Berkahwin pada usia
yang lewat memberi kebimbangan yang akan memberi impak negatif kepada masyarakat,
bangsa, negara dan agama. Justeru, ia perlu diselesaikan agar pembangunan
negara dan umat Islam di Malaysia khususnya tidak terganggu oleh bilangan
rakyat yang semakin berkurangan berbanding kadar keperluan sumber tenaga
manusia. Kahwin Lewat di Kalangan Masyarakat Malaysia Lembaga Penduduk dan
Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) telah menyatakan bahawa peningkatan usia
berkahwin bagi rakyat Malaysia semakin meningkat dari tahun ke tahun.
Berapakah usia yang dianggap lewat untuk berkahwin?.
Perbahasan ini boleh dibincangkan berdasarkan dua buah hadith Rasulullah saw yang
menjelaskan tentang perkahwinan.
Hadith
Pertama: Sabda Rasulullah saw:
Maksudnya: “Wahai para
pemuda, sesiapa di antara kamu yang mampu, maka berkahwinlah, sesungguhnya ia
lebih menundukkan pandanganmu dan lebih memelihara kemaluanmu, dan barangsiapa yang
tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa, sesungguhnya ia adalah perisai
baginya.
Hadith ini menunjukkan bahawa usia berkahwin yang
terbaik adalah pada usia pemuda kerana Rasulullah saw menggalakkan pemuda untuk
berkahwin, tidak dinyatakan kanak-kanak mahupun orang tua.
Hadith
kedua: Sebagaimana yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik ra,
“Rasulullah saw memerintahkan untuk memberi mahar,
dan sangat melarang hidup membujang, Baginda saw bersabda: “Nikahilah para
wanita yang sangat penyayang dan subur kerana aku akan berbangga dengan
banyaknya bilangan kalian di akhirat kelak.”
Hadith ini menunjukkan
bahawa seorang lelaki atau perempuan yang terbaik untuk dinikahi adalah yang
penyayang dan subur. Oleh itu, tahap kesuburan seseorang boleh menjadi asas
kepada usia terbaik untuk berkahwin dan usia yang dianggap lewat berkahwin
lantaran penurunan tahap kesuburan.
Pertama : Usia pemuda
Waktu baligh sehingga
berusia 40 tahun kerana usia pemuda telah diiktiraf sebagai usia yang paling
gagah bagi seseorang samada dari sudut mental, fizikal mahupun emosi. Sheikh
Hashim Muhammad Ali ada mengingatkan bahawa Rasulullah saw dibangkitkan sebagai
Rasul pada usia 40 tahun, bermakna usia ini masih dikira sebagai usia pemuda
kerana Baginda dibangkitkan dalam keadaan yang paling tepat untuk membawa
risalah Islam.
Kedua: Tahap Kesuburan
Tahap kesuburan lelaki dan wanita adalah berbeza
antara satu sama lain. Lelaki mengalami tahap kemuncak kesuburan pada usia
antara 20 hingga 39 tahun. Manakala wanita mengalami tahap kemuncak kesuburan
pada usia antara 20 hingga 29 tahun. Pada usia 30 tahun, kesuburan wanita mula
menurun, namun ia menurun secara mendadak selepas usia 35 tahun.
Usia Lewat Berkahwin Bagi Lelaki Dan Wanita:
Usia yang dianggap lewat berkahwin bagi lelaki
adalah tidak sama dengan wanita kerana perkembangan mental, fizikal dan
biologikal mereka adalah tidak sama. Oleh itu, usia 35 tahun boleh dianggap lewat
bagi lelaki dan usia 30 tahun pula dianggap lewat bagi wanita untuk berkahwin kerana:
1. Manusia berada pada usia pemuda sekitar waktu
baligh sehingga 40 tahun. Oleh
kerana usia baligh wanita adalah lebih awal
berbanding lelaki, maka wanita lebih cepat
matang. Berkahwin pada usia yang melepasi tahap
kemuncak kematangan mereka
merupakan waktu yang dianggap lewat kerana alam perkahwinan
seharusnya dikemudi
ketika tahap pemikiran berada di tahap yang paling
bijak dan fizikal yang paling gagah
dalam hidup agar matlamatnya dapat dicapai semaksima
mungkin.
2. Tahap kesuburan lelaki menurun secara drastik
pada usia 40 tahun. Manakala
penurunan kesuburan wanita pula jatuh secara drastik
pada usia 35 tahun. Sekiranya
mereka berkahwin pada usia ini, maka kemungkinan
untuk mendapatkan anak adalah
sangat rendah. Oleh itu, untuk mencapai salah satu
daripada matlamat perkahwinan,
usia paling lewat bagi lelaki dan wanita berkahwin
ialah 5 tahun sebelum tahap
kesuburan mereka menurun secara drastik.
Punca
Berlakunya Fenomena Kahwin Lewat di kalangan masyarakat Malaysia
Mahar
dan hantaran yang tinggi - kaum lelaki yang perlu
menyediakan mahar dan hantaran buat isteri yang bakal dikahwininya. Islam tidak
pernah menetapkan kadar mahar bagi seorang wanita. Namun, adat dan budaya
masyarakat Melayu yang telah menjadikan mahar sebagai bahan kemegahan
menyebabkan mereka berlumba-lumba meletakkan mahar yang tinggi sehingga lelaki
perlu berfikir panjang untuk berkahwin.
Akhirnya, mereka tiada pilihan selain menguburkan
sahaja niat mereka lantaran permintaan pihak wanita yang tidak mampu dipenuhi.
Tidak
bertemu jodoh yang sesuai - Mencari jodoh sangat berkait
rapat dengan soal kufu samada dari segi usia, agama, keturunan dan sebagainya.
Timbulnya permasalahan tidak bertemu jodoh yang sesuai adalah disebabkan oleh
taraf wanita yang semakin tinggi di mana ramai wanita menjawat jawatan tinggi
di tempat kerja mereka dan banyaknya bilangan mereka yang mempunyai taraf
pendidikan tinggi. Ketidakseimbangan nisbah ini menyulitkan pencarian jodoh
yang sekufu. Atas konsep kufu dalam perkahwinan, biasanya wanita akan mencari
calon suami yang sama taraf atau lebih daripadanya. Dengan statistik sebegini,
sukar bagi wanita menemui jodoh yang sesuai untuk dirinya. Apabila bilangan
wanita tidak berkahwin semakin banyak, ini sekaligus menyebabkan bilangan
lelaki tidak berkahwin juga bertambah banyak.
Merasa
tenang hidup sendirian - Dengan kerjaya dan gaji yang
mencukupi, banyak juga wanita yang merasa selesa hidup bersendirian tanpa
suami. Ada juga anak-anak yang ingin berbakti menjaga orang tua mereka, tidak
mahu berkahwin kerana bimbang komitmen keluarga akan menghalangnya daripada
terus berbakti kepada ibubapanya sendiri. Punca ini kebanyakannya berlaku di
kalangan wanita berkerjaya dan berpendidikan tinggi.
Kesan sihir ke atas kelewatan berkahwin - Kewujudan
sihir firman Allah dalam surah al-Baqarah, ayat 102:
Maksudnya: “Dan mereka mengikuti apa yang dibaca
oleh syaitansyaitan pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahwa Sulaiman
itu mengerjakan sihir), padahal Sulaiman tidak kafir (Tidak mengerjakan sihir),
hanya syaitan-syaitanlah yang kafir (mengerjakan sihir). mereka mengajarkan
sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua orang malaikat di
negeri Babil iaitu Harut dan Marut, sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu)
kepada seorangpun sebelum mengatakan: "Sesungguhnya kami hanya cubaan
(bagimu), sebab itu janganlah kamu kafir". Maka mereka mempelajari dari
kedua malaikat itu apa yang dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang
(suami) dengan isterinya.”
Sabda Rasulullah saw:
Maksudnya: “Sesungguhnya jampi, azimat dan sihir
pengasih adalah syirik.
Penyelesaian Pendekatan al-Sunnah dalam menangani Kahwin
Pendekatan al-Sunnah dalam menangani fenomena
kahwin lewat yang berpunca daripada kadar mahar dan hantaran yang tinggi.
Rasulullah saw bersabda:
Maksudnya: “Berkahwinlah kamu walau dengan sebentuk
cincin besi.”
Hadith ini mengharuskan perkahwinan berlaku walaupun
dengan kadar mahar yang sangat kecil seperti sebentuk cincin besi kerana apa
yang penting dalam perkahwinan bukanlah tingginya nilai mahar yang diberi,
tetapi taqwa seseorang. Taqwa ini akan membina kekuatan untuk seseorang
melaksanakan tanggungjawabnya dengan baik dalam sebuah rumahtangga.
Dalam
urusan hantaran perkahwinan yang biasanya bertujuan untuk kegunaan majlis
kenduri walimah,
Rasulullah saw bersabda:
“Adakanlah kenduri kahwin walau dengan
seekorkambing.”
Pendekatan al-Sunnah dalam menangani fenomena kahwin
lewat tidak bertemu jodoh yang sesuai.
Sabda Rasulullah saw:
Maksudnya: “Seorang wanita dikahwini kerana empat
perkara: kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya.
Maka pilihlah agama, nescaya kamu akan bahagia.”
Hadith ini menyatakan
tentang kecenderungan nafsu lelaki untuk mencari calon isteri yang mempunyai
harta, keturunan, kecantikan dan agama. Maka Rasulullah saw memerintahkan agar
seorang lelaki memilih agama mengatasi kecenderungan nafsunya terhadap selain
itu, nescaya kamu akan bahagia. Oleh itu, Islam mengajar agar umatnya tidak
terlalu memilih dalam mencari pasangan hidup sehingga menolak perkahwinan hanya
kerana kekurangannya pada sudut lain selain agamanya.
Bagi wanita, Rasulullah
saw mengajar agar menerima lamaran seorang lelaki yang baik agama dan akhlaknya
sehingga jika seorang wanita menolak lamaran dari lelaki sedemikian, maka akan
berlaku fitnah di muka bumi dan kerosakan yang besar.
Baginda saw bersabda:
Maksudnya: “Apabila
datang seorang lelaki yang engkau redha dengan agama dan akhlaknya, maka
berkahwinlah dengannya, jika tidak, akan berlaku fitnah di atas muka bumi dan
kerosakan yang besar.”
Agama seharusnya
menjadi ukuran utama dalam memilih pasangan hidup. Oleh itu, ibubapa memainkan
peranan yang sangat penting dalam menentukan masa depan anak-anak mereka. Ayah
sebagai wali, perlu berusaha mendapatkan jodoh yang soleh bagi anak
perempuannya. Begitu juga sebagai ayah kepada anak lelaki, dia seharusnya
mengambil berat tentang solehah atau tidak jodoh pilihan anaknya. Inilah salah satu
daripada tanggungjawab seorang ayah yang kian diabaikan hari ini.
Pendekatan al-Sunnah perasaan tenang hidup
bersendirian - Dalam hadith Hamid bin Abi Hamid al-Tawil, bahawasanya beliau
mendengar Anas bin Malik ra berkata: telah datang 3 lelaki ke rumah
isteri-isteri Nabi saw bertanya tentang ibadah Nabi saw. Apabila dikhabarkan
kepada mereka tentang ibadah Baginda saw, mereka seolah-olah memperkecilkan
ibadah Baginda, lalu berkata: Siapalah kami jika dibandingkan dengan Nabi saw?
Allah telah mengampunkan segala dosa Baginda yang telah lalu dan akan datang.
Berkata salah seorang dari mereka: “Sesungguhnya aku solat sepanjang malam.”
Berkata seorang lagi: “Aku berpuasa sepanjang hari tanpa berbuka.” Berkata
seorang lagi: “Aku menjauhi wanita dan aku tidak berkahwin,”
Kemudian Rasulullah saw datang kepada mereka, lalu bersabda:
Maksudnya: “Kaliankah yang berkata begini dan
begini? Demi Allah, aku adalah orang yang paling takut kepada Allah dan paling
bertaqwa dari kalangan kamu, tetapi aku berpuasa dan berbuka, aku solat dan tidur,
aku berkahwin dengan wanita, maka barangsiapa yang tidak menyukai sunnahku, dia
bukanlah dari kalanganku.”
Hadith ini secara tidak langsung memberitahu bahawa
walau sebesar manapun ibadah dan kebajikan yang ingin dilakukan oleh seseorang
melalui hidup bersendirian tanpa pasangan hidup, ia tetap bertentangan dengan
apa yang lebih utama (khilaful aula). Perkara yang lebih utama adalah mengikuti
sunnah Rasulullah saw dengan berkahwin.
Pendekatan al-Sunnah dalam menangani fenomena kahwin
lewat yang berpunca daripada sihir yang menyebabkan kelewatan berkahwin.
Sabda Rasulullah saw:
Maksudnya: “Sesungguhnya jampi, azimat dan sihir
pengasihadalah syirik.”
Apabila kembali kepada sunnah, seorang Islam tidak
akan melakukan sihir yang merupakan perbuatan syirik sebagaimana dijelaskan
dalam hadith di atas.
No comments:
Post a Comment