Dunia perniagaan kini
amat bergantung kepada periklanan yang boleh membantu memperkenalkan syarikat
dan produk/perkhidmatan yang ditawarkan. Selain untuk mendapatkan
keuntungan, syarikat-syarikat akan
melaksanakan pelbagai aktiviti dalam
memastikan syarikat mereka mampu terus bersaing dan diterima masyarakat. Ada syarikat membuat iklan untuk tujuan
bantuan atau derma. Tujuan iklan yang mempunyai nilai adalah iklan yang boleh
mendidik masyarakat.
Keperluan iklan
syarikat perlu dibuat penyelidikan sebagai satu usaha yang membantu menentukan
perkara yang perlu disampaikan dalam periklanan; membantu menentukan khalayak
yang dituju, membantu menilai sejauh mana pelaksanaan komunikasi periklanan
disampaikan dengan jayanya, dan membantu menilai sejauh mana wang untuk
periklanan dibelanjakan dengan bermanfaat dan berkesan.
Analisis iklan antaranya Penyelidikan pasaran sasaran, Penyelidikan aktiviti
persaingan, Penyelidikan penghalaan (positioning), Penyelidikan mesej
periklanan, dan Penyelidikan khalayak.
Pelbagai cara untuk mendapatkan maklumat antaranya
melalui Penyelidikan tinjauan (survey), Temubual mendalam (in-depth interview),
Kumpulan fokus (focus group); Penyelidikan Pemerhatian
(Observation); Penyelidikan Etnografi (Melibatkan penyelidik untuk turut serta
dalam kehidupan seharian responden); dan Kaedah dairi (Merekodkan setiap
aktiviti mereka menerusi penggunaan dairi).
Untuk apa membuat analisis iklan? Jawapanya adalah
untuk melihat situasi pemasaran kini yang sentiasa berubah-ubah, mendapatkan
maklumat tentang pengguna dan fikiran mereka bagi tujuan penentuan khalayak, Mendapatkan
informasi tentang media sedia ada dan Membangunkan
strategi mesej dan mengkaji keberkesanannya.
Hasil daripada analisis, perancang media syarikat
dapat merangka bentuk iklan yang sesuai dan dapat menentukan saluran penyampaian
mesej pengiklanan yang berkesan kepada pengguna.
No comments:
Post a Comment