Wednesday 17 August 2022

KUALITI HIDUP




Manusia sentiasa berkeinginan untuk meningkatkan kualiti hidup. Keinginan ini melibatkan pelbagai aspek kehidupan. Persepsi yang berbeza juga antara individu dan sentiasa berubah terhadap pengertian kualiti hidup. Hidup yg baik adalah bersamaan dengan hidup dalam kehidupan yang berkualiti tinggi.

Semua agama dan falsafah mempunyai pemahaman mengenai hidup yg baik. Pemahaman/pengertian mengenai hidup yg baik ini berkait rapat dengan budaya di mana kita merupakan sebahagian daripadanya. Budaya membuatkan kita cenderung utk melibatkan aspek kegembiraan, pemenuhankeperluan, kefungsian dalam konteks sosial dan sebagainya 

Definisi kualiti hidup di Malaysia ditakrifkan sebagai merangkumi kemajuan diri, gaya hidup yang sihat, pencapaian dan kebebasan untuk memperoleh pengetahuan dan menikmati taraf hidup yang melebihi keperluan asas dan psikologi individu, untuk mencapai tahap kesejahteraan sosial yang seiring dengan hasrat negara. Apabila sesebuah masyarakat beralih kepada suasana kehidupan yang pada amnya lebih baik, maka kualiti hidupnya dianggap telah meningkat. (Unit Perancang Ekonomi: 2002).


No comments: