Career Maturity Inventory
(CMI) atau Inventori Kematangan Kerjaya (Crites, 1973). Career Maturity Inventory (CMI) atau Inventori Kematangan Kerjaya
digunakan untuk mengukur proses bagaimana remaja dan individu dewasa
menggunakan pendekatan dalam urusan membangunkan kerjaya mereka. Ia mengandungi
sebanyak 50 soalan. Teori Pembangunan Kerjaya Super menjadi landasan kepada
Inventori Kematangan Kerjaya ini.
Urusan
membangunkan kerjaya ini merangkumi urusan seperti kompetensi perancangan
kerjaya (penilaian diri, informasi pekerjaan, pemilihan matlamat, orientasi dan
tolak ansur), pengetahuan tentang diri (kekuatan dan kelemahan) serta
pengetahuan tentang dunia pekerjaan. Mereka yang tinggi di dalam skor inventori
ini matang dalam membuat perancangan dan keputusan tentang pembangunan kerjaya
mereka.
Career Awareness and Interest Inventory
(CAS) atau Inventori Kesedaran dan Minat Kerjaya
Career Awareness and Interest Inventory
(CAS) atau Inventori Kesedaran dan Minat Kerjaya digunakan untuk membantu individu
mengenalpasti minat kerjaya mereka. Inventori ini memudahcara individu dalam
meneroka dan mengenalpasti kerjaya yang sesuai dengan minat mereka. Oleh itu ia
sangat menggunakan dalam proses perancangan kerjaya.
1.
CMI adalah merupakan
inventori untuk mengukur:
CMI is an inventory to
measure:
A. aspirasi
kerjaya
career aspiration
|
B. kematangan
kerjaya
career maturity
|
C. kesedaran
kerjaya
career awareness
|
D. penerokaan
kompetensi
competency exploration
|
2.
CAS adalah merupakan
inventori untuk mengukur:
CAS is an inventory to
measure:
A. aspirasi
kerjaya
career aspiration
|
B. kematangan
kerjaya
career maturity
|
C. kesedaran
kerjaya
career awareness
|
D.
penerokaan kompetensi
competency exploration
|
3.
Dalam pembinaan
identiti kerjaya, fokus merujuk kepada tahap di mana:
Towards career identity
building, focus refers to the stage at which:
A. pandangan
tentang kerjaya terbentuk
viewpoint on career is built
|
B. berlaku
pengumpulan informasi tentang kerjaya
information on career is being
collected
|
C. siapa,
apa, di mana, kenapa, bila dan bagaimana dintegrasi dan kesimpulan dicapai
information on who, what, where, why,
when and how are integrated and conclusion is achieved.
|
D. Tiada
jawapan
No answer
|
4.
Dalam pembinaan
identiti kerjaya, pemahaman merujuk kepada tahap di mana:
Towards career identity
building, understanding refers to the stage at which:
A. pandangan
tentang kerjaya terbentuk
viewpoint on career is built
|
B. berlaku
pengumpulan informasi tentang kerjaya
information on career is being
collected
|
C. informasi
siapa, apa, di mana, kenapa, bila dan bagaimana dintegrasi dan kesimpulan
dicapai
information on who, what, where, why,
when and how are integrated and conclusion is achieved.
|
D. Tiada
jawapan
No answer
|
No comments:
Post a Comment