Sabda Rasulullah SAW bermaksud:
“Sesungguhnya ‘rahim’ itu tergantung-gantung di Arasy, bukanlah yang dikatakan silaturahim itu membalas hadiah tetapi yang dikatakan hubung silaturahim itu ialah apabila orang memutuskannya ia menghubungkan rahim yang diputuskan itu”.
Apakah hakikat sebenar “rahim yang tergantung di Arasy” itu hanya Allah SWT dan RasulNya yang mengetahui kerana rahim dan Arasy itu sesuatu di alam lain yang tidak dapat dibayangkan berdasarkan alam fana ini. Yang penting ialah memahami maksud silaturahim menurut sunnah iaitu menghubung kembali tali silaturahim yang telah diputuskan oleh seseorang. Ketika orang tidak ambil peduli, namun dia tetap terus menjalinnya. Jika membalas surat atau hadiah yang diterima daripada seseorang ini adalah lumrah dalam kehidupan manusia.
Berkata Asma binti Abu Bakar yang bermaksud “Aku mengadu hal kepada Rasulullah SAW, ibu saya datang sedangkan dia masih musyrikah, adakah saya boleh berhubung dengannya dan mempersilakannya masuk ke rumah?. Jawab Rasulullah “Ya benar boleh”. Amat ringkas jawapan Rasulullah SAW itu namun ia telah menjelaskan satu kaedah dakwah yang berkesan iaitu secara lisanul hal (tingkah laku) yang baik. Kerana berdakwah itu bukan sekadar ajakan secara lisan, tetapi secara akhlak yang murni lebih mudah menarik perhatian. Dakwah itu sasarannya ialah hati sama ada berdakwah secara pertuturan atau senyap tanpa kata, berbuat sesuatu yang menarik hatinya kepada Islam.
Perangai baik dengan tutur kata indah dan wajah manis, apa saja asalkan orang tertarik walaupun dengan berdiam diri. Rasulullah SAW ditanya oleh seseorang “Ya Rasulullah, siapakah orang yang paling afdal untuk diteladani”. Jawab Nabi SAW “Ialah mereka yang paling bertakwa yang menghubungkan silaturahim yang menyeru kepada makruf dan yang mencegah kemungkaran”. Orang bertakwa ialah mereka dalam hidupnya mempunyai pantang larang iaitu menghindari yang haram dan syubahat di sisi Allah SWT ketika mendapatkan dan membelanjakan harta mereka tersebut. Menjaga pantang larang ketika Hablun Minallah (beribadat) iaitu syarat sah batal dan khusyuknya sentiasa dititik beratkan agar ibadahnya dimakbulkan oleh Allah SWT. Nabi SAW bersabda “Bersedekah kepada fakir miskin, mendapat satu jenis pahala iaitu sedekah. Beri sedekah di kalangan rahim (saudara kandung) yang fakir dan miskin mendapat 2 jenis pahala iaitu pahala sedekah dan pahala pertalian rahim.” Hadis tersebut telah memberi perangsang supaya berusaha eratkan hubungan keluarga, jika bersedekah dikalangannya akan mendapat pahala bersedekah dan pahala erat kekeluargaan.
Suatu ketika Abu Tolhah mendengar Rasulullah SAW berceramah dengan membacakan firman Allah SWT yang bermaksud “Kamu sekali-sekali tidak samapai kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu menafkahkan harta yang kamu cintai. Dan apa saja yang kamu nafkahkan, maka sesungguhnya Allah mengetahuinya.” (Surah Ali Imran ayat:92)
Lalu Abu Tolhah terkenang kebun kurmanya yang paling disayangi disebuah dusun yang mempunyai saliran mata air dan udara segar di perkampungan bernama Bir Ha. Selaras dengan Sabda Nabi SAW itu lantas beliau menyerahkan kebun kurma itu kepada Nabi SAW untuk fi sabilillah atau untuk fakir miskin. Abu Tolhah dengan ikhlas menyerahkan kebun kesayangannya kerana hendak beramal berdasarkan frman Allah SWT dalam Surah Ali Imran ayat:92 seperti yang dibaca oleh Rasulullah SAW. Dengan itu Rasulullah SAW menasihati Abu Tolhah supaya mensedekahkan kebun itu kepada keluarganya yang terdekat saudara sedarah daging. Mereka adalah kalangan selayaknya menerima pemberian berharga itu kerana mereka fakir miskin.
Islam mengarahkan supaya umatnya berbuat baik kepada keluarga saudara serahim lebih daripada saudara Islam yang lain ertinya tumpuan perhatian hendaklah kepada keluarga terdekatnya. Lebih-lebih lagi terhadap orang yang lebih rapat dengan kita iaitu kedua-dua ibu bapa, sudah tentu agama mengajar supaya hormat bersungguh kepadanya.
Banyak hadis Nabi SAW yang berpesan kepada umatnya agar hormat kepada ibu bapa lantaran keduanya munculnya kita di dunia ini. Begitu juga terhadap ibu bapa saudara serta adik-beradik lelaki atau wanita mahupun kepada saudara pupu dan seterusnya. Seorang bertanya kepada Nabi SAW yang bermaksud “ Adakah berbuat baik kepada ibu bapa semasa hidup semasa hidup sahaja atau berterusan hingga selepas kematiannya?”. Jawab Nabi SAW “Bahkan selepas kematiannya dengan cara mendoakannya agar dosanya diampuni Allah SWT supaya terlepas daripada seksa kubur dan neraka serta masuk di dalam syurgaNya bersama para nabi dan Rasul Siddiqin Syuhada dan Salihin.”
Sama ada semasa hayat ibu bapanya daripada kalangan orang yang turut sunah Nabi SAW dalam segenap lapangan hidup ataupun sebaliknya terserah kepada Allah SWT hendak makbulkan doa kita atau tidak. Kewajipan kita sebagai anak ialah mendoakan kepada Allah SWT kebahagiaan ibu bapanya di akhirat kelak.
No comments:
Post a Comment