda dan akal budi masyarakat.
  • Kumpulan pengguna dalam masyarakat yang seringkali menjadi sasaran pengiklan dan penjual barangan serta perkhidmatan.  Setiap individu dalam masyarakat perlu menjadi pengguna yang bijaksana supaya tidak mudah diperalatkan oleh pengiklan atau pengamal media yang tidak bertanggungjawab.
  • Ibu bapa khususnya perlu lebih prihatin tentang kandungan media yang didedahkan kepada ahli keluarga mereka.  Ibu bapa boleh menyuarakan kritikan kepada pihak media sekiranya terdapat kandungan media yang dianggap boleh merosakkan kesihatan minda dan akal budi masyarakat.


Rumusan

Perkembangan dan penggunaan media banyak memberi kesan terhadap individu mahupun masyarakat

Media dilihat bukan sahaja memberikan kesan yang positif malah turut mengundang beberapa kesan negatif dari pelbagai aspek.


Tuesday 14 March 2017

KRISIS DAN IMPAK KE ATAS PERSEKITARAN




Krisis persekitaran atau lebih dikenali sebagai krisis alam sekitar ialah ancaman kepada alam sekitar disebabkan aktiviti korporat dan krisis alam.  Apa pun sebabnya apabila berlaku ancaman terhadap alam sekitar, maka organisasi akan menerima kesannya sama ada secara langsung atau tidak.  Aktiviti organisasi yang memerlukan bahan mentah daripada kayu-kayan menyebabkan pokok di hutan ditebang tanpa kawalan sehingga mengancam keseimbangan ekosistem. 

Kesannya, kawasan tadahan air menjadi berkurangan, air hujan tidak dapat menyerap ke dalam bumi sebaliknya menyebabkan banjir kilat, banjir lumpur dan keadaan seumpamanya. Lapisan ozon pada hari ini semakin nipis disebabkan pencemaran udara yang berleluasa. 

Persoalannya apakah yang menyebabkan pencemaran udara?.  Pengeluaran karbon dioksida dan mono-oksida yang berlebihan hasil daripada aktiviti kilang-kilang pengeluaran dan juga daripada kenderaan yang semakin banyak di jalan-jalan raya. 

Aktiviti organisasi ini memberi kesan seperti pengeluaran gas toksid, hujan asid, dan akhirnya persekitaran menjadi tidak sesuai untuk kehidupan. Bagaimana harus krisis sebegini ditangani? dan  Apa peranan organisasi dalam mengurus krisis yang mungkin berlaku?

Dua Kategori Krisis Alam Sekitar

Kesan operasi korporat terhadap persekitaran
*  Tindakan/kurang tindakan beri kesan terhadap persekitaran.
*  Krisis lapisan ozon, gas toksid, hujan asid, “global warming”.

Krisis persekitaran/krisis semulajadi
*Fenomena alam sekitar seperti gempa bumi, letupan gunung berapi, ribut, tanah runtuh, banjir, kemarau.
*Risiko dalam persekitaran yang perlu diambil kira dalam merancang pengurusan krisis.
* Boleh jangka bencana yang mungkin berlaku.

 PERSOALAN TENTANG KRISIS PERSEKITARAN DISEBABKAN AKTIVITI KORPORAT
Kenapa krisis persekitaran berlaku?

Apakah peranan organisasi dalam mengurangkan krisis persekitaran?

Apakah peranan pihak berkuasa/kerajaa dan juga NGO dalam hal ini?

Apakah peranan masyarakat dalam mengurus krisis persekitaran?

Apakah akta dan undang-undang mengawal krisis alam sekitar daripada berlaku?

Apakah krisis persekitaran yang berlaku di Malaysia masa kini dan kemungkinan berlaku masa hadapan?

Krisis Love Canal

Krisis alam sekitar disebabkan pembuangan sisa toksid di satu kawasan lapang di Love Canal, New York, 1977. Organisasi yang terlibat ialah Hooker Chemical Company yang telah membuang anggaran 21 000 tan sisa toksid di kawasan lapang. Selang beberapa tahun sebuah sekolah telah dibina di situ. Kanak-kanak sekolah selalu bermain berhampiran kawasan terdapat bahan hitam berminyak yang timbul di permukaan tanah di kawasan berkenaan. Kesan pencemaran adalah pembawa penyakit seperti barah, keguguran, penyakit jantung, leukemia sering menyerang penduduk berkenaan. Bagaimana masyarakat dan sektor perniagaan memberi tindakbalas terhadap krisis persekitaran. Contoh Love Canal.

Laporan penduduk terhadap masalah kesihatan-tiada tindakan pihak berkuasa tempatan.

Laporan pada wakil kongres dan White House-bersimpati, tiada tindakan, takut menjadi rujukan bagi kes-kes lain.

Penglibatan aktres Jane Fonda, aktivis - persidangan akhbar.

Tumpuan media-tiada bantahan.

Penduduk tahan 2 tebusan, tumpuan media-campur tangan White House janji tindakan kerajaan.

Bantuan kewangan supaya penduduk pindah.

Masa yang diambil untuk tindakan 6 tahun (1977-1983).

Kaedah Mengurus Krisis Persekitaran
Pengurangan (Mitigation):usaha kurangkan kerosakan.
Ø  Kenalpasti kelemahan/ risiko (e.g. banjir)
Ø  Ambil langkah bersedia:
                * respon struktur-bina benteng simen
                * respon persekitaran-tanam pokok
                * respon pasif-buat tempat berselindung
                * respon kajicuaca-pembenihan awan untuk  halang hujan berlebihan


Persediaan: usaha untuk tingkatkan keupayaan untuk respon.
Ø  Buat persediaan hadapi bencana:
#             tutup saluran minyak/ gas   #    beli insuran
#             “backup”                           #    pusat kecemasan
Ø  Sistem amaran awal
                #             kaedah saintifik untuk ramalan bencana.
                #             beri amaran kepada penduduk supaya berpindah.
Ø  Pendidikan umum
# beri maklumat penting rancangan menghadapi krisis. Cth: minum banyak air, jangan buat aktiviti di luar rumah dll

#  sebelum krisis beri kesedaran, maklumkan kepada pihak pengurusan

#   bentuk dan kekalkan saluran komunikasi umum: sediakan dan edarkan bahan cetak, buat temubual dengan pegawai pengurusan bencana.

#   libatkan masyarakat dalam merancang-edar pelan pada orang ramai, latih mereka kenali  amaran krisis, beri maklumat jelas.

Ø  Libatkan media
    #      beri maklumat awal
   #      beri amaran bencana
  #      beri maklumat dan panduan semasa krisis
Ø  Komunikasi organisasi
 #      sedia maklumat untuk pekerja dan orang awam panduan  hadapi bencana.
#       latihan untuk pekerja.

Ø  Latihan untuk tindakan bila berlaku bencana.

Respon: aktiviti yang diambil sejurus sebelum, semasa dan selepas kejadian untuk kurangkan kerosakan.

Ø  Peranan media
         #  amaran bencana seterusnya.
        #   beri maklumat kepada umum tentang tindakan.
       #    media perlu berusaha menyampaikan berita.

Ø  Masalah menjangka perlakuan pemindahan mangsa
     #  apa tindakan orang ramai bila berlaku krisis?
    #   adakah amaran untuk berpindah diikuti?
   # adakah pekerja organisasi membantu di pejabat atau balik membantu keluarga?
  #  perlu latih pekerja untuk tentukan tanggungjawab pada organisasi.

Ø  Kawalan sosial/ undang-undang
    #        kawalan keselamatan selepas bencana
    #        halang kecurian di pasaraya, masalah  sampingan spt. dadah, dsb
    #        libatkan tentera, polis dll

Pemulihan (Recovery): 
aktiviti untuk menstabilkan keadaan dan balik pada keadaan normal.

Ø  Aktiviti untuk stabilkan keadaan dan balik kepada keadaan normal
Ø  Kawal keadaan dan maklumkan kepada masyarakat organisasi bertindak tegas terhadap aktiviti yang menjejaskan alam sekitar
Ø  Tegaskan organisasi akan bantu benteras masalah yang timbul
Ø  Bantu organisasi pulih seperti sedia kala