Monday 24 July 2017

TEKNIK PENGUMPULAN BERITA DAN SUMBER BERITA


Proses mengumpul maklumat untuk dijadikan berita melibatkan:-

     1.  WAWANCARA
Wawancara merupakan kaedah menemu bual sumber untuk mmendapatkan maklumat. Wawancara terbahagi kepada tiga iaitu:-

a. Wawancara pendapat
Dibuat terhadap orang ramai untuk mendapat pandangan mereka tentang sesuatu isu.

b. Wawancara maklumat
Berupa wawancara dengan tokoh-tokoh atau pakar bagi maklumat mengenai sesuatu isu dengan lebih tepat.

c. Wawancara personaliti
untuk memperkenalkan seseorang, latar belakang, pandangannya mengenai dirinya sendiri.

d. Wawancara eksklusif
Wawancara yang dilakukan oleh wartawan dari satu media yang khusus dengan sumber yang penting tentang isu-isu semasa.

2. PEMERHATIAN
Pemerhatian adalah satu teknik mendapatkan berita dengan pergi ke lokasi kejadian agar informasi yang diperolehi benar-benar sahih. Ada dua teknik pemerhatian:-

a. Secara langsung
wartawan akan tinggal bersama dengan sumber dan merasai apa yang dialami oleh sumber.

b. Secara tak langsung
wartawan akan melantik seorang perantara yang akan menyalurkan maklumat kepada wartawan.

3. PENYIASATAN
Merupakan kaedah saintifik mencari pengetahuan yang melibatkan kaedah mengenalpasti dan formula untuk mendedahkan tingkah laku seseorang yang tidak diketahui umum

4. PENYELIDIKAN
adalah satu kaedah pengujian untuk menjelaskan realiti bagi meningkatkan pemahaman sesuatu fenomena. Ia dilakukan dengan merujuk kepada sumber sekunder iaitu sumber kedua seperti fail, rekod, laporan, dokumen.

5. AGENSI BERITA

Adalah pembekal berita yang menghantar laporan berita secara elektronik. Cth: Associated Press (AP), United Press International (UPI), Agense France Presse (AFP), Reuters, International Islamic Agencies (IINA), DPA (Jerman), Agensi Berita Antara (Indonesia), BERNAMA.

Friday 21 July 2017

360-DEGREE LEADERSHIP BY JOHN C. MAXWELL



Myths about Leadership

            1.         I can’t lead if I am not at the top.

            2.         When I get to the top, then I will learn to lead.

            3.         If I were on top, then people will follow me.

            4.         When I get to the top, I will be control.

            5.         When I get to the top, I will no longer be limited.

            6.         I can’t reach my potential if I am not the top leader.

            7.         If I can’t get to the top, then I won’t try to lead.

The Principles of 360-Degree Leaders

            1.         Walk slowly through the halls.

            2.         See everyone as a “10”.

            3.         Develop each team member as a person.

            4.         Place people in their strength zones.

            5.         Model the behavior you desire.

            6.         Transfer the vision.

            7.         Reward the results

The Value of 360-Degree Leaders

            1.         A leadership team is more effective than just one leader.

            2.         Leaders are needed at every level of the organization.

            3.         Leading at successfully at one level is a qualifier for leading at the next                              level.

            4.         Good leaders in the middle make better leaders at the top.


            5.         360-Degree leaders possess qualities every organization needs.