Thursday 4 May 2017

KADANG-KADANG IMAN RASA PAHIT



 Ayat balad 4 – sesungguhnya kami menjadikan manusia  dalam keadan susah payah.


Kami buat manusia dalam keadaan susah. Kami menjadi manusia mula-mula dengan kelahiran ibu dan bayi sudah susah. Kesenangan yang diperolehi pun sekejap lepas tu susah semula. Hidup manusia ini susah dan kene berusaha
Apa tujuan jadi susah, tujuan adalah ujian hidup sama ada kita kembali kepada Allah SWT atau sebaliknya. Siapa manusia istiqamah dengan ajaran Islam.

Semua manusia susah. Untuk hidup senang, dia perlu berusaha. Manusia tidak boleh hidup rilek. Senang tidak lama kerana datang susah semula. Kita tidak akan jumpa manusia hidup mudah dari kelahiran hinggalah kematian. Manusia hidup susah mengikut laluan masing-masing. Contoh orang miskin mencari duti untuk sesuap nasi. Manakala orang kaya susah sebab memikirkan untuk menambah untung.

Dalam senang  ada kesusahan

Apa hikmah Allah buat susah, Allah nak bagi tau penghujung susah adalah menuju  akhirat.


Bersusah-susahlah engkau susah mencari Allah SWT.


"Sesungguhnya barangsiapa yang mencari redha Allah dengan marahnya manusia, maka Allah akan cukupkan baginya akan segala keperluannya di dunia ini. Tetapi barangsiapa yang mencari redha manusia dalam keadaan Allah murka, maka Allah menyerahkan nasibnya kepada manusia."

Friday 28 April 2017

ILMU KEIBUBAPAAN


Peristiwa menyayat hati kita semua rakyat Malaysia kematian adik tahfiz Mohamad Thaqif Amin Mohd Gaddafie, 11. Apa yang sebenarnya pembelajaran yang kita boleh perolehi daripada kes ini?

Anak-anak perlu dilengkapi asas pendidikan, psikologi dan kerohanian yang betul bagi membolehkan mereka berdepan perubahan dunia yang serba mencabar. Ibu bapa merupakan role model kepada anak-anak dan akan mengamalkan apa yang dipelajari daripada rakan serta keluarga. Ramai menganggap ilmu keibubapaan boleh berlaku secara semula jadi.
  
Berdasarkan kepada kajian pendidikan awal kanak-kanak berumur 1 hingga 5 tahun, kanak-kanak mempunyai 10 billion neuron. Ketika ini kanak-kanak sedang mengalami proses pembelajaran. Ibu bapa perlu mengajar dan mencorakkan dengan betul mengenai akhlak, sikap yang baik dan mengambil tahu perkembangan setiap saat.

Ibu bapa perlu mendengar permasalahan anak-anak di rumah dan sekolah. Jika anak-anak tidak mahu ke sekolah, bertanyalah dengan baik. Jika kita tidak membenarkan perlakuan yang salah, terangkanlah kepada anak-anak tanpa perlu terus merotan. Rotan ada tempat dan masa. Itu lebih baik. Melayan anak-anak baik inshaAllah anak menjadi baik. Menjaga anak-anak banyakkan sabar dan sentiasa meningkatkan ilmu keibubapaan.


Kepada ibu bapa, jaga akhlak dan sikap baik kita di mana-mana kerana anak-anak akan mengikuti nilai-nilai tersebut ketika bekerja dan hidup bermasyarakat. 

Bercita-cita mendidik anak-anak supaya menjadi soleh kerana ianya hadiah syurga dunia. Cayok..:)

*Tak jadi ibu lagi...huhu

Wednesday 26 April 2017

THE BUSINESS VISION & MISSION


Vision & Mission
·  While a company must continually adapt to its competitive environment, there are certain core values that remain relatively steady and provide guidance in the process of strategic decision-making.
·  These unchanging ideals form the business vision and are expressed in the company’s mission.
·   Many companies develop both
·   Shared vision can motivate employees
·   Develops a commonality of interests
·   Helps focus on opportunity & challenge
Vision Statement
Vision statement answers the question: “What do we want to become?”
            Vision statement developed first
            Short – preferably one sentence
            Broad management involvement
Vision
Clear Business Vision – Comprehensive Mission Statement

Mission statement answers the question: “What is our business?”
Reveals:
What the organization wants to be
Whom we want to serve

Mission Statements
·   Essential for effectively establishing objectives and formulating strategies.
·   It sets the foundation for priorities, strategies, plans and work assignments.

Importance of Mission
Benefits from a strong mission : Unanimity of Purpose, Resource Allocation, Organizational Climate & Focal point for work structure

Developing Vision & Mission
·   Clear mission is needed before alternative strategies can be formulated and implemented

·  Important to have as broad range of participation as possible among managers in developing the mission

9 Components of Mission Statement

Customers - “Who are the firm’s customers?”

Employees - “What are the firm's major products or services?”

Public Image - “Geographically, where does the firm compete?”

Self-Concept - “Is the firm technologically current?”

Philosophy - “Is the firm committed to growth and financial soundness?”

Survival Growth Profit – “What are the basic beliefs, values, aspirations, and ethical priorities of the firm?”

Technology - “What is the firm’s distinctive competence or major competitive advantage?”

Concern Public public image - “Is the firm responsive to social, community, and environmental concerns?”

Concern for employees - “Are employees a valuable asset of the firm?”

Markets -


Products Services