Sunday, 5 September 2021

MOBILITI SOSIAL MASYARAKAT


Kehidupan Sosial Bandar
Komuniti bandar Iebih menekankan kepada kelompok sekunder. Orang-orang di bandar banyak kontakdengan bermacam-macam kelompok manusia dalam sehari. Tetapi kontak kelompok ini tidak melibatkan kekerapan kontak seperti kelompok asas, dan juga tidak selalunya tetap pengaruh yang tidak kuat dalam kawalan kelompok asas umpamanya pujian, tuduhan, mengumpat, perlu dikawal dalam kelompok sekunder seperti yang dijalankan melalui undang-undang, polis dan mahkamah.

Kehidupan di bandar banyak bercirikan anonimiti. Sebagai contoh, individu yang pergi berjalan ke kawasan yang jauhnya dua blok dari rumahnya tidak akan dikenali oleh sesiapa pun yang melihatnya. Anonimiti ini melemahkan keberkesanan kawalan kelompok asas kerana kelompok asas berdasarkan perhubungan yang berkekalan di antara individu yang berkenaan. Penduduk dalam komuniti bandar adalah lebih beraneka ragam.
  
Kehidupan Sosial Bandar
Dalam bandar terdapat perbezaan yang nyata dari segi ekonomi dan politik, dan berlatar belakang nasional dan etnik yang berlainan. Perbezaan yang nyata dari segi kekayaan dan kemiskinan lebih kerap terdapat di bandar daripada di luar bandar. Mobiliti sosial adalah tinggi di kawasan bandar. Terdapat lebih banyak pergerakan ke atas dan ke bawah dalam peringkat sosial atau pergerakan yang sama dalam peringkat pendapatan. Di bandar juga terdapat lebih banyak perpindahan pekerjaan dan tempat tinggal.

Bandar membekalkan barangan dan perkhidmatan kepada orang lain dan sebagai gantinya mendapat wang untuk membeli barangan keperluan yang tidak dikeluarkan sendiri. Bandar besar tidak dapat hidup lama tanpa penyaluran tetap barangan makanan dan keperluan daripada tempat lain. Bandar ini merupakan satu organisasi sosial yang kompleks dan dari segi ekonomi mempunyai ciri pembahagian kerja yang khusus.

Kehidupan Sosial Bandar
Orang bandar berhubung antara satu dengan lain berdasarkan kepentingan, bukannya berdasarkan tempat. Kejiranan di bandar tidak selalunya boleh dikatakan sama seperti kejiranan di desa terutama dalam hal ziarah menziarahi dan amalan tradisi yang lain. Penduduk di bandar mungkin tinggal berdekatan tetapi kehidupan mereka tidak berhubung rapat antara satu dengan lain. Di Malaysia kita dapat komuniti bandar lebih sibuk dengan aktiviti pekerjaan mereka. Sifat individualistik lebih terserlah kerana masing-masing mementingkan hal masing-masing. Aktiviti kejiranan dan komuniti juga berkurang berbanding dengan kawasan luar bandar. Peningkatan sara hidup di kawasan bandar membebankan masyarakat. Kesesakan masyarakat di bandar juga membawa kepada masalah sosial yang tinggi.

Masyarakat Pasca Moden
Pada abad ke 20 dan ke 21 ini masyarakat pasca moden adalah masyarakat yang menumpu kepada masyarakat perkhidmatan (berbeza dengan masyarakat pembuatan). Perkhidmatan ini adalah menjurus kepada perkhidmatan sosial dan juga menjana kepada ekonomi negara. Masyarakat pasca moden juga dikenali sebagai masyarakat bermaklumat (era ledakan maklumat) yang membentuk kepada sebuah masyarakat seperti berikut:

society (knowledge society)–Era pemerolehan, pengagihan dan penggunaan maklumat
yang meluas dengan bantuan teknologi (seperti komputer dan optik fiber)

Gary Minda (1996) berpendapat bahawa pasca moden amat sukar didefinisikan dan merupakan suatu idea yang tidak jelas. Selain itu, beliau juga menyatakan pasca moden bukanlah suatu teori mahu pun konsep sebaliknya lebih bersifat suatu sikap atau minda yang skeptikal (ragu-ragu) atau estetik (nilai) yang menolak segala bentuk
teori yang menerangkan berkenaan fenomena sosial.

Dalam kacamata Barat, dunia telah melalui empat era, termasuk yang terkini yang dinamakan sebagai era pasca moden. Tiga era yang terdahulu ialah era silam, era pertengahan dan era moden.

Era silam - dikatakan mewajahi dunia dengan legenda dan mitos,

Era pertengahan - dengan keagamaan,

Era moden - dengan akal,

Era pasca moden dengan hermeneutik, atau tafsiran peribadi tentang segala yang ada. Pemikir pasca moden ini adalah mereka yang kecewa dengan ketidakadilan sistem sosial mengharapkan keadilan sosial dan mencipta gerakan sosial yang amat meluap dan massa bagi menghadapi kebebasan baru, liberation, inclusion (penyertaan) dalam gerakan politik, ekonomi, budaya dan sosial mereka (Zainal Kling 2000).
  
Masyarakat Pasca Moden
Zaman telah berubah dengan timbulnya kehidupan sosial dan tuntutan ekonomi baru, aitu masyarakat pasca industri atau konsumerisme. Pada abad ini juga muncul masyarakat media, kapitalisme multinasional dengan segala teknologi baru informatik dan komunikasinya. Pasca moden merupakan peralihan politik daripada pola pemikiran negara nasional kepada bentuk interaksi global. Kita adalah objek konsumer yang diperdagangkan menerusi hedonism terutama melalui televisyen dan media. Masyarakat pasca moden lebih diibaratkan sebagai langit terbuka dan informasi yang cepat serta bersifat global. Masyarakat pasca moden dilihat jauh terkehadapan dalam mencipta dan mencorak kehidupan mereka tersendiri

Hubungan Masyarakat Dan Negara
Masyarakat berfungsi untuk kelangsungan individu manusia (memenuhi keperluan manusia). Fungsi umum masyarakat adalah:

  • ·         Mengumpulkan manusia pada satu tempat.
  • ·         Menyediakan ahlinya cara berkomunikasi
  • ·         Menyediakan ahlinya cara bertingkah laku.
  • ·         Menyediakan stratifikasi sosial.

Secara khususnya pula masyarakat mempunyai fungsi yang khusus melalui hubungannya dengan sesebuah negara. Fungsi khusus masyarakat untuk memenuhi keperluan ahli masyarakat sebagaimana yang disediakan oleh institusi sosial seperti institusi agama, keluarga, pendidikan, ekonomi dan politik.

Mobiliti Sosial
Moboliti sosial merujuk kepada perubahan kedudukan. Pergerakan mudah dalam ruang dinamakan mobiliti geografi. Perubahan kedudukan pada peringkat status yang sama dinamakan mobiliti mendatar. Pergerakan ke atas atau ke bawah daripada satu peringkat status kepada peringkat status yang lain pula dinamakan mobiliti menegak. Pergerakan ke atas dalam peringkat sosial dapat tercapai sebahagian besarnya dalam masyarakat kita melalui pendidikan, kekayaan dan perhubungan.

Mobiliti sosial menegak boleh berlaku hanya dalam masyarakat yang mempunyai kelas
kelas terbuka, iaitu dalam suatu masyarakat yang di dalamnya seseorang boleh memasuki kelas sosial yang berlainan daripada kelas keluarganya sendiri. Mobiliti sosial merujuk kepada perubahan kedudukan dalam sesuatu susunlapis masyarakat. Pergerakan boleh dalam bentuk menegak (naik turun) atau mendatar, dan antara generasi/dalam generasi.

Mobiliti mendatar : pergerakan dalam kedudukan sosial ke sistem sosial
yang berbeza tetapi dalam pangkat yang sama.
Mobiliti menegak : pergerakan daripada satu kedudukan ke kedudukan
yang lebih tinggi atau lebih rendah.

Mobilti antara generasi : perubahan kedudukan generasi anak-anak berbeza dengan kedudukan ibu bapa (boleh menurun atau meningkat menegak).

Mobiliti dalam satu generasi : seseorang yang dahulunya dalam sesuatu strata sekarang telah berubah, sama ada meningkat atau menurun (orang atau generasi yang sama).


No comments: