Melihat kepada perubahan persekitaran yang begitu cepat memerlukan pihak sekolah bertindak lebih berkesan untuk menghasilkan pelajar berpendidikan dan berupaya untuk bersaing dalam ekonomi global. Bagaimanakah caranya pemimpin sekolah bertindak? Dapatkah mereka bertindak secara professional atau sebaliknya? Sudah tentu cara tradisional seperti “command and control” tidak lagi sesuai diamalkan.
Menurut Hirschhorn (1997), terdapat dua orientasi pemimpin
iaitu orientasi birokratik dan orientasi profesional. Birokrasi bermaksud
pemimpin melaksanakan kawalan berpusat dan proses kerja diselaraskan. Walhal
orientasi profesional melaksanakan peraturan yang diaplikasi secara fleksibel,
kawalan dikongsi bersama, dan proses kerja terbuka untuk perbincangan bersama.
Pemimpin sekolah yang sentiasa menekankan pemusatan dan
sesuatu yang rasmi akan menggunakan kuasa untuk mengawal tanpa mengambilkira
keupayaan guru. Kuasa kedudukan digunakan dan berpusat dalam pejabat pentadbir.
Pemimpin ini akan mendisiplinkan guru dengan mendapatkan pematuhan (compliance)
melalui arahan organisasi. Kepatuhan yang rigid terhadap undang-undang dan
peraturan diamalkan dan diberi sedikit ruang sahaja untuk menggunakan budi
bicara untuk guru-guru bertindak dalam menjalankan tugas.
Proses kerja dibentuk dengan ketat untuk memantau guru, dan
menggunakan paksaan untuk guru melaksanakan tugas seperti yang diharapkan.
Pemimpin beranggapan tanpa pemantauan ketat guru tidak akan memberikan yang
terbaik untuk sekolah, guru akan curi tulang dan mengurangkan usaha dan
menganggap guru sebenarnya tidak bermotivasi untuk mencapai wawasan sekolah
sebaliknya hanya menanti gaji di hujung bulan. Kesan daripada budaya ini guru
hidup dalam keadaan tertekan dan menghalang komunikasi terjadi, kurang semangat
dan melemaskan.
Mengapa pemimpin perlu memahami kesan tingkah laku mereka?
Pertama, tingkah laku yang mengamalkan budaya autoritarian akan mempengaruhi
pola berkomunikasi terutama di antara aras hierarki yang wujud dalam
organisasi. Kakitangan tidak dapat menerima dan memberi idea yang tepat kerana
mereka menyekat diri mereka untuk bercakap benar kerana bimbang berhadapan
masalah sama ada dengan pentadbir atau rakan setugas. Jadi segala percakapan
menjadi begitu berhati-hati dan tidak telus.
Kedua apabila pemimpin terlalu mengawasi guru-guru seperti
menjelaskan struktur tugas untuk dilaksanakan oleh guru yang berkemampuan
tinggi dengan begitu mendalam, atau meleteri hasil kerja guru-guru kerana
dikatakan tidak mencapai piawai adalah mengggambarkan ketidakpercayaan pemimpin
dan ia tidak menghormati guru sebagai individu berkemampuan.
Kesemua ini menghasilkan guru yang terlalu bergantung dan
menjejas kemampuan untuk pembangunan diri dan jika ini terjadi, mampukah
guru-guru menghadapi cabaran global? Jadi sebagai pemimpin mereka perlu
mencipta budaya meningkatkan kematangan diri dan seterusnya diberi peluang
memiliki autonomi dalam menjalankan tugas.
Terlalu mengikut peraturan juga merupakan kesan tingkah laku
pemimpin autoritarian ini. Memang betul sekolah mempunyai peraturan, prosedur
kerja, dan mekanisma formal yang lain yang digunakan sebagai panduan tingkah
laku organisasi. Mengapa pemimpin gemar menggunakan peraturan? Ini mungkin
disebabkan rasa bimbang yang guru akan menjadi kurang bertanggungjawab atau
mengambil mudah tugas yang diberikan kepada mereka.
Jika ini terjadi guru-guru akan sentiasa berdendam, kurang
komitmen, menipu dan sebagainya. Jadi apabila suasana menjadi tegang, pemimpin
akan berterusan menggunakan peraturan dengan ketat ke atas pergerakan guru-guru.
