Saturday 28 August 2021

PENILAIAN LATIHAN






Satu proses untuk menentukan nilai sesuatu program latihan. Satu proses untuk menentukan keberkesanan model latihan yang digunakan. Satu proses untuk mengenalpasti kekuatan dan kelemahan program latihan dengan tujuan untuk memperbaiki program yang akan datang atau untuk menentukan samada program perlu diteruskan atau ditamatkan.

Proses Penilaian
Satu kontinuam daripada ad-hoc, mudah, formal, sistematik, dan komprehensif. Memerlukan kepakaran supaya hasil penilaian boleh disahkan dan dipercayai dengan menunjukkan kebenaran yang sebenarnya.

Tujuan Penilaian Latihan
Untuk menunjukkan program latihan telah memberi kesan kepada organisasi. Untuk menunjukkan pentingnya bahagian latihan. Untuk menjadikan asas membuat keputusan mengenai peruntukan sumber dan kewangan latihan; pemilihan model latihan, tempat, fasilitator, dan ABM. Untuk menunjukkan akauntabiliti di mana amanah telah dijalankan dengan sempurna. Untuk melengkapkan proses perencanaan program latihan.

Perencanaan Program Latihan
Menentukan keperluan latihan, Menentukan objektif latihan, Menentukan isi kandungan latihan, Memilih perserta latihan, Menentukan jadual latihan, Menentukan kemudahan latihan. Memilih fasilitator, Menentukan dan menyediakan ABM, Penyelarasan perlaksanaan latihan, Penilaian latihan.

EVALUATION : PART OF TEN-STEP PROCESS

     1.              Determining Needs
2.              Setting Objectives
3.              Determining Subject Content
4.              Selecting Participants
5.              Determining The Best Schedule
6.              Selecting Appropriate Facilities
7.              Selecting Appropriate Instructors
8.              Selecting and Preparing Audiovisual Aids
9.              Coordinating The Program

10.            Evaluating The Program


No comments: