Konsep
pluralisme agama dibawa oleh pengaruh pemikir-pemikir Indonesia ke Asia
Tenggara sebagai manifestasi apa yang diperjuangkan oleh gerakan Islam Liberal.
Mereka ini kebanyakannya belajar daripada orientalis dan mendokong ajaran
Pancasila. Mereka juga banyak terpengaruh dengan rasionalisme iaitu fahaman
yang meletakkan kekuatan akal melebihi segala-galanya hatta wahyu sekali pun.
Seorang pemimpin pembangkang cuba menjuarai isu-isu Islam tetapi mempunyai sejarah
mendokongi Islam Liberal. Dengan erti kata lain, proses taakulan dianggap
sebagai perkara yang mutlak dalam agama. Sedangkan Al-Quran dan Al-Sunnah itu
adalah sebenarnya yang mutlak dalam agama.
Prinsip
utama para orientalis apabila memperkatakan mengenai alQuran ialah bahawa
Al-Quran itu adalah percampuran unsur-unsur Perjanjian Lama, Perjanjian Baru
dan berbagai sumber-sumber lain termasuklah pengaruh agama Yahudi. Al-Quran
juga biasanya didakwa sebagai bukan wahyu Allah bahkan ia hanyalah semata-mata
karangan Nabi Muhammad s.a.w.. Ini adalah dakwaan klasik yang telah terdengar sejak
zaman Nabi Muhammad s.a.w. lagi. Roboh Tunjang Sumber Peradaban Islam.
Dengan
memberikan andaian yang merobah keaslian Al-Quran sebagai Kalamullah, para
orientalis bukan sahaja telah cuba merobohkan tunjang sumber peradaban Islam
bahkan boleh menggugat keaslian kesemua ajaran Islam itu sendiri. Begitu juga
apabila dikatakan agama Islam serupa dengan agama-agama lain (walaupun agama
Samawi), maka agama Islam tidak mempunyai sebarang nilai lagi berbanding dengan
agama-agama lain sebagai satu entiti Al-Din yang tersendiri.
KENAPA ISLAM LIBERAL
BERBAHAYA?
Konsep
Islam Liberal amatlah merbahaya kerana ia merosakkan akidah umat Islam. Apa
yang paling fundamental dalam gerakan pluralisme agama ialah pernyataan bahawa
semua agama adalah sama.
Pertama.
Pada tanggapan pendokongnya, agama-agama di dunia ini mempunyai nilai sepunya
yang sama walaupun nama agamanya adalah berbeza seperti Islam, Kristian, Hindu,
Buddha dan seumpamanya.
Kedua,
kebaikan yang dianjurkan oleh setiap agama juga dikatakan sama.
Ketiga,
Tuhan semua agama adalah sama iaitu Tuhan yang satu walaupun agama
masing-masing berbeza antara satu sama lain.
Keempat,
kebenaran hakiki semua agama juga dikatakan sama kerana semua agama menuju kepada
keredaan Tuhan yang satu seperti dalam ungkapan “Unity in Diversity” atau “One
God Different Ways”.
Kelima,
konsep kesamarataan agama. Dikatakan bahawa semua agama adalah sama rata.
SEMUA AGAMA SAMA??
Sekiranya
dikatakan semua agama adalah sama, apa ertinya seseorang itu beragama Islam. Akan
banyak berlaku kemurtadan kerana manusia Muslim akan keluar daripada agama
Islam dan menganut agama lain jika ia berfahaman dan mengganggap memeluk semua
agama adalah sama sebab semua agama adalah serupa belaka.Ini adalah fahaman
yang sangat menyesatkan. Jika nilai semua agama dikatakan mempunyai persamaan
kenapa wujud Tuhan yang berbeza-beza.
Allah
adalah Tuhan orang Islam. Adakah Allah juga Tuhan agama-agama lain? Jawapannya
tidak! Tentu sama sekali orang-orang Islam tidak akan bersetuju bahawa nilai
ibadat dalam Islam sama dengan nilai ibadat dalam agama-agama lain. Semestinya
juga orang Islam tidak akan bersetuju bahawa nilai dalam Islam itu sama
tahapnya dengan nilai dalam agama-agama yang lain. Sebenarnya, cara hidup,
agama dan Al-Din di sisi Allah hanyalah Islam. Firman Allah s.w.t. dalam Surah
Al-An’am ayat 153 yang bermaksud: Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (ugama
Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu
menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang
lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan Yang demikian itulah
Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.
Isu
pluralisme agama dan Islam Liberal menimbulkan fenomena baru dalam pemikiran
Islam. Ia mencetuskan pelbagai kontroversi dalam dunia Islam dan antarabangsa
serta menggugat akidah umat Islam.
CIRI ISLAM LIBERAL DAN
PLURALISME
Agama
Ia
mempunyai satu gerakan yang terancang yang berlindung di bawah gerakan-gerakan seperti
global ethics, human rights dan interfaith dialogue atau dialogue of faith dan civilizational
dialogue. Jaringan
Islam Liberal. Ia mempunyai jaringan luas hampir di seluruh dunia termasuklah
Malaysia dan telah lama berakar umbi di Indonesia.
Ideologi
dan fahaman pluralisme agama merupakan suatu serangan mental dan penjajahan
pemikiran yang berbahaya terhadap Islam serta penganutnya. Ia dilakukan secara halus
untuk mengelirukan pemikiran umat Islam atas nama rasional, toleransi dan
perpaduan. Ia
mempunyai elemen-elemen fahaman Islam Liberal, sekularisme, rasionalisme,
penolakan terhadap autoriti keagamaan, longgar dalam perbahasan mengenai
hakikat kebenaran sesuatu agama dan sentiasa cuba menyamaratakan ajaran-ajaran
agama yang berbagai.
Prinsip Islam Liberal
Ia
mempromosi nilai-nilai barat dengan berselindung di sebalik slogan dan
penekanan kepada terminologi universal values, good values, shared-values,
positive values, noble values dan istilah-istilah yang lunak didengari. Ia
menanamkan bibit kekeliruan dan ketidakpastian dengan menggunakan moto yang
kelihatan baik dan muluk seperti “One God Different Ways”, “Unity in
Diversity”, dan lain-lain lagi. Ia
memisahkan nilai daripada agama dengan menyatakan nilai sejagat atau universal
mengatasi kebaikan nilai agama dan ini menidakkan peranan agama dalam kehidupan
seseorang. Apabila
fahaman ini menyatakan nilai-nilai yang diterima majoriti itu adalah suatu
kebaikan, maka ia sebenarnya menolak autoriti agama, kesahihan agama dan
keabsahan agama. Ia
memperjuangkan kebebasan mengeluarkan pendapat dalam beragama kononnya setiap orang
berhak untuk memberikan pandangan walaupun pandangan itu sebenarnya bertentangan
dengan agama atau pandangan itu boleh menyakiti penganut-penganut agama lain.
Islam Liberal dan Frasa
Kebenaran
Metodologi
yang digunakan mereka iaitu relativisme iaitu dengan menyatakan bahawa
kebenaran adalah relatif dan tidak boleh didakwa mana-mana pihak, yang
bertujuan kononnya memberi kebebasan yang mutlak dalam mengeluarkan pendapat
dalam agama masing-masing. Jika kebenaran adalah relatif, maka agama juga
bermakna bukanlah sesuatu yang benar dan tidak mutlak. Pluralisme agama lebih
cenderung meletakkan neraca akal melebihi neraca agama kerana akal dianggap
sebagai berautonomi dan mampu memikirkan segala-galanya.
CARA MENANGANI ISLAM
LIBERAL
Menguatkuasakan
undang-undang untuk
mencegah penularan gerakan Islam Liberal.
Memperkasa akidah umat
Islam dengan
menfokuskan kepada ancaman gerakan Islam Liberal.
Mendedahkan
kepada masyarakat secara meluas akan gejala gerakan Islam Liberal yang boleh
merosakkan akidah dan pemikiran umat Islam.
Umat Islam perlu
berhati-hati, berwaspada dan berawas dengan gerakan fahaman pluralisme agama
kerana matlamat akhir gerakan ini ialah menghapuskan semua agama. Apabila nilai akal diletakkan diletakkan
lebih tinggi daripada agama, maka agama tidak lagi mempunyai sebarang
signifikan dan peranan.
Umat Islam perlu berpegang
teguh dengan agama Allah agar kita tidak terpesong. Allah s.w.t telah berfirman dalam
surah al-An’am, ayat 153 yang berbunyi: “Dan bahawa sesungguhnya inilah
jalan-Ku (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutinya, dan
janganlah kamu menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan
itu mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah. Dengan demikian itulah Allah perintahkan
kamu supaya bertaqwa.”
No comments:
Post a Comment