Tuesday 8 November 2022

SURAT LAMARAN



Kepada Calon Suamiku,


Calon suami saya, 
calon bapa anak-anak saya,
calon menantu Ibu dan bapa saya
serta calon buat adik-adik saya

Assalamu'alaikum WBT dan Selamat Sejahtera,

Mohon maaf kalau awak tidak berkenan. Tapi saya memohon bacalah surat ini sehingga akhir. Kemudian sila abaikan, tapi saya mohon, bacalah dulu sampai selesai. Saya merayu! 

Saya, yang bernama Nur Furay'ah menginginkan awak sebagai Calon Suami Saya (maafkan saya berterus terang). Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya insan biasa. Datang bukan dari keluarga berada tapi biasa-biasa sahaja. Untuk pengetahuan awak, ketika ini saya bekerja di Wilayah Persekutuan. Saya mempunyai sedikit pendidikan tapi tidaklah tinggi mana.

Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan. Saya menginginkan awak untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. InshaAllah.

Kerana saya hanya manusia biasa maka cinta saya juga biasa saja. Oleh kerana itu. Saya menginginkan awak supaya membantu saya memupuk dan merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa.

Saya tidak tahu masa hadapan, apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sebaik mungkin menjadi isteri dan ibu yang baik. InshaAllah.

Kenapa saya memilih awak? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya memilih awak. Tapi apa yang saya nampak masa depan saya hanya di mata awak. Saya juga rasa penyebab hati saya memilih awak kerana komitmen menjadi lebih baik, seorang yang berusaha beramal agama, seorang jujur, bertanggungjawab, tidak hipokrit dan harapnya akhlak juga baik. Saya menyukai awak kerana mungkin awak juga seorang bapa yang baik dan penyayang.

Saya sudah solat istiqarah berkali-kali, dan saya semakin yakin memilih awak. Yang saya tahu, Saya memilih awak kerana Allah. Dan yang pasti, saya ingin menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah saw.

Saya tidak berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha mungkin menjadi lebih baik dari sekarang ini. Saya memohon awak solat istiqarah dulu sebelum memberi jawapan pada saya. Saya beri masa untuk menjawab, semoga Allah redha dengan jalan yang kita tempuh ini. Amin

Wassalamu'alaikum Wr Wb.

Nur Furay'ah