Untuk menghadapi persekitaran yang sentiasa berubah, pemimpin sekolah perlu
bersikap fleksibel.
Perlukah Guru-guru di
Kawal?
Sebenarnya guru-guru tidak suka untuk dikawal kerana ini
akan menggugat profesionalisme mereka. Mereka terasa hasil kerja mereka tidak
sepadan dengan tugas yang dilaksanakan dengan kawalan pihak pengurusan.
Sekiranya kawalan sentiasa terjadi guru-guru akan berdendam, tidak
berkesanggupan untuk bekerjasama bagi mencapai wawasan sekolah.
Sebaliknya pemimpin yang berorientasi profesional
menggunapakai orientasi kepimpinan yang lebih fleksibel iaitu kurang berpusat
dan berbentuk rasmi. Pemimpin
mengiktiraf kelulusan dan kelayakan guru, dan dengan ini guru diberi
lebih kepercayaan dan autonomi. Polisi dan prosedur kerja tetap wujud secara
bertulis tetapi ia dianggap sebagai panduan yang fleksibel, dan bukannya mesti
dituruti secara mutlak. Dengan cara ini motivasi dan komitmen guru dapat lebih
ditingkatkan. Guru-guru akan bekerja melebihi jangkaan biasa. Jadi para
pemimpin sebenarnya perlu percaya kepada kemampuan guru.
Kepemimpinan sebegini tidak mengamalkan penyeliaan atau
pemantauan rapi terhadap aktiviti guru, sebaliknya percaya guru berkemampuan
mengamalkan yang terbaik untuk menjalankan tugas pengajaran dan pembelajaran
dalam suasana percaya mempercayai antara satu dengan yang lain. Suasana percaya
mempercayai ini akan menghasilkan data yang tepat, relevan dan lengkap untuk
membuat keputusan. Pemimpin tidak menggunakan kuasa paksaan tetapi terlibat
dalam membantu dan melibatkan diri bersama-sama guru untuk meningkatkan
profesionalisme guru (Techannen & Moran, 2004).
Mereka juga menyarankan cara bekerja begini mampu membentuk
rasa percaya mempercayai dalam kalangan guru yang seterusnya membina kerjasama,
dan bukan persaingan yang tidak sihat. Kesan positif akan diperoleh sekiranya
tingkah laku pemimpin lebih bercorak profesional dan menjanjikan perkembangan
yang subur.
Jadi untuk menghasilkan guru cemerlang prestasinya pemimpin
sekolah perlu mengamalkan kepemimpinan bersama (shared leadership),
kepemimpinan partisipatif (participative leadership) atau kepemimpinan tersebar
(distributed leadership). Pihak pemimpin sekolah perlu meningkatkan inspirasi
guru dan menggalakkan kakitangan memberi sokongan melalui bimbingan dan
pementoran sekiranya mereka ingin mencapai penambahbaikan sekolah.
Leithwood dan Richt (2003) mencadangkan jika perubahan
diperlukan, maka guru perlu berkemampuan untuk menyokong, menyelaras, menjadi
mentor, dan membimbing antara satu dengan yang lain. Sebenarnya di setiap
sekolah, guru-guru memiliki tugas kepemimpinan. Early et.al (2002) menyatakan
pemimpin sekolah yang bagus berkongsi tanggungjawab kepemimpinan dengan ahli organisasi dan menggalakkan
budaya menyokong dan kolaboratif. Keadaan ini memerlukan kemahiran membina
pasukan dan Early et.al (2002) menyarankan program pembentukan kepemimpinan
perlu menfokuskan kepada pengurusan hubungan interpersonal dan menghubungkait
pengurusan staf dengan pengurusan untuk mencapai wawasan.
Iklim Organisasi
Sekolah
Organisasi ialah jumlah kualiti persekitaran dalam sesebuah
organisasi. Iklim boleh dikategorikan kepada dua iaitu iklim terbuka dan iklim
tertutup (Halpin & Croft, 1963). Iklim organisasi bermula dari bidang
psikologi. Ia boleh digambarkan sebagai ‘personaliti’ sesebuah sekolah. Apabila
kita melawat mana-mana sekolah kita akan merasa wujud kelainan antara sekolah
tersebut dengan sekolah lain.
Iklim Terbuka.
Menggambarkan sebuah sekolah yang bertenaga, hidup dan
sentiasa bergerak ke hadapan untuk mencapai matlamat. Iklim ini menyediakan
rasa kepuasan dalam kalangan ahli sekolah. Tindakan kepemimpinan dilihat lebih
mudah dan sesuai untuk kedua-dua pemimpin dan pengikut. Ciri utama iklim
terbuka ialah tingkahlaku tulen ditonjolkan oleh ahli sekolah. Ciri-ciri iklim
sekolah terbuka menggambarkan wujud kadar rintangan dan kadar terpisah yang
rendah antara ahli, tidak menekankan pengeluaran, serta kadar kepercayaan dan
pertimbangan yang tinggi diamalkan oleh pemimpin.
Iklim Tertutup
Sikap tidak peduli dalam kalangan staf menggambarkan iklim
tertutup. Organisasi sekolah tidak bergerak. Semangat staf berada di aras
rendah kerana ahli organisasi tidak mencapai kepuasan dalam prestasi bekerja
serta kepuasan dalam keperluan sosial mereka. Tingkahlaku ahli boleh
ditafsirkan sebagai tidak tulen, dan organisasi dalam keadaan pergerakan
mendatar. Jadi ciri-ciri iklim tertutup dicirikan oleh suasana di mana wujud
kadar rintangan, pengasingan dan pemisahan antara ahli yang tinggi. Terdapat
hubungan yang tidak mesra dalam kalangan guru dan guru tidak mempunyai semangat
yang tinggi. Pemimpin pula memberi tekanan kepada pengeluaran.
Walaubagaimanapun, sebenarnya darjah keterbukaan iklim
sekolah adalah hasil daripada interaksi antara ahli organisasi yang berkualiti.
Hoy et.al, (1991) telah menjelaskan iklim sekolah melalui instrumen yang
mengukur enam tingkahlaku seperti berikut: yang dipanggil OCDQ-RE
(Organizational Climate Description Questionnaire) untuk sekolah rendah.
Tingkah laku Pengetua
yang Menyokong
Tingkahlaku ini menggambarkan pertimbangan terhadap guru.
Pemimpin mendengar pandangan dan cadangan guru. Pujian diberikan dengan jujur
dan kerap. Kritikan diberikan secara membina, kecekapan guru dihormati, dan
pemimpin menunjukkan minat secara peribadi dan profesional kepada guru.
Tingkah laku Pengetua
yang Direktif
Tingkahlaku ini berbentuk ‘rigid’, penyeliaan rapi, pemimpin
mengamalkan pemantauan dan kawalan yang berterusan terhadap kerja dan aktiviti
guru dengan terperinci.
Tingkah laku pengetua
yang ‘restrictive’
Tingkahlaku ini menghalang, dan bukan membantu guru dalam
melaksanakan tugas. Pengetua membebankan guru dengan menyediakan kertas kerja,
menulis keperluan jawatankuasa, tugas rutin, dan keperluan tugas lain yang
mengganggu tanggungjawab pengajaran mereka.
Tingkah laku guru
yang ‘collegial’
Tingkahlaku ini menyokong interaksi terbuka dan profesional
antara guru. Guru merasa bangga terhadap sekolah, seronok bekerja dengan rakan
setugas, bersemangat, menerima dan menghormati rakan sekerja.
Tingkah laku guru yang
mesra
Tingkahlaku ini menggambarkan hubungan sosial yang kohesif
antara guru. Guru-guru mengenali satu sama lain, menjadi rakan peribadi yang
rapat, selalu bergaul bersama, dan menyediakan sokongan antara satu sama lain.
Tingkah laku guru
yang tidak mesra
Tingkahlaku ini menggambarkan aktiviti profesional yang
tidak berfokus dan tidak bermakna. Guru menggunakan masa untuk melaksanakan
tugas yang tidak produktif, mereka tidak mempunyai matlamat bersama.
Tingkahlaku mereka berbentuk negatif dan selalu mengkritik rakan di sekolah. Hoy et.al (1991) juga telah membentuk satu laagi instrumen
untuk mengukur iklim sekolah menengah yang dipanggil OCDQ-RS. Lima tingkahlaku
digunakan untuk menjelaskan iklim organisasi sekolah menengah seperti berikut:
Tingkah laku Pengetua
yang Menyokong (Supportive Principal Behaviour)
Tingkahlaku ini menggambarkan usaha pengetua untuk
memotivasikan guru-guru dengan menggunakan kritikan yang konstruktif dan
memberi contoh melalui kerja kuat. Pada masa yang sama pengetua akan membantu
dan memberi perhatian sebenar terhadap kebajikan peribadi dan profesional guru.
Tingkahlaku ini terarah untuk mencapai keperluan sosial dan pencapaian tugas
guru.
Tingkah laku Pengetua
yang direktif (Directive Principal Behaviour)
Tingkahlaku yang ‘rigid’ dan mempraktikkan penyeliaan yang
menindas. Pengetua tetap mengekalkan kawalan yang rapi dan berterusan terhadap
guru dan aktiviti sekolah dengan terperinci.
Tingkah laku guru
yang “engaged” (Engaged Teacher Behaviour)
Tingkahlaku ini digambarkan oleh semangat guru yang tinggi.
Guru bangga terhadap sekolahnya, seronok bekerja dengan rakan, dan menyokong
rakan sekerja. Mereka bukan sahaja memberi perhatian terhadap satu sama lain,
tetapi komited terhadap kejayaan pelajar mereka. Mereka mesra dengan pelajar,
percayakan pelajar dan optimistik dengan keupayaan pelajar untuk berjaya.
Tingkah laku guru
yang kecewa (Frustrated Teacher Behaviour)
Tingkahlaku ini menggambarkan pola umum di mana wujud
campurtangan pihak pentadbiran dan rakan sekerja yang menganggu tugas
pengajaran yang asas. Tugas rutin, kertas kerja pentadbiran, dan terlalu banyak
tugasan bukan pengajaran. Guru-guru berasa marah dan akan mengganggu antara
satu sama lain.
Tingkah laku
guru yang mesra/intimate (Intimate Teacher Behaviour)
Tingkahlaku ini menunjukkan jaringan dan hubungan sosial
antara guru yang kohesif dan kuat. Mereka mengenali dengan baik satu sama lain,
berkawan dengan rapat dan mesra.
Hubungan Stail
Kepimpinan dan Iklim Sekolah
Sekolah yang memiliki iklim terbuka dilihat sebagai
mempunyai pengetua yang mengamalkan tingkahlaku menyokong dan tingkahlaku guru
yang ‘engaged’. Keadaan ini juga menggambarkan pengetua kurang mengamalkan
tingkahlaku yang direktif dan tingkahlaku guru yang kecewa (frustrated).
Terdapat banyak kajian yang mengkaji hubungan stail kepimpinan dan iklim
sekolah. Contohnya Holley (1995) merumuskan stail kepimpinan pentadbir sekolah
dapat mencipta iklim yang kondusif dan menyokong proses pengajaran dan
pembelajaran di sekolah. Begitu juga dapatan oleh Withrow (1993) yang mendapati
wujud korelasi yang signifikan antara tingkahlaku kepimpinan dan iklim sekolah.
Kajian kepimpinan yang telah
dijalankan di Ohio State University dalam tahun 1940’an mendapati kepimpinan
boleh dijelaskan dalam bentuk dua dimensi-iaitu tingkahlaku menstrukturkan
tugas dan tingkahlaku pertimbangan (Stogdil, 1962). Menstrukturkan tugas menggambarkan
tingkahlaku pemimpin ynag cuba untuk mengelola kerja, hubungan, kerja dan
matlamat. Pemimpin yang tinggi dalam menstrukturkan tugas menekankan
penjadualan tugas dan tugasan yang spesifik, membentuk saluran komunikasi dan
memastikan kakitangan bekerja dengan penuh kapasiti. Pertimbangan pula menggambarkan pemimpin yang
menjaga hubungan berlandaskan rasa percaya mempercayai, menghormati kakitangan
dan menghargai perasaan mereka. Pemimpin yang tinggi dalam pertimbangan
mendengar pandangan kakitangan akan mudah didekati.
Kajian Ohio ini mencadangkan pemimpin yang menunjukkan
pertimbangan dan penstrukturan tugas ini dapat dikategorikan kepada 4 kuadran
seperti berikut;
Perstrukturan Tugas
Rendah Tinggi
Kuadran I:
Pemimpin ini rendah dalam pertimbangan tetapi tinggi dalam
penstrukturan tugas. Beliau berorientasikan tugas dan hanya berminat dengan
perlaksanaan tugas, lupa bahawa ia berurusan dengan manusia yang ada perasaan.
Kuadran II :
Pemimpin ini tinggi dalam pertimbangan dan tinggi juga dalam
menstrukturkan tugas. Beliau berjaya memimpin dengan cekap dan berkesan, mampu
mengurus kakitangan dan kerja dengan baik.
Kuadran III
:
Pemimpin ini tinggi dalam pertimbangan tetapi rendah dalam
menstrukturkan tugas. Beliau mengekalkan hubungan mesra dengan pekerja dan
memberi sepenuh perhatian terhadap kebajikan kakitangan, tetapi tidak efektif
dalam penyempurnaan tugas.
Kuadran IV :
Pemimpin ini rendah dalam pertimbangan dan penstrukturan
tugas. Cara kepimpinannya menghasilkan
kekecohan dan tidak efektif.
John et al (1999) mendapati wujud
korelasi yang negatif dan signifikan antara indeks iklim terbuka dengan stail
kepimpinan kuadran I dan IV, juga mempunyai hubungan yang positif dengan
subskala pertimbangan, dan mempunyai hubungan yang negatif dengan subskala
penstrukturan tugas. Tingkahlaku pertimbangan pemimpin sekolah juga berkorelasi
secara signifikan dengan subskala iklim kecuali subskala tingkahlaku guru
kecewa. Terdapat hubungan yang kuat dengan tingkahlaku pengetua yang menyokong
dan tingkahlaku guru yang ‘engaged’. Penstrukturan tugas mempunyai korelasi
yang positif dengan tingkah laku pengetua yang direktif dan tingkahlaku guru
yang kecewa (John et al, 1999).
Rumusan daripada hubungan OCDI
dan stail kepimpinan pemimpin sekolah adalah seperti berikut;
1) Sekiranya pengetua tinggi dalam pertimbangan dan
struktur, guru akan terlibat dalam perancangan dan program sekolah dan melihat
pengetua mengamalkan tingkahlaku yang direktif.
2) Sekiranya tingkahlaku pertimbangan menurun dan
struktur dikekalkan, guru akan berasa kecewa dan berpersepsi yang pengetua
kurang mengamalkan tingkahlaku yang menyokong.
3) Sekiranya struktur tugas dikurangkan dan
pertimbangan dikekalkan, guru melihat pengetua kurang direktif dan akan merasa kurang
kecewa.
4) Apabila kedua-dua pertimbangan dan struktur
tugas dikurangkan, guru melihat pengetua tidak menyokong dan memisahkan mereka
daripada program dan perancangan sekolah.
Secara rumusannya pengetua yang
mengamalkan struktur tugas dilihat sebagai pemimpin direktif dan cenderung untuk membuat guru
rasa kecewa. Pemimpin yang mengamalkan pertimbangan sebaliknya dilihat sebagai
pemimpin yang menyokong, dan guru melibatkan diri dengan aktif di sekolah. Jadi
pemimpin yang mengamalkan orientasi tugas tanpa memberi perhatian, tidak
menghormati guru, tiada pertimbangan dan tidak mesra akan menghasilkan iklim
tertutup, dan guru akan hanya menjalankan kerja sepertimana yang diarahkan
sahaja tanpa semangat yang jitu.
Rumusan
Pemimpin sekolah perlu memahami
kesan tingkahlaku masing-masing terhadap prestasi kakitangan. Bab ini cuba
menerangkan peranan kepimpinan dalam menentukan iklim organisasi sekolah
melalui analisis OCDI yang menyenaraikan beberapa jenis tingkahlaku yang dapat
dikaitkan dengan iklim terbuka dan tertutup. Kajian Ohio digunakan untuk
melihat hubungan stail kepimpinan pengetua dan iklim sekolah. Didapati stail
penstrukturan tugas akan menghasilkan iklim tertutup seperti kepimpinan
direktif dan tingkahlaku guru yang kecewa. Stail kepimpinan pertimbangan akan
menghasilkan iklim terbuka, di mana guru mengenali tingkahlaku pengetua yang
menyokong dan tingkahlaku guru yang ‘engaged’.
Credit: UPM
No comments:
Post a Comment