Thursday 19 September 2019

KONSEP MUSAFIR


ALLAH SWT menegaskan; bahawa telah dibentangkan ayat-ayat-Nya yang manzurah di muka bumi, tanda Maha Kekuasaan dan Kepakaran-Nya mencipta seluruh alam maya (fil afaaq). Agar manusia meyakini kebenaran al-Quran sebagai hidayah dan tazkirah.

Juga akui ke-Agungkan Allah SWT yang menurunkan al-Quran kalam-Nya yang dibaca (maqruah). Di samping ayat yang dipandang (manzurah) agar jadi renungan.

Dalam Surah Fushshilat ayat 53 menegaskan bahawa diri manusia sendiri terdapat rahsia untuk mengetahui Maha Kepakaran Allah SWT Mencipta manusia daripada tanah.

Alangkah uniknya rahsia insan daripada tanah diproses hingga tercipta makhluk yang boleh yang boleh berfikir serta bertutur dan sebagainya. Semua itu tanda (ayat) menunjukkan kebijaksanaan Allah SWT.

Untuk mengetahui ayat-ayat Allah SWT yang manzurah di muka bumi dapat dipelajari rahsia ilmu yang berkaitan pelbagai pengalaman pakar sama ada dalam kajian sains dan sebagainya.

Jika hasil kajian dapat mendekatkan dirinya kea rah mengenali dan meyakini Allah SWT Yang Maha Bijaksana bererti ia telah mendalami ilmu ukhrawi.

Sebaliknya orang yang musafir kerana belajar ilmu agama tetapi niatnya untuk mendapat peluang yang lumayan, dia tergolong dalam urusan duniawi walaupun kajiannya meliputi akidah dan syariah.

Musafir kedua ialah untuk tujuan beribadat seperti ibadat haji dan umrah di Makkah. Berjihad menentang pencerobohan atau khianat terhadap Islam. Musafir atas dua tujuan itu tergolong dalam urusan agama.

Malangnya yang berlaku hanya peperangan antara golongan kapitalis dengan puak komunis atau antara sebuah negara dengan negara yang lain. Hingga persoalan jihad hamper tiada dalam pemikiran ummah sedangkan dalam kitab dan al-Quran disebut dengan jelas tentang kepentingan jihad. Menunjukkan ummah kian jauh daripada ajaran agama yang sebenar.

Dijelaskan oleh sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Tiada musafir untuk ziarah masjid melainkan zirah kepada tiga buah masjid berikut iaitu masjid Nabi di Madinah dan Masjid Al-Haram di Makkah serta Masjid Al-Aqsa di Baitulmaqdis”.

Hanya tiga buah masjid itu sahaja yang di anjur oleh Islam pergi menziarahinya untuk mencari iktibar serta mendapat keberkatan pahala seperti ditegaskan oleh hadis Nabi SAW. Melawat masjid-masjid silam bersejarah yang lain pada Negara Islam di dunia ini hanya dapat melihat rupa bentuk dan seni binanya sahaja tetapi tiada janji berkat menziarahinya.

Musafir ketiga ialah kerana mengelak daripada perkara yang situasi menimbul kacau bilau agama. Musafir seperti itu baik bagi yang tidak terdaya mengatasinya. Dalam keadaan begitu jika ditunggu juga mungkin diri akan terjejas daripada pengaruh dan gangguan tersebut. Musafir bagi meninggalkan keadaan seperti itu adalah antara sunnah Nabi SAW. Sebagaimana Nabi SAW berundur dari Makkah dan berhijrah ke Madinah atas arahan Allah SWT apabila gangguan dan permusuhan Musyirikin Makkah terlalu dahsyat terhadap Islam dan diri Nabi SAW.

Musafir kerana mengelak daripada suasana yang tidak mampu ditanggung itu adalah sunnah para nabi-nabi dan rasul. Perjuangan Nabi SAW sentiasa dihiasi teknik dan taktik untuk mengelak diri menuju kepada keadaan lebih baik dan selamat. Nabi SAW pernah mengarahkan para sahabatnya pergi menyelamatkan iman dan Islam ke Haba syah baginda juga pernah pergi ke Taif meskipun sambutan penduduknya amat menyedihkan.

Peristiwa bersejarah baginda SAW mengarah para sahabat hijrah ke Madinah akhirnya Nabi SAW setelah umat Islam selesai berhijrah diikuti Nabi SAW sendiri berhijrah ke bumi bertuah yang penduduknya lebih menghargai dakwah nabi SAW. Sejarah mencatatkan sebelum Nabi SAW berhijrah ke Madinah bahawa telah habis segala ikhtiarnya untuk mengatasi tentangan dan cemuhan Musyrikin Makkkah.

Tinggal diri Nabi SAW serta bapa mentuanya dan saiyidina Ali bin Abi Tolib, hujah baginda SAW hanya setelah para sahabat salaam yang meninggalkan bumi Makkah. Adalah menjadi resam budaya golongan salaf meninggalkan kampung halaman bimbang kepada fitnah dahsyat yang tidak upaya untuk diatasi.

Antara fitnah itu ialah harga barangan keperluan melambung mahal, musafir ke negeri yang harga barangannya murah. Lebih menyelamatkan agama dan mengurangkan dukacita kerana dapat elak daripada beban berat. Yang keempat ialah musafir kerana menghindari wabak penyakit yang boleh mencatatkan tubuh badan sebagaimana pendapat Umar Al-Khattab iaitu lari daripada qadar Tuhan kepada satu qadak yang lain. Ataupun musafir kerana menghindari krisis ekonomi yang dahsyat kepada suatu tempat yang iklim ekonominya lebih cerah dan baik.

Bagaimanapun dari segi pentadbiran negara kepada golongan professional seperti doktor dan sebagainya tidak di galak meninggalkan negara semata-mata kerana mencari keuntungan lebih kerana ia boleh menjejaskan kestabilan negara. Wajar diadakan peraturan agar golongan professional itu tidak berhijrah atas dorongan daripada keuntungan semasa. Kepentingan masyarakat dan negara perlu diutamakan lebih daripada kepentingan peribadi.



No comments: