Saturday, 28 August 2021

PENGENALAN PENDIDIKAN TEKNIK DAN VOKASIONAL


Sistem Pendidikan Teknik Dan Vokasional (PTV) memainkan peranan penting dalam pembangunan sosial dan ekonomi seperti negara Korea Selatan dan Jerman yang telah menjadikan negara mereka berpendapatan tinggi melalui sistem PTV. Malaysia perlu mengorak langkah melahirkan sumber modal insan yang berkemahiran tinggi, berpengetahuan dan berinovasi melalui pendidikan ini.

Transformasi pendidikan teknik dan vokasional merupakan usaha merekayasa (reengginering) sistem pendidikan vokasional sedia ada sehingga terbina satu sistem pendidikan vokasional baharu yang dapat menyumbang kepada agenda tranformasi Malaysia sebagai negara berpendapatan tinggi. Tujuan sistem pendidikan vokasional adalah untuk menghasilkan sumber manusia yang responsif kepada pelbagai insiatif kerajaan dan berkolaborasi dengan industri bagi menginovasi pengajaran dan pembelajaran yang berupaya menghasilkan tenaga kerja mahir dan usahawan berjaya. Selain itu, tenaga Mahir dapat menghasilkan usahawan yang berdaya saing, memiliki kelayakan dan kemahiran yang diiktirafkan oleh pihak industri, berwatakkan professional dan di terima dalam pasaran kerja.

Jerman adalah di antara negara maju yang mengiktiraf pendidikan vokasional setaraf dengan pendidikan akademik dengan 40% daripada pelajarnya mengikuti aliran vokasional. Tidak kurang juga negara maju yang lain seperti Perancis yang mensasarkan 60% pelajar aliran vokasional dan kita, masih terkebelakang dengan sasaran 10%. Berdasarkan kepada Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) enrolmen pelajar aliran teknikal dan vokasional di peringkat menengah atas hanya 10% di Malaysia berbanding 44% bagi negara maju adalah pendidikan teknikal dan vokasional. Manakala di negara-negara Asean seperti Indonesia dan Thailand, enrolmen pelajar yang mengambil aliran ini di peringkat menengah atas telah menjangkau 40 hingga 60 peratus.      

Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11) telah menggariskan transformasi  PTV adalah bagi memenuhi permintaan industri dan majikan untuk melahirkan tenaga kerja profesional, mahir dan separa mahir. Ini secara tidak langsung memberikan cabaran yang besar kepada sistem pendidikan negara terutamanya pendidikan teknik dan vokasional. Pendidikan vokasional di Malaysia pada masa ini sedang menuju ke arah konsep pendidikan untuk semua (education for all) seperti yang digariskan oleh UNESCO.

Suatu ketika dulu PTV dianggap sebagai pendidikan kelas dua dan hanya diceburi oleh murid yang tidak berminat untuk belajar dalam aliran akademik. Kini, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 telah memperkemaskan laluan kemajuan PTV kepada  pelajar yang menyertai aliran vokasional kerana akan dipersiapkan dengan kelayakan dan kemahiran yang diiktiraf oleh industri  hingga ke peringkat diploma melalui pewujudan Kolej Vokasional supaya diterima dalam pasaran kerja serta mampu menjadi usahawan yang berdaya saing pada masa hadapan. Sasaran Kerajaan adalah untuk melahirkan 3.3 juta pekerja mahir dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Oleh itu, Program Pendidikan Asas Vokasional (PAV) yang dibentuk bertujuan untuk memberi pilihan alternatif kepada murid yang cenderung kepada pendidikan bercorak hands-on dan berasaskan pekerjaan (work-based)  atau  untuk pelajar yang kurang cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tetapi berminat untuk menyambung sesi persekolahan dalam bidang vokasional pendidikan bercorak amali dari peringkat menengah rendah sehingga ke tahap Kolej Vokasional (KV) atau Institusi Latihan Kemahiran Awam (ILKA) dan Swasta (ILKS).

No comments: