Saturday 28 August 2021

PEMBANGUNAN & PERUBAHAN





PEMBANGUNAN INDIVIDU & MASYARAKAT (KAITAN PERUBAHAN  DAN PERUBAHAN PEMBANGUNAN)

Pembangunan kemahiran dan kebolehan orang/individu dalam sesuatu bidang terutamanya dalam memberi sumbangan kepada pembangunan negara.

Pembangunan masyarakat - Pembangunan dilaksanakan oleh pemerintah bersama rakyat dengan tujuan memberikan kemakmuran dan kesejahteraan pada rakyat. Masyarakat mempunyai kedudukan yang penting dilihat dari nilai-nilai positif yang dimiliki sebagai sumber tenaga kerja, kekayaan alam yang merupakan pendapatan

PEMBANGUNAN & PERUBAHAN

Menurut Katz (dalam Yuwono 2001:47, pembangunan sebagai perubahan sosial yang besar dari suatu keadaan tertentu ke keadaan yang dipandang lebih bernilai. Pembangunan yang telah dicanangkan selama ini akan dapat berjalan sesuai harapan bersama apabila mendapat tanggapan positif dari masyarakat, seperti yang dikemukakan oleh Gran (dalam Yuwono 2001:54) bahawa peningkatan kesejahteraan manusia menjadi fokus sentral dari pembangunan dimana pelaksanaan pembangunan masyarakat lah yang menentukan tujuan, sumber-sumber pengawasan dan pengarahan proses-proses pelaksanaan pembangunan. 

Pada dasarnya dalam negara yang sedang berkembang dari suatu keadaan taraf rendah, menuju taraf modernisasi, dimana variable-variabel dalam pembangunan dapat mengalami perubahan ke arah yang lebih baik. Menurut Bachtiar Effendi (2002:2) pembangunan adalah suatu upaya untuk meningkatkan segenap sumber daya yang dilakukan secara berencana dan berkelanjutan dengan prinsip daya guna dan hasil guna yang merata dan berkeadilan. Menurut Soekanto (2005:437) pembangunan sebenarnya merupakan suatu proses perubahan yang direncanakan dan dikehendaki.



No comments: