Peningkatan
prestasi merupakan salah satu matlamat utama dalam pembangunan sumber manusia.
Swanson (2007) telah mentakrifkan pembangunan sumber manusia sebagai satu
proses bagi membangun dan mencungkil kebolehan individu melalui latihan dan
pembangunan, dan pembangunan organisasi bagi tujuan meningkatkan prestasi.
Prestasi yang dimaksudkan merangkumi prestasi pekerja, pasukan kerja dan juga
prestasi organisasi. Sesebuah organisasi perlu sentiasa berusaha meningkatkan
prestasi organisasinya agar dapat terus bersaing dan berupaya untuk menghadapi
cabaran di masa hadapan.
Prestasi
pekerja memainkan peranan penting dalam meningkatkan prestasi organisasi..
Modal insan pekerja perlu mempunyai pengetahuan, kemahiran kepakaran dan
keupayaan dalam melaksanakan menyelesaikan masalah atau sesuatu isu pekerjaan. Oleh
itu, setiap organisasi sama ada di sektor swasta atau sektor awam perlu mengamalkan
bekerja secara berpasukan.
Setiap
pekerja perlu mengetahui ada beberapa itu kerja berpasukan, sktruktur, proses
pasukan dan mengetahui budaya pasukan. Ada beberapa jenis bekerja pasukan iaitu
pasukan bekerja, pasukan melaksanakan tugas dan pasukan pengurusan. Setiap ahli
pasukan perlu mengetahui tujuan kerja berpasukan melalui penerangan
goal/matlamat yang ingin dicapai. Memahami matlamat yang telah ditetapkan, setiap
ahli menetapkan matlamat sendiri dan menetapkan matlamat kerja berpasukan.
Kerja berpasukan ini akan berjaya sekiranya ada perancangan dan melaksanaan yang rapi. Antaranya:
a) Leadership
Gaya kepimpinan amat penting untuk menjayakan kerja berpasukan. Ada ebebrapa
jenis atau stail kepimpinan yang baik perlu di terapkan iaitu
kepimpinantransformational. Arahan dan kawalan pasukan perlu mempunyai tingkah
laku pemimpin yang disenangi, perhubungan baik, mempunyai sumber, seorang
kaunselor, mentor, guru dan seorang yang suka kepada cabaran.
b) Team Process
i. Formation
• Mesyuarat kerja berpasukan
• Tentukan apa yang perlu mereka capai dan bagaimana pasukan itu akan beroperasi
• Membangunkan langkah-langkah untuk kejayaan jangka pendek dan jangka panjang
• Mempunyai tujuan matlamat jangka pendek dan jangka panjang
• Peraturan
ii. Ground Rules
· Bila dan di mana pasukan
· Mesyuarat rekod ahli pasukan, apa, siapa, bagaimana
· jangkaan kerja ahli pasukan
· kerahsiaan
· Jumlah Penyertaan
iii. Participation –melalui perhubungan dan perbincangan iaitu
· Debate - Focus is on, defending and winning
· Discussion – Fokus, memujuk,pengutamaan, dan memutuskan
· Dialogue - Focus is on , exploring and understanding, ideas and people
iv. Verbal Behaviors
· Apakah perlakuan menggalakkan penyertaan berkesan menetapkan konteks
· Tanya soalan ahli
· Gunakan kenyataan sokongan
· Carilah perspektif yang berbeza
· perasaan di Kongsi
v. Contributor Skills
· Permulaan - mengeluarkan maklumat, menjelaskan idea-idea
· Kembalikan tenaga - menunjukkan semangat, melibatkan diri dalam proses pasukan, menunjukan komitmen yang tinggi
· membina hubungan
· fleksibel
· Ketahui maklumat
vi. Adjustment
· Revisions of the initial rules and goals
· reality check of what can be accomplished
· Tensions usually come up here, must reach consensus, usually about personalities
· Breakpoint comes when the team gets mired in discussions about what to do and who should do what...
vii. Development
Cohesion - Datang bersama-sama sebagai satu pasukan
- tenaga yang tinggi
- faedah yang tinggi
- Kemajuan bersama
- Pasukan saling menyokong
- membangunkan hubungan yang baik
Reinforcement - perpaduan membina kehomogenan membina
- Ahli pasukan selesa dengan satu sama lain
- Mula berminat untuk memelihara diri sendiri dan pengekalan diri
- Matlamat hendaklah di atas kreativiti dan penerokaan
viii. Renewal
Learning - Pasukan belajar kemahiran baru
- Membina hubungan untuk menyelesaikan tugas
- Komitmen dan akauntabiliti bersama
- pasukan boleh berkonfrontasi mengenai isu-isu
Transformation - Keputusan yang dihasilkan daripada aktiviti pasukan termasuklah Inovasi
bagi mengekalkan tenaga, tekan pasukan Keperluan cabaran baru, ahli-ahli baru, tugas-tugas
baru, hubungan baru atau sebagainya
c) Team Culture - Komitmen kepada tugas dan pasukan ahli
- Akauntabiliti
Lead to trust between team members
Team Rituals
· Bagaimana untuk menambah ahli baru
· Bagaimana untuk memberi penerangan kepada ahli baharu
· Bagaimana keluar ahli
· ritual kerja
· Bagaimana pasukan meraikan!
Team Learning
· proses penambahbaikan yang berterusan
· Bagaimana pasukan menguruskan konflik
· Bagaimana pasukan mengendalikan kepelbagaian
· Kreativiti pasukan
No comments:
Post a Comment