Thursday 17 August 2017

KEMAHIRAN BERFIKIR




Kelebihan manusia adalah kerana manusia dikurniakan akal. Dengan penggunaan akal yang bijak manusia dapat membuat Proses Penaakulan Memberikan sebab(reasoning) kenapa sesuatu itu berlaku.

Membentuk konsep: Berdasarkan cerapan dan kajian, pengetahuan baru akan dirumuskan sebagai konsep dan teori. Memahami fenomena yang diperhatikan Hasil daripada pemerhatian keadaan yang berlaku di sekeliling kita.

Kebijaksanaan seseorang juga dikaitkan dgn hati. Seseorang yang bijak akan menggunakan akal dan hati untuk menghasilkan idea yg bernas. Keputusan hasil penggunaan kemahiran berfikir harus memberi natijah yg positif kepada diri sendiri serta orang lain.
Kita juga dapat menggunakan pengetahuan yang telah dipelajari dgn lebih  produktif. Penting kita dapat menggunakan pengetahuan, kemahiran dan sikap yang terurus dalam kehidupan.

Socrates: menekankan keberkesanan soalan untuk menilai dan meningkatkan kebolehan seseorang untuk menjana idea yang bernas. Untuk menggalakkan seseorang berfikir, soalan “aras tinggi” harus digunakan.

Soalan “aras tinggi” digunakan untuk mencapai jawapan yang bernas :-
Mengapa
Kenapa
Bagaimana

Soalan “aras rendah” :-
Siapa nama awak?
Bila

Siapa

Tuesday 1 August 2017

PSIKOLOGI



Psikologi merupakan bidang pengajian dan aplikasi yang melibatkan kajian saintifik tentang fungsi mental dan tingkah laku manusia. 

Matlamat utama dalam bidang psikologi adalah untuk memahami individu dan kumpulan melalui prinsip-prinsip umum berdasarkan teori dan kajian saintifik bagi memberi faedah kepada manusia sejagat. 

Pakar psikologi juga boleh dikenali sebagai saintis sosial, saintis tingkah laku atau saintis kognitif kerana mereka cuba memahami peranan dan fungsi mental dan tingkah laku sosial individu tatkala meneroka proses fisiologi dan neurobiologi yang menjadi asas kepada fungsi kognitif dan tingkah laku individu.

Antara konsep-konsep penting yang mendapat perhatian ahli psikologi adalah persepsi, kognisi, tumpuan perhatian, emosi, motivasi, fenomenologi, fungsi otak, personaliti, tingkah laku dan hubungan inter personal. 

Konsep-konsep ini banyak dikaji melalui kajian empirikal yang menyiasat hubungan antara konsep atau pembolehubah-pembolehubah psikologi ini. Bidang psikologi ini banyak memberi manfaat kepada penyelesaian masalah di peringkat individu, organisasi dan masyarakat. 

Kepentingan psikologi industri dan organisasi dalam pembangunan sumber manusia

Psikologi organisasi turut dikenali sebagai psikologi industri dan organisasi. Ia merupakan aplikasi prinsip-prinsip psikologi, teori psikologi, dan hasil-hasil penyelidikan psikologi di tempat kerja. Menurut Persatuan Psikologi Industri dan Organisasi (‘Society for Industrial and Organizational Psychology’), ahli psikologi industri dan organisasi adalah mereka yang memperakui hubungan kebergantungan dan interaksi di antara individu, organisasi dan masyarakat. Mereka juga memperakui impak faktor pengaruh agensi kerajaan, kesedaran pelanggan yang semakin meningkat, kekurangan kemahiran dan perubahan ciri dalam pasaran sumber manusia ke atas organisasi dan masyarakat.

Pemilihan dan Penempatan
Pembentukan ujian, pengesahan ujian, analisis kandungan tugas, pengenalpastian potensi pengurusan, justifikasi ujian dalam konteks perundangan
Latihan dan Pembangunan
Pengenalpastian keperluan latihan dan pembangunan, pembentukan, perlaksanaan dan penilaian program latihan, perancangan kerjaya
Pembangunan Organisasi
Analisis struktur organisasi, memaksima kepuasan dan keberkesanan personel, pengurusan perubahan organisasi
Pengukuran Prestasi
Pembangunan pengukuran prestasi, pengukuran faedah ekonomi berdasarkan prestasi, penilaian sistem prestasi kerja
Kualiti Kehidupan Bekerja
Faktor kepuasan kerja, pengurangan stres di tempat kerja, penilaian dan pembentukan semula rekabentuk kerja dan tugas
Kejuruteraan psikologi
Pembentukan persekitaran kerja, keberkesanan individu-mesin secara optimum, keselamatan persekitaran tempat kerja

Wednesday 26 July 2017

ORGANIZATION : AN ORGANIZATIONAL PERSPECTIVE ON WORK




Organisation
A consciously coordinated social unit, composed of two or more people that functions on a relatively continuous basis to achieve a common goal or set of goals. Groups of people who work interdependently toward some purpose. A managed system designed and operated to achieve a specific set of objectives. 

Organizational Structure
Defines how job tasks are formally divided, grouped and coordinated. The division of labour as well as the patterns of coordination, communication, work flow, and formal power that direct organisational activities. Reflects its culture and power relationships (McShane & Glinow, 2000).  

Fundamental requirements of organizational structures
The division of labour into distinct tasks. The coordination of that labour so employees are able to accomplish common goals.

Fundamental Concepts

Differentiation
Internal environment created by job specialisation and the division of labour. The work of the organisation is subdivided into smaller tasks. Different people or groups often perform specific parts of the entire task.

Integration
Differentiated units are put back together so that work is coordinated into an overall product. Coordination would link the various parts of the organization to achieve the organization’s overall mission.

Elements of Organizational Structure
Vertical Structure
          Authority in organizations
                    The legitimate right to make decisions and to tell other people what to do. 
                    Authority resides in positions rather than in people
                    Top to bottom
                   Hierarchical levels
          Span of control
Number of people reporting directly to the next level in the hierarchy
Narrow spans build a tall organization
Wide spans create a flat organization
          Delegation
Assignment of authority and responsibility to a subordinate at a lower level.
Responsibility means the assignment of a task that an employee is supposed to carry out
Accountability means the expectation that employees perform a job, take corrective action when necessary, and report upward on the status and quality of their performance.
          Decentralization
The delegation of responsibility and authority
In a centralised organisation, important decisions usually are made at the               top. 
In decentralised organisations, more decisions are made at lower levels.

Horizontal structure (departmentalisation)
As the tasks of organizations become increasingly complex, the organization inevitably must be subdivided or departmentalized. Departmentalization specifies how employees and their activities are grouped together, such as by function, product, geographic location, or some combination. 

         Functional
Jobs and departments are specialized and grouped according to business functions and the skills they require: production, marketing, human resources, research and development, finance, accounting and so forth. Organizations with functional structures are typically centralized to coordinate their activities effectively.

          Divisional
Type of departmentalization that groups employees around outputs, clients or geographic areas. Divisional structures are sometimes called strategic business units because they are normally more autonomous than functional structures and may operate as subsidiaries rather than as departments of the enterprise.
 
          Matrix organizations

Matrix structures usually optimize the use of resources and expertise, making them ideal for project-based organizations with fluctuating workloads. Matrix structures focus technical specialists on the goals of serving clients and creating marketable products.