Satu proses untuk menentukan nilai sesuatu program latihan. Satu
proses untuk menentukan keberkesanan model latihan yang digunakan. Satu proses
untuk mengenalpasti kekuatan dan kelemahan program latihan dengan tujuan untuk
memperbaiki program yang akan datang atau untuk menentukan samada program perlu
diteruskan atau ditamatkan.
Proses Penilaian
Satu kontinuam daripada ad-hoc, mudah, formal, sistematik,
dan komprehensif. Memerlukan kepakaran supaya hasil penilaian boleh disahkan
dan dipercayai dengan menunjukkan kebenaran yang sebenarnya.
Tujuan Penilaian
Latihan
Untuk menunjukkan program latihan telah memberi kesan kepada
organisasi. Untuk menunjukkan pentingnya bahagian latihan. Untuk menjadikan
asas membuat keputusan mengenai peruntukan sumber dan kewangan latihan;
pemilihan model latihan, tempat, fasilitator, dan ABM. Untuk menunjukkan
akauntabiliti di mana amanah telah dijalankan dengan sempurna. Untuk
melengkapkan proses perencanaan program latihan.
Perencanaan Program
Latihan
Menentukan keperluan latihan, Menentukan objektif latihan, Menentukan
isi kandungan latihan, Memilih perserta latihan, Menentukan jadual latihan, Menentukan
kemudahan latihan. Memilih fasilitator, Menentukan dan menyediakan ABM, Penyelarasan
perlaksanaan latihan, Penilaian latihan.
EVALUATION : PART OF TEN-STEP
PROCESS
1.
Determining Needs
EVALUATION : PART OF TEN-STEP
PROCESS
2.
Setting Objectives
3.
Determining Subject Content
4.
Selecting Participants
5.
Determining The Best Schedule
6.
Selecting Appropriate Facilities
7.
Selecting Appropriate Instructors
8.
Selecting and Preparing Audiovisual Aids
9.
Coordinating The Program
10. Evaluating The Program
No comments:
Post a Comment