Friday 17 July 2020

KETIKA MUSAFIR

Ada ketika sesuatu tempat wajib ditinggalkan jika kajian dan pengalaman menunjukkan tempat itu menjejaskan keselamatan harta kekayaan. Lebih-lebih lagi jika menjejaskan takwa dan iman, tiada pilihan selain berhijrah kepada penempatan lain yang lebih aman dan selamat. Namun sesetengah tempat keadaannya sekadar sunat saja meninggalkan tempat itu mengikut kajian dan keadaan yang berlaku.
EdisiViral : Nur Fazura Sudah Bersedia Untuk Berkahwin, Tunggu ...Wabak penyakit diharuskan pindah kecuali penyakit taun kerana terdapat hadis melarang meninggalkan sesuatu tempat yang dilanda taun kerana terdapat hadis yang melarang meninggalkan sesuatu tempat yang dilanda taun. Malah dilarang orang dari luar masuk ke daerah tersebut kerana taun adalah sejenis penyakit yang cepat merebak. Kesimpulannya musafir itu ada masuk ke daerah tersebut kerana taun adalah sejenis penyakit yang cepat merebak. Kesimpulannya musafir itu ada yang tergolong sebagai terpuji dan ada yang dicela oleh agama. Musafir yang dicela itu hukumnya haram di sisi Islam.
Seperti anak meninggalkan ibu bapanya lantaran dimarahi oleh ibu bapanya lantaran pelanggaran syarak. Sepanjang masa musafir kerana meninggalkan ibu bapanya dalam kemurkaan Allah SWT. Anak-anak mesti diasuh supaya dalam keadaan menghormati kedua-dua orang tuanya. Ibu bapa pun mesti adil dalam pergaulan dengan anak-anak. Bukan anak saja mesti yang mesti dihormati kedua ibu bapanya bahkan sebaliknya ibu bapa mesti menyayangi anak-anak. Tidak sepatutnya ibu bapa menggunakan hak kuasa mutlak sebagai orang tua. Dengan anggapan jadi haknya dan kuasa mutlak untuk mengatakan sebarang perkataan atau sesuatu tindakan terhadap anaknya.
Anggapan tersebut adalah salah di sisi Islam kerana menyalah guna kuasa yang bersifat amanah Allah SWT. Hubungan ibu bapa dengan anak adalah atas dasar hubungan kasih sayang bukan atas dasar takut atau gerun. Ada juga musafir yang tergolong makruh seperti meninggalkan daerah yang sedang dilanda penyakit taun meskipun pada zahirnya ditegah berbuat demikian. Namun jika bertindak meninggalkan juga tidaklah sampat peringkat haram sekadar makruh sahaja iaitu tidak disukai agama. Lebih-lebih lagi jika rawatan di rumah sakit terlalu gawat lantaran kebanjiran pesakit terlalu ramai. Tindakan itu bagi meringani beban pihak doktor dan rumah sakit atau hendak menyelamat keluarga daripada dihinggapi wabak taun itu.
Ada ketikanya musafir hukumnya wajib seperti musafir kerana menunaikan fardu haji setelah memenuhi segala syarat. Musafir kerana menuntut ilmu yang dikira fardu ke atas setiap orang Islam iaitu ilmu yang berkait dengan syariat dan akidah serta akhlak Islam. Ada sesetengah musafir itu di hukumkan sunat seperti musafir kerana ziarah ulama yang solihin kerana hendak mencontohi akhlak tingkah laku mereka yang murni.
Memerhati perangainya ketika bergaul dengan masyarakat dan sikapnya terhadap seruan azan ketika berurus niaga. Adakah dia meneruskan perniagaan atau menutup sejenak seperti yang dituntut agama. Melihat cara hidupnya sebagai ulama yang juga profesional dalam bidang tertentu ketika berurusan dengan para pelanggan dan orang ramai. Melihat kebergantungan nya kepada Allah SWT melalui situasi yang menepati syariat dan budaya golongan ilmuan Islam untuk diteladani.
Daripada contoh akhlak para ulama yang diziarahi akan menggera hati seseorang untuk mencontohinya. Jika berjauhan daripada ulama mungkin seseorang berada dalam keadaan mengikut pandai sendiri tanpa contoh teladan yang murni. Justeru itu sunat menziarahi ulama. Selain daripada itu seseorang dapat dipungut faedah dari ilmiah daripada gerak geri dan tingkah laku mereka ada ketika terbit daripada lisan ulama kisah-kisah atau hadis dan ayat-ayat al-Quran berkesan di hati seseorang. Meskipun apa yang diperkatakan oleh ulama berkenaan itu perkara biasa yang sering dibaca dan didengar tetapi melalui lidah ulama ia berkesan di jiwa.
Ini suatu keberkatan kurniaan Allah SWT mungkin lantaran kebersihan dan keikhlasan hatinya, manfaat keberkatan itu dapat dinikmati bersama oleh menziarahinya. Keberkatan daripada menziarahi ulama itu amat bererti dan bernilai di akhirat meski pun terpaksa membelanjakan wang dan harta untuk kos musafir itu. Keberkatan tidak mudah diperoleh melainkan apa yang dijelaskan oleh syarak seperti ziarah ulama yang ikhlas itu.
Musafir atau pengembaraan yang harus iaitu musafir kerana mencari harta sedangkan harta tersebut sudah dimilikinya dan memadai untuk keperluan diri dan kaum keluarga. Tetapi jika tujuannya untuk sesuatu yang baik dan penting seperti untuk meraikan tetamu yang sering berkunjung ke rumahnya membantu fakir miskin yang memerlukan pertolongan. Ketika itu terletak kepada niat yang baik meskipun tujuan musafir yang asal hanya harus sahaja namun lantaran niat yang murni maka boleh merubah kedudukan musafir itu.
Permasalahan yang luas dalam agama ialah perkara yang harus (mubah), kalau hendak menukar perkara harus itu bergantung dengan niatnya. Makan minum adanya harus tetapi makan makanan yang berzat mengandungi pelbagai vitamin dengan niat untuk mendapatkan tenaga bagi melaksanakan ibadah wajib bukan saja perut kenyang di samping itu mendapat pahala pula.

No comments: